Frédéric Vasseur heeft onthuld dat een verkeerde conclusie Ferrari eerder in het seizoen één of twee maanden ontwikkelingstijd heeft gekost. De Ferrari-teambaas rekende namelijk op een andere uitspraak van de FIA inzake de flexi-wings en dat zou het Italiaanse team in het midden van het seizoen uiteindelijk duur komen te staan. Vasseur legt uit hoe het precies misging bij Ferrari.
McLaren en Mercedes maakten eerder in het jaar al gebruik van de veelbesproken flexi-wings, maar bij Ferrari zitten deze pas sinds de Grand Prix van Singapore op de bolide en dat terwijl het voordeel van een dergelijke vleugel merkbaar is. Waarom heeft het bij Ferrari dan zo lang geduurd voordat men met de flexi-wings ging rijden? Volgens Vasseur is daar een heldere reden voor.
'Er heerste frustratie, want we wachtten in eerste instantie een beslissing van de FIA af', doelt Vasseur in een interview met Motorsport.com op het feit dat het autosportorgaan de flexibiliteit van de voor- en achtervleugels bij McLaren en Mercedes na onboardbeelden onder de loep nam. Er werden vervolgens camera's ingezet tijdens de Grand Prix van België en bij Ferrari was men ervan overtuigd dat de FIA naar aanleiding daarvan in zou grijpen. Dat bleek echter een enorme fout met grote gevolgen.
'Wij waren ervan overtuigd dat het verboden zou worden. Uiteindelijk werd het toch toegestaan', geeft Vasseur toe dat hij de situatie verkeerd heeft ingeschat. 'We verloren dus waarschijnlijk één of twee maanden', geeft de 56-jarige Fransman een deel van de verklaring voor het feit dat Ferrari pas in Singapore met flexi-wings aan kwam zetten.
'Het was onze beslissing'
Dat het zo lang duurde voordat Ferrari de flexi-wings op de SF-24 had zitten, is echter niet enkel te verklaren door de misvatting van Ferrari, zo geeft Vasseur toe. Het had volgens de 56-jarige teambaas ook te maken met het budgetplafond. 'Het is moeilijk, want je moet keuzes maken binnen het kostenplafond. Het betekent dat wanneer je ervan overtuigd bent dat het niet zal worden toegestaan, en je moet iets gaan ontwikkelen, dat het je tijd in de windtunnel kost. Maar het was onze beslissing', steekt Vasseur de hand in eigen boezem.
Sinds de Grand Prix van Singapore wist Ferrari tweemaal te winnen. In Austin was Charles Leclerc oppermachtig, terwijl zijn teamgenoot Carlos Sainz een week later voor de vierde keer in zijn F1-loopbaan wist te triomferen. In Brazilië kende de Scuderia een minder weekend, wat deels ook met de weersomstandigheden te maken had. Leclerc werd in een kletsnat São Paulo vijfde, terwijl Sainz het einde van de wedstrijd niet haalde.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties