Na Red Bull Racing en Mercedes leek Ferrari de beste papieren in handen te hebben voor een sterk resultaat in de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk, maar een akelige onderschatting van de Scuderia zag Carlos Sainz en Charles Leclerc Q3 niet eens halen. De coureurs en de teamleiding zijn logischerwijs niet blij met het resultaat (P11 en P13, red.), maar hebben goede hoop de fout in de race op de Red Bull Ring toch nog recht te kunnen trekken.
Het is met name Sainz die spreekt van een gemiste kans: de Spaanse coureur was slechts 0,006 seconde verwijderd van de tiende plaats in Q2, die uiteindelijk werd opgeëist door George Russell. Dankzij een drie plaatsen gridstraf van Sebastian Vettel, die het eveneens tot Q3 wist te schoppen, schuift Sainz wel een plekje op, maar de schade was op dat moment al geleden. 'We besloten een risico te nemen door te proberen op de mediumband in Q3 te komen, maar na een degelijke eerste poging grepen we er net naast.'
'Ik ben daar natuurlijk niet blij mee, want het zat allemaal erg dichtbij elkaar', vervolgt Sainz. 'We waren niet in staat om de goede progressie die we deze week hadden geboekt te laten zien op zaterdag. We hebben de afgelopen dagen vooral hard gewerkt aan de balans van de auto, de afstelling en ikzelf aan mijn rijstijl. We hadden een goede Q3 gehad kunnen hebben, maar het mocht niet zo zijn. Hoe dan ook is de race morgen en hebben we het doel om een weer een sterke zondag te kennen, om hopelijk zoveel mogelijk punten te scoren.'
Also read
F1 in het kort | Hulkenberg trots op debuutseizoen van landgenoot Schumacher
Rake klap voor Mercedes: 'Je betaalt de prijs voor de fouten die je maakt'
Gemixte gevoelens
Leclerc echoot de woorden van zijn teamgenoot in zekere zin. 'Ik heb wat gemixte gevoelens overgehouden aan de kwalificatie. Aan de ene kant waren we bewust van het risico dat we Q3 niet hadden kunnen halen. We gaven de voorkeur om de snelste ronde te rijden op de mediums, daarop was onze strategie voor de race ook ingesteld. De ronde was op zich best goed, maar jammer genoeg waren sommige concurrenten nog sneller op dezelfde band – dat was een teleurstelling.'
Voor de Monegask is de matige kwalificatie nog geen man overboord, aangezien de race pace van Ferrari een week geleden nog heel sterk was. 'Ook dit weekend was de race pace weer erg solide, plus hebben we ditmaal een vrije bandenkeuze omdat we buiten de top tien starten. We zullen moeten analyseren wat de beste strategie is voor de race, want er starten best wat auto's voor ons en een gedeelte daarvan begint ook op de mediums. Dat maakt het wat lastig voor ons, omdat het voordeel dat wij hebben daardoor wat kleiner is dan gewoonlijk. Maar we zullen alles geven om er het beste van te maken.'
Also read
Boordradio's kwalificatie | Verstappen op pole, maar niet blij: 'Dit gaan we nooit meer zo doen'
Marko zag geïrriteerde Verstappen: 'Dat was geen optimale ronde'
'Kunnen hier niet blij mee zijn'
Laurent Mekies, de racedirecteur van Ferrari, kan niet ontkennen dat hij op meer had gehoopt. 'Hier kunnen we natuurlijk niet blij mee zijn, want we hadden beide coureurs in Q3 kunnen krijgen. Maar meer dan ooit moet je deze resultaten in perspectief bekijken. Het gaat namelijk om de race. En gezien de plek waar wij beginnen krijgen wij een vrije bandenkeuze, waardoor we een voordeel moeten hebben ten opzichte van de coureurs die voor ons starten.'
'Dat was ook direct de reden dat we probeerden om het op mediums tot Q3 te schoppen', vervolgt Mekies. 'Maar we misten uiteindelijk de boot en wel op een haar na, want aan het einde van de beslissende sessie werden negen coureurs gescheiden door minder dan twee tienden van een seconde. Het is nu aan het team om te concentreren en voorbereiden op de race, waar strategie en het omgaan met de banden een sleutelrol zullen spelen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties