Flexi-wings zijn al langer een punt van discussie in de Formule 1, ontstaan door de creatieve ontwikkelingen van McLaren en Mercedes gedurende het 2024-seizoen. Flexi-wings kunnen een prestatievoordeel opleveren. Hoewel de FIA eerder niet besloot om in te grijpen, gaan ze dat vanaf dit jaar wel doen. Het Italiaanse Autoracer.it laat weten dat met het ingaan van 2025 strenger wordt gecontroleerd op flexi-wings.
De FIA heeft een 'keuring' om te controleren of de vleugel van een Formule 1-auto niet te veel doorbuigt als deze stilstaat. Natuurlijk proberen de teams dan een vleugel te ontwerpen die de test van de FIA doorstaat, maar die op hoge snelheid toch zal buigen. Door het buigen van de vleugel genereren ze neerwaartse druk in bochten en kunnen ze iets sneller op het rechte stuk.
Vorig jaar viel McLaren op door hun achtervleugel. Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan ging de vleugel een klein stukje open, waardoor het een soort mini-DRS kreeg. De FIA vroeg het team de vleugel aan te passen, maar ook andere teams werden beschuldigd van buigbare vleugels. Met name de voorvleugel boog bij vele teams wellicht meer door dan officieel was toegestaan.
Lees ook
McLarens 'creativiteit' lijkt geen einde te kennen: alles over flexi-wings en de voordelen
Geeft de FIA Red Bull en anderen de kans om de McLaren-richting op te gaan met de flexi-wings?
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De FIA greep niet in, maar besloot het wel in de gaten te houden. Zo waren er vanaf de Grand Prix van België aanvullende cameraposities om het doorbuigen op hoge snelheid beter te kunnen bekijken. Ze deden dit toen om meer informatie te winnen over de buigbare vleugels en om te kunnen zien welke teams zulke vleugels op de auto hadden.
Regels aanscherpen
Dit jaar grijpt de FIA wel in tegen de flexi-wings. Naar verluidt zal de FIA al strenger controleren bij de tests zelf. De vleugel zal vanaf nu slechts 10 millimeter mogen doorbuigen, hiervoor was dat 15 millimeter. 'Op basis van verdere analyses door de FIA na afloop van het Formule 1-seizoen 2024 zijn we vastberaden om ervoor te zorgen dat de flexibiliteit van het bodywork geen twistpunt meer is in 2025', aldus een woordvoerder van de FIA.
Het ingrijpen zal in twee fases gaan gebeuren. 'Als onderdeel daarvan zullen we de tests van de achtervleugels vanaf het begin van het seizoen 2025 aanscherpen. Aanvullende tests van de voorvleugel worden vervolgens ingevoerd vanaf de Grand Prix van Spanje.' De teams zijn al langer bezig aan de ontwikkeling van de auto voor 2025, vandaar dat de FIA pas later ingrijpt bij de voorvleugel.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Door deze gefaseerde aanpak kunnen teams zich aanpassen zonder bestaande onderdelen onnodig weg te gooien', legt de FIA uit. 'Deze aanpassingen zijn bedoeld om de flexibiliteit van het bodywork beter te kunnen monitoren en handhaven. Op deze manier willen we voor alle deelnemers een gelijkwaardig speelveld bieden, waarmee we eerlijke en spannende races willen bevorderen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties