De FIA heeft aangekondigd dat Formule 1-teams in de toekomst verplicht zullen worden om extra koeling voor coureurs te zorgen in extreme omstandigheden. Nikolas Tombazis, Single Seater Director van de FIA, legde uit dat dit onderdeel is van een nieuw veiligheidsinitiatief, waarbij de FIA het recht heeft om noodverklaringen uit te vaardigen op basis van temperatuur, luchtvochtigheid en de lay-out van het circuit.
‘Dit geeft de auto's een extra gewicht, waarschijnlijk twee kilo, dat verplicht moet worden aangebracht en verplicht moet worden gebruikt om de coureur te koelen. Dat maakt dus oplossingen zoals koelvesten mogelijk’, verklaarde Tombazis tegen Autosport. Hij benadrukte echter dat het gebruik van deze extra koeling strikt beperkt is tot het doel van koeling van de coureurs en niet voor andere doeleinden mag worden gebruikt. ‘We moeten nog wat details uitwerken, maar we willen duidelijk maken dat het niet iets is dat je kunt gebruiken voor een of ander louche voordeel’, voegde hij eraan toe.
Nieuwe systeem uitgesteld
Het nieuwe systeem, dat is goedgekeurd door de F1-commissie voor implementatie in 2024, werd oorspronkelijk overwogen voor dit jaar, maar werd uitgesteld vanwege zorgen over mogelijke aerodynamische gevolgen. Tombazis lichtte toe dat het idee niet mag worden verward met een traditionele snorkel. ‘Stel je geen snorkel voor! Het is eigenlijk een gleuf en iets dat ze, geloof ik, onder het chassis kunnen plaatsen.’
Hij erkende dat eerdere bezwaren voortkwamen uit zorgen over mogelijke aerodynamische voordelen, maar benadrukte dat het nieuwe systeem zorgvuldig is ontworpen om misbruik te voorkomen. ‘Mensen verzonnen verschillende, lichtelijk paranoïde hypotheses over waar het voor gebruikt zou kunnen worden. Het gaat er puur om dat we die gleuf toestaan en daar enkele maximale afmetingen voor vastgesteld worden.'
Veiligheid van coureurs
Tombazis wees op de relevantie van het initiatief, met verwijzing naar de recente race in Qatar waar coureurs in het laatste deel van de race fouten maakten als gevolg van oververhitting. Hij benadrukte dat het in het belang van de teams is om deze nieuwe regelgeving serieus te nemen en niet te negeren. ‘Ik denk dat het duidelijk niet in het belang van de teams is om het te negeren.’ Het doel is om de veiligheid van de coureurs te waarborgen en tegelijkertijd eerlijke concurrentie te handhaven in alle omstandigheden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties