Ferrari heeft een bepaalde transformatie ondergaan. Dat heeft er ook toe geleid dat de Italiaanse renstal zijn aanpak in de loop van het seizoen stevig gewijzigd heeft. Het team heeft aan het einde van het jaar nog iets om voor te strijden, want McLaren is nog niet buiten schot in het constructeurskampioenschap. Er is wel een aandachtspunt waar Ferrari aan moet werken om kans te maken op de constructeurstitel.
Jock Clear, Senior Performance Engineer bij Ferrari, speelt onder meer bij Motorsportweek open kaart over al deze zaken. Zo geeft de Brit toe dat Ferrari minder goed is in de kwalificatie dan in het verleden. 'Ja, ik denk dat dat het geval is. We hebben eerder dit jaar al gezegd dat we onze focus wat veranderd hebben', vindt Clear dat ook logisch.
De redenering van Ferrari
Er schuilt immers een hele redenering achter. 'Twee-drie jaar geleden waren we de koningen van de kwalificatie en hadden we het moeilijk op zondag. Zelfs vorig jaar was de balans niet helemaal goed. Het bemoedigende is dat dit jaar de rijders aan het einde van de kwalificatie uit de wagen stappen en denken: 'Ja, maar ik heb morgen de race nog'. Dat is voor de rijders een goede mentaliteit om te hebben.'
Voor de eerste keer sinds 2015 heeft het team meer overwinningen dan poleposities. Dat moet het geloof sterken dat het de juiste keuze is geweest om van aanpak te veranderen. 'In voorgaande jaren dacht Charles Leclerc als hij P1 reed in de kwalificatie aan het proberen vasthouden van die plaats in de race. Het is een heel ander perspectief om 56 ronden lang een positie te moeten vasthouden. Nu weten we aan het begin van de race: 'Oké, we staan op P2 of P3, maar we kunnen er voor racen en kunnen nog winnen'.'
Qatar lastigste van drie laatste circuits
Clear heeft dus helemaal geen spijt van de genomen beslissingen. 'Psychologisch en technisch is het vast en zeker de juiste aanpak.' Het beste bewijs is dat Ferrari op drie races van het einde nog altijd kans maakt op de constructeurstitel. Dat hadden weinigen vooraf gedacht. Las Vegas en Abu Dhabi zullen weinig angst inboezemen. Qatar is wel een ander paar mouwen.
Dat komt omdat Ferrari in hogesnelheidssectoren minder goed uit de verf komt dan de andere topteams. 'Qatar is een lastig circuit, met veel hoge snelheden. Ik vind wel dat we progressie maken in de hogesnelheidsbochten. Alles is relatief in deze sport. Ik zie anderen ook geen grote stappen meer zetten. Ik denk dat we het met ons pakket goed kunnen doen op alle circuits. Qatar is voor ons wellicht het circuit dat de grootste uitdaging zal zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties