FIA openbaart rapport met bevindingen na kraan-incident tijdens Grand Prix van Japan Formule 1
Formule 1

FIA openbaart rapport met bevindingen na kraan-incident tijdens Grand Prix van Japan

FIA openbaart rapport met bevindingen na kraan-incident tijdens Grand Prix van Japan

De FIA heeft een rapport gepubliceerd waarin het het incident met de kraan tijdens de Grand Prix van Japan belicht. In het rapport wordt benadrukt dat de FIA de procedures goed heeft uitgevoerd, maar dat er, gezien de weersomstandigheden, beter andere beslissingen genomen konden worden. De FIA erkent daarmee dat het dingen beter en anders had moeten aanpakken, maar ook wordt er gekeken naar de manier waarop Pierre Gasly langs het incident reed.

'Uit de evaluatie bleek dat alle FIA-raceprocedures werden gevolgd. Na het incident met de Ferrari van Carlos Sainz bij bocht 12 werd de baan geneutraliseerd met de Safety Car voordat marshalls en bergingsvoertuigen op de baan werden ingezet', zo begint het statement van de FIA in het opgestelde rapport over de gebeurtenissen na de crash van Carlos Sainz. Er waren echter geen normale race-omstandigheden en dus hadden de weersomstandigheden in acht moeten worden genomen. 'Uit de evaluatie bleek dat in dergelijke omstandigheden een bergingsvoertuig pas ingezet zou moeten worden als alle auto's achter de Safety Car zijn opgesteld.'

Doordat de aandacht van de FIA vooral gericht was op een veilige berging van het voertuig, werd daarbij de aanwezigheid van Gasly op een andere plek op de baan over het hoofd gezien. 'Gezien de baanomstandigheden en de algemene zichtbaarheid voor rijders, marshals en bergingspersoneel op dat moment, aanvankelijk onder een Safety Car gevolgd door een rode vlag, en omdat de inspanningen gericht waren op een veilige berging, werd de AlphaTauri van Pierre Gasly in de pitstraat niet onmiddellijk ontdekt.'

De FIA meldt ook dat de wedstrijdleiding niet per se alle auto's volgt wanneer de race geneutraliseerd is, maar de focus vooral ligt op het veld achter de veiligheidsauto. 'Race Control controleert niet noodzakelijkerwijs alle auto's die tijdens Safety Car-periodes een pitstop maken, omdat zij zich meer zorgen maken over elk gebied met een incident en het neutraliseren van het veld achter de Safety Car. Na zijn pitstop kwam Gasly weer op de baan en reed naar zijn Safety Car-deltatijd in een poging het peloton in te halen. Toen hij voor de tweede keer bij het incident in bocht 12 aankwam, waren marshalls met een kraan op de baan bezig.'

FIA begrijpt gevoeligheid incident 

Na wat er in het verleden is voorgevallen, Jules Bianchi overleed in dezelfde soort omstandigheden nadat hij tegen een kraanwagen crashte, erkent het panel dat de handelswijze gevoelig ligt. 'Het panel erkende dat de aanwezigheid van bergingskranen op het circuit van Suzuka tijdens de weersomstandigheden een gevoelige kwestie is gezien de tragische incidenten uit het verleden. Het panel stelde vast dat het achteraf gezien, gezien de veranderende weersomstandigheden, verstandig zou zijn geweest om de inzet van de bergingsvoertuigen op de baan uit te stellen', zo wordt gesteld dat de wedstrijdleiding anders had moeten handelen.

Dat er langer gewacht had moeten worden en er dus mogelijk met de rode vlag gezwaaid had moeten worden, wat uiteindelijk ook is gebeurd, had de wedstrijdleiding dan voor lief moeten nemen. 'Er werd erkend dat alles in het werk moet worden gesteld om de auto's efficiënt en veilig te bergen. Een langere herstelperiode, in omstandigheden zoals in Suzuka, kan leiden tot opschorting van de race. Ook werd erkend dat, hoewel de Safety Car wordt gebruikt om een race te neutraliseren, de FIA controle heeft over de auto's direct achter de Safety Car, maar onvoldoende controle heeft over de auto's die zich elders op het circuit bevinden.'

Aandeel Gasly in incident

Het was Gasly die bijna eenzelfde lot was beschonken als Bianchi, nadat hij op volle snelheid de rest van het veld probeerde bij te halen en daarbij op ongeveer twee meter langs de kraan reed. Er wordt dan ook gesteld dat de Fransman beter rekening had moeten houden met de omstandigheden. 'Ook werd erkend dat de coureurs, overeenkomstig de toepasselijke voorschriften, verplicht zijn hun snelheid dienovereenkomstig te beperken onder gele vlag, veiligheidsauto en rode vlag. De coureurs zijn verder verplicht te allen tijde hun gezond verstand te gebruiken.'

De coureur van AlphaTauri reed met hoge snelheid tijdens een Safety Car-periode, en wordt erop gewezen dat dit erg onveilig is. 'In het geval van Gasly bleek uit de gegevens dat hij, in een poging om de delta naar de Safety Car te sluiten, snelheden van meer dan 200 km/u had gereden vóór de plaats van het incident met Sainz, en na het passeren van de getroffen Ferrari van Sainz onder een rode vlag. Er moet gezegd worden dat na de gebeurtenissen hij zijn spijt betuigde tijdens een hoorzitting bij de Stewards, waarna hij een penalty heeft gekregen.'

FIA voert wijzigingen door

Op basis van de bevindingen heeft de FIA een aantal wijzigingen doorgevoerd, die vanaf de Grand Prix van Amerika zullen ingaan. Zo gaat de wedstrijdleiding informatie doorspelen aan de teams via het officiële berichtensysteem en via het intercomsysteem van de FIA om hen zo te informeren wanneer er een bergingsvoertuig op de baan is. De teams zijn ook verplicht om deze informatie door te geven aan de coureurs. Verder komt er ook een live monitoring systeem voor wanneer de VSC of SC ingesteld is, waarbij alle bolides die op de baan of in de pitstraat zijn worden weergegeven.

De Race Control Procedure krijgt ook een update, om zo beter te definiëren wat de taken van de Race Control zijn tijdens een SC- of VSC-procedure. Daarnaast wordt er ook de Dynamische VSC ingevoerd. Dat is een nieuwe functie waarmee de delta-snelheid die de coureur moet volgen vóór en in de sectoren waar zich een incident voordoet, kan worden gewijzigd.

Wel zullen ook de rijders worden geattendeerd op hun verantwoordelijkheden. 'De FIA-wedstrijdleider zal de incidenten in Suzuka tijdens de rijdersbriefing van de Grand Prix van de Verenigde Staten evalueren om uit te leggen welke oplossingen de FIA wil invoeren om een herhaling van de situatie in de toekomst te voorkomen en om de rijders te herinneren aan de regels inzake veiligheidsauto's en rode vlaggen', zo luidt een maatregel, terwijl er ook naar de strafmaat zal worden gekeken. 'In samenwerking met de teams zal een herziening plaatsvinden van de strafmaat voor bestuurders die de regels met betrekking tot geel, dubbel geel, VSC en SC niet naleven.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws