De flexibele achtervleugel van Red Bull Racing heeft voor onrust gezorgd bij de FIA. Na het zien van de beelden van de Grand Prix van Spanje is het motorsportorgaan niet tevreden over de richtlijnen rondom het testen van het onderwerp en worden er nieuwe flexibiliteitstests opgesteld voorafgaand aan de Grand Prix van Frankrijk, waarmee de Oostenrijkse renstal het slimme trucje kwijt kan raken.
De Britse tak van Motorsport.com weet te melden dat de FIA nieuwe tests gaat introduceren uit vrees dat sommige teams de reglementen uitbuiten omtrent de achtervleugel. Na de race op Circuit de Barcelona-Catalunya merkte Lewis Hamilton tijdens de persconferentie op dat de achtervleugel van de concurrenten zou 'buigen', en dat zou Red Bull zomaar eens een voordeel op kunnen leveren.
Door een klein beetje te buigen creëert het onderdeel op het lange rechte stuk namelijk minder luchtweerstand, waardoor de achtervleugel ook als de DRS niet wordt gebruikt iets meer lucht doorlaat dan bij de teams die niet gebruik maken van het ontwerp. De FIA heeft de beelden van het onderdeel bekeken en blijkt ontevreden: vanaf de Grand Prix van Frankrijk zullen er nieuwe tests geïntroduceerd worden die het buigen van de achtervleugel moeten voorkomen.
Red Bull-achtervleugel volledig legaal
De FIA moet ingrijpen middels het wijzigen van de tests omdat de achtervleugel van Red Bull in principe niet illegaal is. Zoals Christian Horner na de Spaanse Grand Prix al liet optekenen: 'De onderdelen worden grondig getest en moeten door al deze tests heen komen.' Dat is dan ook gelukt met de achtervleugel, die naar richtlijnen van de FIA technisch gezien dus zo ver door mag buigen als deze deed tijdens de eerste vier races van 2021.
Ondanks dat het Red Bull-onderdeel de 'statische' tests dus doorstaan heeft, heeft de FIA alle teams geïnformeerd dat er gevreesd wordt dat sommige teams ontwerpen bedacht hebben die de maas in de wet uitbuiten. In een kopie van het FIA-bericht, zoals geciteerd door het eerdergenoemde autosportmedium, benadrukte de leiding van de Formule 1 dat het zich bewust is van het feit dat het onderdeel door de tests is gekomen, maar dat het onderdeel alsnog 'hevig beweegt tijdens het rijden'.
'Wij denken dat zulke ontwerpen significante gevolgen kunnen hebben voor de aerodynamische prestaties van de auto', wordt daaraan toegevoegd. Het onderdeel van Red Bull draait tijdens het racen een klein beetje om de as heen, waardoor het dus relatief schuin komt te staan. Daarmee vangt de vleugel dus minder wind, wat Red Bulls topsnelheid ten goede komt. Nu de FIA de maatregel introduceert, kan dat betekenen dat Red Bull iets gaat inleveren qua snelheid om het rechte stuk.
FIA kijkt naar draaiende achtervleugel
De nieuwe tests van de FIA kijken naar of een achtervleugel kan draaien (buiten het DRS-systeem om, uiteraard, red.) en in hoeverre dat ook daadwerkelijk gebeurt bij hoge snelheden. Hierin willen ze de limieten verstevigen zodat het onderdeel niet zo beweeglijk is als het bij Red Bull was tijdens de afgelopen Grand Prix. Door het onderdeel stabieler te maken zou het team van Max Verstappen in feite dus ook topsnelheid moeten verliezen.
De teams krijgen wel een korte aanpassingsperiode toegeschreven van de FIA. Zo mag het huidige ontwerp nog gebruikt worden voor de aankomende drie races in Monaco, Baku en Turkije. Daarna moeten de teams de verstrengde tests afleggen met het onderdeel en moet het onderdeel voldoen aan de gewijzigde richtlijnen. Vanaf de Grand Prix van Frankrijk zal het onderdeel dus steviger vast komen te zitten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties