De racedag op het Autódromo Hermanos Rodríguez verliep behoorlijk chaotisch. Lando Norris en Max Verstappen strijden om de wereldtitel, en dit gaat er niet altijd vriendelijk aan toe. Ook in Mexico dus niet, de twee kwamen elkaar in de beginfase van de race tegen, en Verstappen leek zichzelf een beetje te verliezen. Uiteindelijk kreeg de Nederlander twee keer tien seconden tijdstraf, en dat zorgde voor gefronste wenkbrauwen. Wat is de verklaring van de FIA en waarom werd Verstappen zo zwaar bestraft? F1Maximaal.nl duikt erin.
De drievoudig wereldkampioen startte op de tweede plaats, één plek voor zijn concurrent Norris. Verstappen pakte de koe bij de hoorns en kende een krachtige start, want hij had de leiding in handen na de eerste bocht, maar qua tempo viel de Red Bull Racing-coureur snel door de mand. Carlos Sainz passeerde de Nederlander al snel, en ook Norris leek snel op weg om Verstappen weer te passeren. Toch werd al snel duidelijk dat de Limburger hier andere gedachten over had.
Spijkerharde verdediging van Verstappen
De Red Bull-coureur verdedigde spijkerhard bij het ingaan van bocht vier. Norris kwam buitenlangs bij de Nederlander en lag voor bij de apex van de bocht. Toch liet Verstappen geen wagenbreedte aan ruimte aan de buitenkant, waardoor Norris gedwongen werd om de bocht af te snijden. Dit zorgde ervoor dat de Brit voor Verstappen terugkwam op de baan, en dit leek heel wat frustratie los te maken bij de leider in het kampioenschap.
Een paar bochten later kwam er namelijk een soort wanhoopspoging van Verstappen om de plek van Norris terug te pakken. De actie was als vrij agressief te beschouwen en werd door de McLaren-coureur omschreven als 'gevaarlijk'. En dit leek dus ook het oordeel van de FIA. De wedstrijdleiding liet er namelijk geen gras over groeien en bestrafte de drievoudig wereldkampioen met twee tijdstraffen van allebei tien seconden. Hij kreeg dus een straf voor zowel bocht vier als bocht acht.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Waar de straf voor bocht acht eigenlijk onvermijdelijk leek, was de straf voor bocht vier volgens velen wel wat fors. De FIA heeft via officiële documentatie uitleg gegeven over het eerste incident. De autosportfederatie vermeldt hierin ook dat de Nederlander twee strafpunten op zijn licentie krijgt. Het oordeel van de wedstrijdleiding klinkt als volgt: 'Norris probeerde Verstappen in te halen aan de buitenkant van bocht vier. Norris lag voor Verstappen bij het ingaan, de apex en bij het uitgaan van de bocht, ook toen hij van de baan werd afgeduwd. De stewards zijn ervan overtuigd dat Norris de manoeuvre had kunnen voltooien als hij niet van de baan afgeduwd werd door Verstappen.'
'Norris snijdt hierdoor de bocht af, maar gaf ook gelijk zijn positie terug aan Sainz. De straf is de standaardstraf in dit soort gevallen', zo klinkt het oordeel van het eerste incident. Maar is dat daadwerkelijk zo? Vorig weekend in Austin was er namelijk een vergelijkbaar incident, wederom tussen Verstappen en Norris. In dit geval lag Verstappen voor bij de apex van de bocht, en was het dus Norris die te maken kreeg met de wedstrijdleiding. De Brit kreeg, in tegenstelling tot Verstappen, een straf van vijf seconden. Maar waarom is de FIA dan inconsistent?
Dat zit als volgt: in principe had Norris ook een straf gekregen van tien seconden vorig weekend, maar omdat Verstappen daar zelf ook buiten de baan ging, werd dit teruggebracht naar vijf. De FIA vermeldde dit als volgt in de documentatie: 'Een straf van vijf seconden is toegekend in plaats van een straf van tien seconden doordat de auto met nummer vier (Norris) weinig andere keuze had omdat de auto met nummer 1 (Verstappen) ook buiten de baan belandde.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ook George Russell kreeg een straf in Austin voor het van de baan duwen van een andere auto. Net zoals Norris kreeg Russell maar een straf van vijf seconden, voor een vergelijkbaar incident als dat van Verstappen in Mexico. Volgens de FIA waren de omstandigheden dus anders, omdat Russell dit niet met 'opzet' deed en te allen tijde 'controle' had over de auto. Het is en blijft dus gissen of de straf aan het adres van Verstappen buiten proportie is.
Tweede straf aan het adres van de Nederlander
De tweede straf voor Verstappen leek meer voor zichzelf te spreken. De Nederlander leek zwaar gefrustreerd door het gedoe in bocht vier en leek uit op revanche. Verstappen remde te laat en ging hierdoor samen met Norris buiten de baan. De Red Bull-coureur bleef voor Norris na deze actie en kreeg ook voor dit incident een straf van tien seconden. De wedstrijdleiding was dan ook duidelijk over deze agressieve actie van de Limburger. 'Hij ging buiten de baan en hield het voordeel dat hij hiermee behaald had', stelden de stewards.
Uiteindelijk kreeg de Nederlander dus twintig seconden straf in totaal. Verstappen moest de straf inlossen tijdens zijn pitstop, en dit waren kostbare seconden. De Red Bull-coureur kon niet anders dan de schade beperken, dat was dan ook wat hij deed. Hij kwam als zesde over de streep na een moeilijke dag in Mexico, waarin hij meer met de wedstrijdleiding te maken kreeg dan hem lief was.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties