In de lange geschiedenis van de Formule 1 was het onvermijdelijk dat een aantal teamgenoten elkaar een keertje tegenkwamen. In de laatste paar seizoenen van de koningsklasse werd de kijker dan ook best wel regelmatig getrakteerd op twee teamgenoten die met elkaar van de baan af gingen. Sinds het hybridetijdperk van de Formule 1 was het duidelijk dat niet elk rijdersduo het beste met elkaar voor had.
Teamgenoten die met elkaar crashen is geen zeldzaam fenomeen. Zo reden Ayrton Senna en Alain Prost elkaar eraf tijdens de Grand Prix van Japan in 1989 en hebben David Coulthard en Mika Häkkinen elkaar ook wel eens het leven zuur gemaakt toen ze nog bij McLaren reden. Nico Rosberg en Mark Webber, toen bij Williams, hebben in 2006 twee bolides afgeschreven. Ook Christian Fittipaldi en Pierluigi Martini konden er wat van, de eerste genoemde coureur vloog toen zelfs door de lucht toen hij in 1993 tegen de achterkant van de auto van zijn teamgenoot reed. Sebastian Vettel en Webber reden elkaar er ook wel eens af.
Voordat de veiligheid van de Formule 1-bolides flink verbeterd werd, had een crash met een teamgenoot veel meer impact. De auto’s waren vroeger veel fragieler, dus een kleine tik tegen de auto of een spin maken en in de muur belanden betekende toen dat de auto bijna direct afgeschreven kon worden. De huidige bolides kunnen wat meer hebben, waardoor een incident met een teamgenoot niet altijd betekent dat de race over is en de auto miljoenenschade heeft opgelopen. Laten we kijken naar de crashes van teamgenoten in het hybridetijdperk van de Formule 1.
Lees ook
Verstappen heeft gelijk: sprintraces zijn symptoombestrijding voor veel diepliggender probleem
Zullen we direct beginnen met Barcelona 2016?
Bij het denken aan teamgenoten die met elkaar de baan af gaan tijdens de race moeten toch velen wel denken aan de crash van Nico Rosberg en Lewis Hamilton tijdens de Grand Prix van Spanje in 2016. Het gebeurde tijdens de openingsronde, Rosberg duwde Hamilton wijd en toen moest de Brit over het gras.
De grip van de zevenvoudig wereldkampioen was ver te zoeken, en zo kwamen de coureurs met elkaar in contact en belandden ze uiteindelijk in het grind. Gelukkig waren beide rijders ongedeerd, maar hun race was wel voorbij. In het jaar waarin het seizoen al veel spanningen kende tussen Hamilton en Rosberg, deed Barcelona 2016 daar een schepje bovenop.
Rosberg en Hamilton opnieuw in de clinch in Oostenrijk
2016 was voor Rosberg hét jaar om de titel te pakken. De Duitser wilde niet verslagen worden door zijn teamgenoot en dat was te zien in de manier waarop hij aan het racen was. Hamilton leek er echter net zo over te denken. Na de crash in Barcelona kregen de heren op hun dak van Niki Lauda, want het moest niet opnieuw zo gigantisch mislopen.
Het incident in Oostenrijk was dan nog mild, Rosberg drukte Hamilton naar buiten en daardoor verloor de Brit de leiding. Rosberg had er zelf echter veel meer last van, hij had zijn voorvleugel namelijk naar de gallemiezen gereden. De zevenvoudig wereldkampioen won uiteindelijk de race en Rosberg moest genoegen nemen met P4.
Verstappen en Ricciardo kwamen elkaar tegen in Hongarije
In 2017 lagen de Nederlander en de Australiër met elkaar in de clinch tijdens de Grand Prix van Hongarije. Echt een crash was het niet, want Max Verstappen blokkeerde zijn banden in de openingsronde en nam de chicane daardoor vrij wijd. Daarmee tikte hij Daniel Ricciardo, die naast hem zat aan de buitenkant, van de baan. De race van de 33-jarige was daarna echter over, hij spinde vervolgens en had schade aan de zijkant van zijn auto.
Ricciardo was totaal niet te spreken over de actie van zijn teamgenoot, al gaf Verstappen aan dat hij de schuld op zich nam omdat zijn wielen blokkeerden. De Australiër was zeer geïrriteerd over de boordradio. ‘Is dat wie ik dacht dat het was?’, vroeg Ricciardo aan zijn engineer. De pitmuur bevestigde dat het Verstappen was die de Red Bull-coureur aanreed. ‘Fucking slechte verliezer’, verkondigde Ricciardo over zijn teamgenoot.
Pérez en Ocon ontsnapten aan megaklapper in België
Sergio Pérez en Esteban Ocon zorgden voor spanning en sensatie tijdens de Grand Prix van België in 2017. De toenmalige teamgenoten van Racing Point lagen overigens vaker met elkaar overhoop. Tijdens de race in de Belgische Ardennen zat Ocon aan de binnenkant van Pérez richting Raidillon en Eau Rouge. Pérez was zijn teamgenoot stevig aan het afknijpen en toen reed Ocon met zijn voorvleugel tegen de rechter achterband van Pérez.
Niet veel meters later tikte Ocon Pérez aan. De Mexicaan verminderde al gauw snelheid en had een lekke band. Dat incident betekende ook direct het einde van de race van Pérez. Na afloop van de Grand Prix van België wezen Ocon en Pérez elkaar aan en vonden ze geen van beiden dat het hun eigen schuld was. Ocon vond de actie van zijn teamgenoot kinderachtig, en andere woorden had de Mexicaan ook niet over voor de Fransman.
Red Bull-pijn ten top: Azerbeidzjan kende geen genade voor Verstappen en Ricciardo
Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan van 2018 ging het een lange tijd goed tussen de teamgenoten, tot de veertigste ronde van de race. Ricciardo reed achter zijn teamgenoot Verstappen en wilde hem inhalen op het rechte stuk. Verstappen dacht daar echter anders over, en verdedigde om te voorkomen dat de Australiër er voorbij zou steken.
De Red Bull Racing-bolide van Ricciardo zat echter al zo dicht op die van de tweevoudig wereldkampioen, dat de crash op dat moment al niet meer voorkomen kon worden. Verstappen bewoog terug naar de racelijn en toen knalde Ricciardo op de achterkant van de wagen met nummer 33. De Red Bull-coureurs gingen er met elkaar af en dat zorgde voor wat spanning onderling en het incident nam een behoorlijke hap uit de punten die de Oostenrijkse renstal had kunnen winnen.
Ocon werd niet gespaard door zijn teamgenoot in Singapore
De momenten waarop het bijna misging tussen Pérez en Ocon lijken eindeloos te zijn. Nadat de eerste piek werd bereikt in België in 2017, ging het een jaar laten opnieuw mis in Singapore. Tijdens de openingsronde kende Ocon een goede start en wilde hij zijn auto naast die van zijn teamgenoot zetten na de eerste bochten reeks. Pérez tikte zijn teamgenoot aan en stuurde hem de muur in.
Ocon zijn roze bolide was dan ook direct helemaal kapot. De voorvleugel hing nog maar net aan de auto en de ophanging aan de rechterkant was verwoest. Het was direct duidelijk dat de Fransman geen meter meer zou rijden. ‘Ik ben opnieuw geraakt door Sergio!’, liet Ocon verhit weten over de boordradio. Pérez kwam wel snel met een excuus, wetende dat het incident niet goed was voor het team. ‘Sorry, guys. Er was geen ruimte.’
Vettel en Leclerc zorgden voor vuurwerk in Brazilië
De komst van Charles Leclerc bij Ferrari in 2019 legde wat meer druk op de schouders van Sebastian Vettel. De jonge Monegask was gretig en wilde hard knokken op de baan, iets dat hij in Oostenrijk dat jaar ook al liet zien bij Verstappen. Op het Braziliaanse Interlagos zaten Vettel en Leclerc al een tijdje achter elkaar aan, en uiteindelijk wist Leclerc zijn teamgenoot in te halen na de eerste bocht.
De viervoudig wereldkampioen gaf niet snel op, en sloot snel aan bij Leclerc. Het leek goed te gaan toen ze naast elkaar over het rechte stuk reden, maar toch raakten ze elkaar. Leclercs rechtervoorband was aan flarden, net als de linkerachterband van Vettel. Uit Brazilië komt dan ook de beroemde boordradio van Vettel. 'Mein Gott, muss das sein!', klonk de Duitser. Beide coureurs konden hun Ferrari-bolide aan de kant zetten en vanaf de zijlijn toekijken naar de resterende rondes van de race.
Alpine-coureurs vechten hard tegen hard in Brazilië
Fernando Alonso en Ocon lagen elkaar af en toe ook niet. Alonso liet in Hongarije in 2022 weten dat hij ontevreden was met hoe hard Ocon aan het verdedigen was om zijn teamgenoot niet voorbij te laten. Dat ging ten koste van plekken voor het team, en dat werd Ocon niet in dank afgenomen. De frustraties tussen de twee heren bereikten een kookpunt in Brazilië.
Tijdens de hoofdrace op de zondag van het raceweekend kwamen de teamgenoten elkaar opnieuw tegen. Eerst drukte Ocon Alonso naar buiten in de eerste bochtenreeks van Interlagos. Vervolgens wilde Alonso nog een poging doen om zijn teamgenoot in te halen, dat deed hij aan het einde van de ronde bij het opgaan van het rechte stuk. Ze zaten dicht op elkaar, en toen reed Alonso zijn voorvleugel kapot op de auto van Ocon.
Weer Alpine-teamgenoten die er samen af gaan
Tijdens de Grand Prix van Australië zagen we voorlopig de laatste crash van twee teamgenoten. Pierre Gasly, die voor het 2023-seizoen aanschoof bij Alpine, moest door het gras na de tweede herstart van de race en kwam toen met vieze banden en heel weinig grip de baan weer op. De auto was instabiel en toen gleed hij richting zijn teamgenoot.
Daarbij stuurde Gasly niet alleen zichzelf de muur in, maar ook Ocon. Het was een grote teleurstelling voor het team, aangezien ze kans hadden op veel punten in Melbourne. Gasly bood direct zijn excuses aan, maar het leed was al geschied. Mooie woorden koop je immers niks voor in de Formule 1.
Gaan we een Verstappen-Pérez-crash meemaken?
De Grand Prix van Brazilië bleek niet alleen een kookpunt te zijn voor de heren van Ferrari, van Alpine, maar ook van Red Bull. In 2022 crashten Verstappen en Pérez niet met elkaar, maar wel was de sfeer onderling gespannen. Het verhaal is inmiddels bekend. Het team verzocht Verstappen om Pérez voorbij te laten, want de punten van de Mexicaan waren belangrijk voor de P2 in het kampioenschap.
De Nederlander was echter stellig, hij wilde zijn teamgenoot niet voorbij laten en daar had hij zijn redenen voor. In Monaco zou Pérez opzettelijk zijn gecrasht en daardoor kon Verstappen de poleposition niet pakken en won de 33-jarige uiteindelijk de Grand Prix van Monaco. Dat had Verstappen hem nog niet vergeven, en was de race in Brazilië dus een soort karma voor de Mexicaan.
Red Bull maakte voor de laatste Grand Prix van 2022 duidelijk dat alles koek en ei was tussen Verstappen en Pérez, en dat de Nederlander alles zou doen om zijn teamgenoot in Abu Dhabi te helpen in de strijd tegen Leclerc, die ook op de P2 in het kampioenschap aasde. Pérez verloor die strijd en sloot het 2022-kampioenschap af als derde. Na de eerste drie races van het 2023-seizoen ligt de Mexicaan weer tweede.
In Saoedi-Arabië werd het even spannend. Er was sprake van een misverstand toen Verstappen alsnog de snelste ronde pakte. Even hadden de coureurs het idee dat ze niet dezelfde informatie doorkregen van de pitmuur, maar dat wuifde Pérez weg, hij noemde het namelijk een ‘miscommunicatie’. Verstappen dacht daar weer anders over. De teamgenoten kwamen in Jeddah niet dicht bij elkaar, maar de spanning tussen beiden was er wel even.
Tot nu toe lijkt een crash tussen de heren van de Oostenrijkse renstal dan ook helemaal niet dichtbij te zijn. Beide coureurs strijden voor het kampioenschap en kregen eerder dan ook groen licht van Red Bull om het met elkaar uit te vechten, mits het belang van het team altijd op de eerste plek blijft staan. Pérez gaf aan zich op zijn plek te voelen en dezelfde steun te ervaren als zijn teamgenoot. Er zou dus geen reden moeten zijn dat we dit seizoen Verstappen en Pérez samen de baan af zien gaan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties