De FIA overweegt om DRS-zones te verkorten vanaf het 2023-seizoen van de Formule 1, meldt onder meer Autosport donderdagochtend. Reden voor de overweging is het vermoeden dat inhalen te makkelijk is geworden en nog kan worden met de huidige lengtes van DRS-zones.
Op sommige banen is afgelopen seizoen gebleken dat inhalen met behulp van DRS te makkelijk ging. Om dat te voorkomen, moeten DRS-zones mogelijk worden verkort. Dat beaamt Nikolas Tombazis, technisch directeur van de FIA. 'We willen niet dat inhalen, zoals we zeggen, onvermijdelijk of eigenlijk gemakkelijk is. Er moet nog steeds worden gevochten.'
Dat is ook het doel van de nieuwe reglementen, maar te makkelijk moet inhalen niet worden. Tombazis: 'Als het te snel gebeurt, als je gewoon een auto ziet naderen en dan voorbijrijden en verdwijnen, is dat eigenlijk erger dan achteraan staan en vechten', vindt de techneut van het autosportorgaan. Daar moet de juiste balans in gevonden worden.
Tombazis niet de eerste die roept om inperking DRS-gebruik in F1
Tombazis is niet de eerste vanuit de Formule 1-wereld die roept om DRS-inhaalacties te beperken waar mogelijk. Afzwaaiend uitvoerend directeur van de F1, Ross Brawn, zei eerder deze maand al dat de sport niet bang moet zijn om het gebruik van DRS in te perken. 'We zouden op circuits als Monza niet benauwd moeten zijn om de inzet van DRS te reduceren. Het lijkt er soms op dat je kunt inhalen met een druk op de knop. Dat maakt het een soort van automatisme, nietwaar? Dat is niet wat we willen. We moeten DRS inperken als het effect te krachtig is.'
Lees ook
F1 wil competitie verbeteren: 'Met actieve aerodynamica kun je de koploper beïnvloeden'
Voormalig F1-topman doet oproep om gebruik van DRS in te perken
Wed op Nederland-Argentinië en krijg 3,40 keer je inzet als NL wint. Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties