Zou Frédéric Vasseur de wenkbrauwen fronsen als hij bepaalde commentaren van andere teams hoort? Dat zou kunnen verklaren waarom de teambaas van Ferrari nu ineens een opvallend standpunt inneemt. Ferrari kan het Red Bull Racing en de andere teams wel lastig maken op de circuits die de Italiaanse renstal het beste liggen. Die andere teams hebben daar dan ook wel een reden voor.
Bij Red Bull wijten ze het regelmatig aan een verouderde windtunnel als ze een minder goed raceweekend achter de rug hebben. Dat komt keer na keer terug. Voor de tegenstanders kan het mogelijk klinken als een excuus. In elk geval is Vasseur het er niet mee eens dat dit in het Formule 1-seizoen van 2024 zo'n grote rol speelt.
Vasseur vindt windtunnel nu niet cruciaal
Dat wil niet zeggen dat het in de toekomst niet een grotere impact zou hebben. Vasseur acht het niet onmogelijk dat teams passen voor een bepaalde tijd in de windtunnel volgend jaar, om dan in 2026 meer tijd te kunnen gebruiken. De Fransman is er zeker van dat het momenteel geen al te groot effect heeft. 'In de huidige periode is het niet cruciaal als een team een voordeel heeft en vaker de windtunnel kan gebruiken', zegt hij aan Autosport.
Vasseur legt ook uit waarom hij juist dat standpunt heeft ingenomen en niemand er dus dit seizoen wakker van moet liggen. 'We maken weinig progressie per keer. De gamechanger kan 2026 zijn. Er zullen misschien teams zijn die in 2025 niet mee strijden voor het kampioenschap die denken: 'We gaan vol voor het project 2026'.
Vasseur houdt rekening met opofferingen in 2025
Dat wil zeggen dat we weinig gloednieuwe ontwerpen van auto's moeten verwachten bij de teams die vooral inzetten op de wagens vanaf 2026. Het zou Vasseur zelfs niet verbazen als teams hun wagen in 2025 zouden opofferen, in de hoop om daarna meer succes te boeken. Voor de teams die nog betrokken zijn bij een titelstrijd, of dat nu bij de rijders of de constructeurs is, is dat waarschijnlijk een moeilijke zaak.
Zoals iedereen weet zal 2026 een belangrijk jaar worden voor de Formule 1. Er komt onder andere nieuwe regelgeving rond aerodynamica. Als die regels een groot effect hebben op de snelheid van de wagens, dan denkt Vasseur dat het er wel eens helemaal anders kan aan toegaan als in 2024.
Ferrari-teambaas houdt het logisch
'Als je aan het vechten bent voor iets, ga je meer de neiging hebben om iets te doen voor 2025", is de behoorlijk logische uitleg van Vasseur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties