Nikolas Tombazis, technisch directeur van de FIA, is het niet eens met de kritiek van Sebastian Vettel op de nieuwe reglementen. De Duitse coureur verklaarde eerder dat het inhalen lastiger is geworden, omdat je dichter achter iemand moet rijden om er voorbij te komen. Ook verklaarde hij dat de banden geen vooruitgang zijn, maar de FIA is het niet eens met het statement van de 35-jarige.
Tombazis legt uit dat het juist gemakkelijker is geworden om met tegenstanders in gevecht te gaan. 'We hebben het kunnen volgen van andere auto's verbeterd, dus ik denk dat het in combinatie met de banden geholpen heeft', begint de technisch directeur, geciteerd door Motorsport.com. Wel is de Griek eerlijk en benoemt hij de dominantie van Max Verstappen. 'Voor een goede race moeten de auto's dicht bij elkaar zitten en vechten, maar in de tweede helft van het seizoen was het niet zo spannend. Er was natuurlijk een duidelijke winnaar.'
Volgend seizoen verwacht Tombazis dat de coureurs meer met elkaar kunnen vechten. 'De natuurlijke convergentie, samen met auto's die dichter op elkaar kunnen rijden en meer kunnen vechten zonder dat de banden oververhitten, gaat denk ik leiden tot hele goede races', benoemt de 54-jarige hoopvol. 'Ik denk dat de races dit jaar over het algemeen best spannend waren, dus er is geen kleine, maar een redelijke winst geboekt. Wel kan ik bevestigen dat er veel energie in is gestoken.'
Tombazis: 'Je bent met het nieuwe effect duidelijk beter af'
Eerder lieten andere coureurs zich ook al enigszins kritisch uit over het feit dat de luchtstroom flink wordt verstoord als je dicht achter een voorganger rijdt. 'Het is onmogelijk om geen vuile lucht te hebben', verklaart Tombazis daarover. 'Dat lukt alleen als de auto's amper of geen downforce hebben, zoals in de jaren zestig. Je behoudt dus altijd wat vuile lucht. Vlak achter een andere auto hebben we het verlies weten te beperken van 50 naar 25 procent minder downforce. Dat is nog altijd aanzienlijk, maar tegen die tijd krijg je DRS en kan je dat deels compenseren', benoemt de technisch directeur.
Ook was met de nieuwe reglementen zichtbaar dat het slipstream-effect minder werd. 'Enkele critici van deze aanpak zeiden dat we de slipstream zouden verliezen en die is inderdaad iets minder krachtig geworden. Maar als je simuleert hoeveel de achterliggende auto de bolide ervoor kan benaderen, dan ben je met het nieuwe effect nog altijd duidelijk beter af', eindigt Tombazis.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties