Het zit erop. De Formule 1-teams hebben drie volle dagen afgesloten met een redelijk rustige middagsessie. Na 's ochtends diverse rode vlaggen te ervaren, konden ze in de middag rekenen op minder turbulentie. Wel zijn er diverse teams die geen meter wisten te rijden, of nauwelijks in beweging kwamen, wegens schade die opgelopen werd in de ochtend. Zo kende de vrijdag duidelijke winnaars en verliezers.
De middagsessie begon rustig, nadat de baan tijdens de lunchpauze nat was gespoten. Dat gebeurde zodat er kon worden getest met de nieuwe regenbanden van Pirelli. De coureurs leken echter niet gretig de baan op te willen gaan. In eerste instantie was Daniel Ricciardo aan het jojoën tussen de full wets en de intermediates, waarna de keuze uiteindelijk op de laatstgenoemde banden viel.
Nicholas Latifi kwam een klein halfuur na het begin van de middagsessie in actie, maar hij hield zijn dag kort. De Canadees kwam in totaal tot dertien ronden, waarna hij werd vervangen door Alexander Albon. De Thai reed al gedurende de gehele ochtendsessie, maar bleek weer nodig te zijn in de middag. Waarom Latifi vroegtijdig uitstapte, is vooralsnog niet bekend.
Lewis Hamilton was naast Ricciardo een coureur die wat vaker op de baan te vinden was. De zevenvoudig wereldkampioen leek wel gebruik te willen maken van de testtijd op het natte asfalt. Maar heel nat was het ook weer niet. Valtteri Bottas ging rond 15.30u de baan op op droogweerbanden. De rondetijden gingen dan ook snel naar beneden. Waar Ricciardo rond het begin van de sessie nog in de 1:38 zat, reed Carlos Sainz halverwege de sessie al rondetijden van 1:30.
Hamilton maakt nuttig gebruik van middagsessie
's Middags was het Hamilton die in actie kwam voor Mercedes, en hij heeft zeer goed gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. Met 94 ronden bleek hij aan het einde van de dag verreweg de meest productieve coureur van de dag, terwijl hij in het laatste kwartier ook nog eens aanzette met de W13. Hij tikte teamgenoot George Russell van de snelste tijd van de tabel af, en zette een 1:19.141 neer. Daarmee was het gat naar zijn landgenoot ongeveer een tiende.
Voor Red Bull was het in de middag Sergio Pérez die in actie kwam, en ook de Mexicaan deed het verdienstelijk. Hij wist meer ronden neer te zetten dan teamgenoot Max Verstappen, die er 59 reed. Voor Pérez waren het er 74 over de gehele sessie. Daarmee hebben de twee topteams een succesvolle laatste dag achter de rug. Pérez en Verstappen klokten namelijk respectievelijk de derde en vierde tijd van de dag.
Ook Sainz en Ricciardo kunnen spreken van een bijzonder succesvolle middag. De Spanjaard doorbrak tevens de grens van tachtig ronden en eindigde op een totaal van 92. Ricciardo, die het natte wegdek niet schuwde, kwam op de tijdlijst niet verder dan P10, maar is met 86 ronden ook een van de rijders die veel meters maakte op de laatste testdag.
Also read
Marko maakt zich geen zorgen ondanks vorm McLaren en Ferrari: 'RB18 heeft veel potentieel'
Diverse teams lopen achterstand op
Diverse teams ervoeren in de ochtendsessie problemen, en wisten daar 's middags niet meer van de herstellen. De meest noemenswaardige kandidaat is Alpine, dat een brandje te blussen had bij de A522, letterlijk. Toen Fernando Alonso vroegtijdig uitstapte, werd duidelijk dat het moeilijk zou worden om de dag nog uit te rijden. Wegens een gebrek aan reserveonderdelen wierp het team uit Enstone vroegtijdig de handdoek in de ring.
Ook Aston Martin kende problemen. Sebastian Vettel ervoer tegen het einde van de ochtend een olielek, wat op zijn beurt weer een klein brandje veroorzaakte. Niets ernstigs, dacht het team, maar 's middags bleek toch dat de auto niet meer te repareren was. De gehele middagsessie moest het team dus aan zich voorbij laten gaan, wat betekent dat Aston Martin na een prima testweek de dagen in mineur afsluit.
Ook Haas kreeg haar auto niet gerepareerd na een technisch probleem. Ze wilden het graag nog oplossen voor het einde van de dag zodat Mick Schumacher toch het circuit nog op kon, maar het mocht niet baten. De Amerikaanse renstal, die met het Ruslandverhaal een bizarre week achter de rug heeft, kon inpakken en wegwezen met nog twee uur te gaan.
Alfa Romeo worstelt met betrouwbaarheid
Valtteri Bottas kwam maar tot tien ronden over de hele middag. Zonde, want teamgenoot Zhou reed er 's ochtends wel 41. Alfa Romeo worstelt heel de week al met betrouwbaarheidsproblemen, en de vrijdag is daar geen uitzondering in. Het team zal in Bahrein sterk terug moeten komen, en de achterstand in moeten halen, want ze moeten het momenteel met een stuk minder data doen dan de rest van de grid.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties