De technisch directeuren in de Formule 1 willen ervoor zorgen dat teams pas in 2025 kunnen beginnen aan de ontwikkeling van de 2026-bolide. In 2026 staat opnieuw een reglementswijziging op de planning en men wil voorkomen dat renstallen met een voorsprong aan de nieuwe generatie kunnen beginnen. Mochten de plannen goedgekeurd worden, wat slechts een formaliteit zou moeten zijn, dan zullen er in 2025 waarschijnlijk weinig updates voor de huidige auto's komen.
De reglementen in de Formule 1 blijven tot en met 2025 stabiel. Hierdoor lijkt Red Bull Racing de komende jaren nog uit te kunnen kijken naar nog wat dominante seizoenen. Vanaf 2026 gaat het motorreglement op de schop en ook de aerodynamica zal flink onder handen worden genomen. Er wordt voorspeld dat de auto's wat kleiner en lichter zullen worden, en dat het team dat het gewicht zo snel mogelijk naar beneden kan krijgen een groot voordeel zal hebben.
Het is echter de vraag wanneer de teams zich mogen gaan richten op het 2026-seizoen. De teams zullen waarschijnlijk in 2025 alle middelen gaan gebruiken om zich voor te bereiden op de nieuwe reglementen. Vanwege het budgetplafond moeten teams voorzichtig zijn en kunnen ze niet meerdere auto's ontwikkelen. Daardoor wordt er verwacht dat het aantal updates in 2025 beperkt zal blijven, waardoor er weinig verschuivingen worden verwacht.
Akkoord F1 en FIA slechts een formaliteit
Waarom beginnen teams niet nu alvast met het ontwikkelen van de auto voor 2026? Dat komt omdat de reglementen nog niet vaststaan. Daarnaast lijken de technisch directeuren te willen voorkomen dat sommige teams met een voorsprong de nieuwe generatie ingaan. 'Het lijkt er momenteel namelijk op dat er niet meer tijd kan worden opgeofferd voor de auto's van 2026. Een mogelijke regelwijziging zal teams verhinderen volledig te starten met de ontwikkeling in 2024', schrijft Auto, Motor und Sport.
'In de afgelopen weken hebben de technisch directeuren in hun vergaderingen besproken dat de aerodynamische ontwikkeling voor 2026 in de windtunnel en in de CFD-simulaties niet mag beginnen voor januari 2025', vervolgt het medium. Een meerderheid van de teams lijkt voor deze beslissing te zijn, al zal er nog een keer over gesproken worden. Daarna moeten de Formule 1-commissie en de FIA World Council het plan ook nog goedkeuren. 'Maar dat zou slechts een formaliteit moeten zijn', aldus Auto, Motor und Sport.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties