Formule 1-CEO Stefano Domenicali heeft onthuld dat er wordt gekeken naar een oplossing met betrekking tot de diffuser om te proberen het probleem van slecht zicht bij regenachtig weer te verhelpen. Sinds het raceweekend van Monaco is bijna elk weekend wel geteisterd door regenbuien. Dat leverde veel commentaar op van de coureurs, die bijna niks kunnen zien als ze achter een andere coureur rijden.
Een reeks natte Grands Prix heeft een groot probleem aan het licht gebracht bij de huidige generatie F1-auto's met ground-effect, namelijk dat ze te veel spray opwerpen. Het zicht is dramatisch verminderd in vergelijking met recente jaren, en dit betekent dat het niet veilig is voor de coureurs om te rijden onder omstandigheden op het circuit die in het verleden acceptabel waren. De FIA heeft al geëxperimenteerd met het idee om auto's te laten rijden met wielkasten om de hoeveelheid opgeworpen spray te beperken, maar die test was niet succesvol.
Formule 1-CEO Domenicali vindt het een prioriteit om op te lossen, en de inspanningen om het probleem aan te pakken worden al opgevoerd. 'Formule 1 is, en zal blijven, een kampioenschap met openwielige eenzitters', kaart Domenicali aan bij Motorsport.com. 'Echter, er is een open discussie omdat we de laatste jaren nog nooit zoveel natte races hebben gehad.' De F1 heeft als doel dat de diffuser aangepast wordt om spray te voorkomen. 'We zullen de 'mudguards', systemen, evalueren die het sprayfenomeen kunnen beperken", voegde hij eraan toe. 'Maar we evalueren ook de mogelijkheid om in te grijpen bij de uitlaat van de diffuser.'
Rode vlaggen of onderbrekingen moeten voorkomen worden
Bij hevige regen moeten de sessies tegenwoordig stilgelegd worden. Dat wil Domenicali graag voorkomen. 'Het probleem van het zicht dat de coureurs hebben bij regenachtige omstandigheden moet worden aangepakt. Het is geen grip probleem, en ik denk dat in de toekomst slechts één type regenband voldoende zal zijn. In Zandvoort zagen we de herstart met de intermediates, en dat werkte. Maar het probleem van het zicht blijft. Dit is een belangrijke kwestie, omdat als we denken aan het publiek dat naar een race komt kijken, we de mogelijkheid moeten beperken dat een grand prix kan worden onderbroken', denkt Domenicali.
Hoewel de recente wielkastentest van de FIA niet zo'n positief resultaat opleverde als gehoopt, heeft de motorsportfederatie volgehouden dat het een uiterst waardevolle leerervaring was. Robert Reid, vicepresident sport van de FIA, ziet ook dat er een uitdaging ligt. 'Er is een uitdaging met de nieuwe aerodynamica in F1, en het is iets wat we proberen op te lossen. Alles wat we kunnen doen om de spray te verminderen en het zicht te verbeteren, is iets waar we zeker aan werken', legt Reid uit.
'Op dit moment is er geen specifieke oplossing. Maar zoals je in F1 zag, was er de eerste leerstap naar enkele oplossingen. Ik weet dat er wat kritiek was, en ik heb gelezen dat het een mislukking was, maar in al deze situaties moet je dingen proberen. En dat is precies wat we deden. Het was zeker geen mislukking, want we hebben er veel van geleerd. En de volgende iteraties zullen steeds beter worden', aldus de vicepresident, die hoopt het probleem van het zicht in de regen snel op te lossen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties