Afgelopen weekend streek het F1-circus neer in Zandvoort om het Formule 1-seizoen te hervatten. Zoals we van dit seizoen gewend zijn, zat ook de race op Nederlandse bodem vol verrassingen. Zo lukte het regerend wereldkampioen Max Verstappen niet om voor het vierde jaar op rij de Nederlandse Grand Prix te winnen. Het raceweekend verliep ook niet soepel voor Logan Sargeant die in de derde vrije training met zijn Williams-auto crashte. Naar verluidt moet de Amerikaan vrezen voor zijn zitje bij het team.
Er zijn nog negen races te gaan tot het huidige seizoen tot een einde komt. De zitjes voor 2025 zijn bijna verdeeld en daarmee komt er voor sommige coureurs een (voorlopig) einde aan hun racecarrière. Net na de start van de zomerstop maakte het team van Williams bekend dat Carlos Sainz zich per 2025 bij het team zal voegen en het stoeltje van Sargeant overneemt. Maar of Sargeant wel tot het einde van 2024 bij de Britse renstal blijft rijden, is na het raceweekend op Zandvoort weer een stukje onduidelijker geworden.
De vervanger van Sargeant
Als Sargeant wordt gedwongen het team van Williams nog voor het einde van het 2024-seizoen te verlaten, rijst de vraag wie zijn zitje voor het resterende aantal races gaat overnemen. In de F1 Nation-podcast houden Tom Clarkson, Greg Stuart, en sim-racer Jarno Opmeer zich bezig met deze vraag. Er zijn drie namen die blijven terugkeren: Andrea Kimi Antonelli, Mick Schumacher, en Liam Lawson.
Stuart komt in eerste instantie met de naam van Antonelli. 'Ik dacht, gezien de speculatie rondom Antonelli die per 2025 voor Mercedes zou gaan rijden, dat het misschien wel een logisch idee is om hem voor de laatste negen races van het seizoen in de Williams-auto te plaatsen. Zo kan hij meters maken en vervolgens naar Mercedes vertrekken.' Williams is een klantenteam van Mercedes. De Duitse renstal levert de motoren voor het Britse team.
Tegelijkertijd ziet Stuart ook in dat Antonelli wellicht niet het meest voor de hand liggend is. Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft aangegeven dat hij in gesprekken met Williams-teambaas James Vowles besloten heeft Antonelli het F2-seizoen af te laten maken. 'Dan is er ook nog Mick Schumacher. Wolff heeft gezegd dat hij het zou aanmoedigen als Schumacher een kans krijgt bij het team van Williams. Maar hij zei ook dat het aan Vowles is om daarover een besluit te nemen.'
Ongemakkelijke positie voor Marko
Naast Antonelli en Schumacher werd ook Red Bull Racing-reserverijder Liam Lawson genoemd als kansmaker op het zitje bij Williams voor de laatste paar races van het seizoen. Clarkson vraagt aan Stuart of hij denkt dat Wolff liever niet wil dat Lawson zich bij het team van Williams voegt omdat hij op die manier kennis kan vergaren over de Mercedesmotor, een van de concurrenten van het Oostenrijkse team. 'Ja, ik denk dat dat een reëele zorg kan zijn', antwoordt Stuart.
'Ik denk ook dat het een rare situatie is voor Helmut Marko. Want stel Williams voert upgrades uit en het lukt beide coureurs om die auto bij te muur vandaan te houden, zou hij dan willen dat Lawson en Alexander Albon dichter bij de Red Bull-teams kunnen komen en punten van hen kunnen wegnemen?', vraagt Stuart zich af. 'Het is nu nog niet heel reëel, maar wat als ze tegen het einde van het seizoen sterk uit de bus komen? Het zou in ieder geval geweldig zijn om Lawson in een auto te zien.'
Volgens Opmeer kan het nog zo zijn dat Vowles de voorkeur aan Antonelli geeft gezien zijn eigen geschiedenis bij Mercedes op het moment dat Antonelli Mercedes Junior-teamlid werd. 'Aan de andere kant, wil Williams gezien de vorm die ze nu hebben echt een rookie in de auto zetten voor maar negen races? Dat is ook een beetje risicovol.' Een echte conclusie valt er niet te trekken. 'Als er iets staat te veranderen bij Williams voorafgaand aan Monza, gebeurt het in ieder geval snel', sluit Clarkson af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties