FIA meent trucs met flexibele vleugels te hebben gevonden en grijpt in Formule 1
Formule 1

FIA meent trucs met flexibele vleugels te hebben gevonden en grijpt in

FIA meent trucs met flexibele vleugels te hebben gevonden en grijpt in

De FIA is vanaf het Grand Prix-weekend van Singapore, dat over drie weken plaatsvindt, van plan om het verbod op flexibele vleugels actiever aan te pakken, zo meldt Motorsport.com. Volgens het medium is de FIA er nu klaar mee dat de teams proberen om via illegale trucs onder de regels van het autosportorgaan uit te komen.

Enkele teams zouden gebruikmaken van flexibele vleugels een aantal van hen, waaronder Aston Martin zou rond de Grand Prix van Azerbeidzjan al geadviseerd zijn het ontwerp te wijzigen om de regels van de FIA niet te schenden. Het autosportorgaan is echter nog niet steeds tevreden met de aanpak van de teams en heeft volgens Motorsport.com nu een formele technical directive uitgevaardigd om duidelijk te maken dat de flexibele vleugels niet zijn toegestaan en niet onbestraft zullen blijven.

De technical directive waar het om gaat, is de TD018, en Motorsport.com verklaart deze te hebben gezien. De FIA zou daarin verklaren dat teams volgens het autosportorgaan gebruikmaken van 'gebieden met doelbewust ontworpen plaatselijke conformiteit' en 'relatieve beweging tussen aangrenzende onderdelen' om de aerodynamische prestaties een boost te geven.' Dit zou volgens de FIA niet voldoen aan de regels, zoals deze in artikel 3.2.2. van de technische reglementen staan beschreven. 'Ze moeten rigide vast zitten en immobiel zijn met betrekking tot het referentiekader in artikel 3.3. Bovendien moeten deze componenten onder alle omstandigheden een uniform, solide, hard, doorlopend en ondoordringbaar oppervlak vormen.'

Nieuwe aanpak vanaf Singapore

Volgens de FIA is het nu dus genoeg geweest en het autosportorgaan gaat de aanpak rondom de vleugels wijzigen. De teams moeten montagetekeningen en dwarsdoorsneden sturen naar de FIA om aan te tonen dat ze zich aan de regels houden. Op de tekeningen moet duidelijk te zien zijn hoe de voorvleugelelementen aan de neus, de achtervleugelelementen aan de endplates, de achterste impactstructuur en de vleugelpilaren zijn bevestigd. Om de teams de tijd te geven om volledig aan de regels te kunnen voldoen, wordt de nieuwe aanpak pas vanaf de Grand Prix van Singapore gehanteerd.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws