De Formule 1-teams hebben in Azerbeidzjan een update gekregen rondom de 'flexi-wings' die in 2021 geconstateerd zijn bij Red Bull Racing en enkele andere renstallen. In een poging de gemoederen te bedaren komt de FIA met nieuwe richtlijnen, maar deze sluiten een mogelijk protest van Mercedes niet uit voorafgaand aan de Grand Prix van Azerbeidzjan op Baku City Circuit.
Toto Wolff dreigde voorafgaand aan het aankomende Grand Prix weekend al naar het ICA (International Court of Appeal) te stappen wanneer een protest bij de stewards nergens op uit zou draaien. 'Daarom moet de FIA voorafgaand aan Baku wel met verduidelijking komen, zo niet, dan kan het een zooitje worden', benadrukte de Oostenrijker.
Gebaseerd op eerdere discussies rondom de flexibele achtervleugel is er nu een technische richtlijn vrijgegeven en naar de teams gestuurd in een poging de reglementen rondom het onderdeel op te klaren. Volgens The Race heeft de update rondom de richtlijnen wel verklarende waarde, maar is het niet per se voldoende om een protest van Mercedes te voorkomen.
Gaat protest tegen Red Bull er komen?
Of er een protest gaat komen hangt van enkele punten af. Denkt Mercedes of McLaren, tevens een publieke tegenhanger van de 'flexi-wings', dat het probleem in het raceweekend zelf opgelost kan worden dan kunnen ze besluiten om op de vrijdag of de zaterdag een protest in te dienen. Dit protest wordt bij de stewards gelegd en op basis daarvan wordt voorafgaand aan de race nog een beslissing genomen. Lewis Hamilton heeft echter al aangegeven dat hij de kans van slagen klein acht wanneer Mercedes dit doet.
Het alternatief is om te wachten tot na het raceweekend, zoals Renault vorig jaar bij Racing Point deed in de zaak tegen de gekopieerde brake ducts, en wanneer de FIA niet hapt het dossier neer te leggen bij het eerdergenoemde ICA. Dan zou het een tijdrovend proces worden waarin het hogere motorsportorgaan moet bepalen of punten aftrek van toepassing zijn voor Red Bull en de rest van de teams die de richtlijnen van de FIA te soepel geïnterpreteerd hebben.
De tegenstanders van de 'flexi-wings' kunnen het hier ook bij laten en bij de nieuwe FIA-tests hun eigen modellen versoepelen. Het uitbuiten van de reglementen van de rest van de grid laat immers zien dat het onderdeel niet zo stijf moet zijn als Wolff vindt dat zijn eigen achtervleugel staat. Ook mét protest lijkt het echter logisch dat de Duitse renstal zich hieraan waagt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties