Ferrari is de sigaar: 'Hoe hoger de kilometerteller, hoe groter de zorg' Formule 1
Formule 1

Ferrari is de sigaar: 'Hoe hoger de kilometerteller, hoe groter de zorg'

Ferrari is de sigaar: 'Hoe hoger de kilometerteller, hoe groter de zorg'

Bij Auto, Motor und Sport wordt de situatie rondom de Ferrari-motor belicht na de Grand Prix van Azerbeidzjan. De Italiaanse renstal ervoer wederom uitvalbeurten, nu waren allebei de coureurs aan de beurt. Charles Leclerc verloor zijn motor, terwijl Carlos Sainz met een hydraulisch probleem de negende ronde niet eens haalde. Men doet in Duitsland een poging om te verklaren waarom.

De doorgaans goed ingevoerde Michael Schmidt opent zijn verhaal meteen met deze verklaring en stelt dat het gebrek aan betrouwbaarheid afkomstig is van de reglementen van 2022. Er mag namelijk sinds afgelopen februari niet meer aan de verbrandingsmotor van de Formule 1-motoren gewerkt worden, en eind september wordt ook het hybridesysteem bevroren. Daarom is Ferrari eerst voor een vermogenstoename gegaan, en nam het de betrouwbaarheid van het materiaal op de koop toe.

'De consensus is dat de Ferrari-motor het meeste vermogen heeft', aldus de Formule 1-expert. 'Ze hebben vier kilowatt meer dan Red Bull, acht meer dan Mercedes en twaalf meer dan Renault.' Ferrari heeft gedurende de afgelopen winter een enorme stap in vermogen weten te zetten, maar betaalt daar nu de prijs dus voor. Overigens gaat het hier vermoedelijk vooral om elektrisch vermogen.

Niet alleen op vermogen liggen de Italianen echter voor op de rest. 'Veel belangrijker is de voorsprong die ze hebben op rijeigenschappen. Geen enkele motor draait zoals de Ferrari bij het uitaccelereren.' De motor is in de bochten dusdanig effectief dat de tractie van de Ferrari beter is dan die van bijvoorbeeld Red Bull Racing en Mercedes. Dit is in de titelstrijd van 2022 een serieus wapen.

Ferrari-motoren met kuren

Het enige nadeel dat de Ferrari-motor kent, is dat deze na acht Grands Prix niet enorm betrouwbaar is gebleken. 'Dat merken de klantenteams ook', denkt Schmidt. 'Hoe hoger de kilometerteller, hoe groter de zorg.' Een deel van de uitvalbeurten die Ferrari en haar klantenteams ervaren hebben, is dus slijtage toe te schrijven. Maar het gaat te vaak fout om enkel van gevolgen van slijtage te spreken.

Klantenteam Haas moet voor Kevin Magnussen een derde MGU-H en turbo aanvragen, nadat hij in Baku zijn derde MGU-K al kreeg. In Azerbeidzjan kwam de Deen wederom tot stilstand. Wanneer hij de nieuwe onderdelen toebedeeld krijgt, zit hij voor deze onderdelen op drie stuks. Elk extra onderdeel in de resterende raceweekenden zal resulteren in een gridstraf. Valtteri Bottas zit al aan drie stuks voor al deze onderdelen.

Maar ook bij haar eigen coureurs dreigt het nu mis te gaan voor Ferrari. Schmidt: 'Leclerc zal in Canada waarschijnlijk met enkele componenten ook al op het maximumaantal zitten.' De Monegask en zijn teamgenoot zitten al aan hun tweede versies van de ICE, turbo, MGU-H en MGU-K. Tot nu toe wist het team uit Maranello met combinaties van oude en nieuwe onderdelen gridstraffen te ontlopen, maar dat is vanaf nu niet meer mogelijk.

Binotto in de penarie

Ferrari verzocht de FIA eerder al of ze wijzigingen mochten doorvoeren op betrouwbaarheidsgebied, maar deze wijzigingen hebben dus niet het gewenste effect opgeleverd. Dat betekent dat Ferrari dit jaar nog een nieuwe versie van haar motor moet introduceren zonder dat het weet waar de malheur zich precies bevindt bij haar krachtbron.

De oplossing is op termijn om wijzigingen door te voeren, maar dit gaat even duren. Je moet namelijk de nieuwe motoren testen en de nieuwe onderdelen moeten vervolgens nog gebouwd worden. Een alternatief zou zijn om door het jaar heen een aantal gridstraffen te pakken of de motor in de resterende wedstrijden wat terug te schroeven, maar logischerwijs zijn dit allebei geen gewenste alternatieven voor Ferrari, Haas en Alfa Romeo.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws