Volgens FIA-president Mohammed Ben Sulayem hoeft Andretti zich geen zorgen te maken over mogelijke deals met motorleveranciers. Nadat eerdere gesprekken in duigen vielen leek het er even op dat de Amerikaanse renstal bij toelating tot de Formule 1 zonder motor achter zou blijven, maar volgens Ben Sulayem zal daar wat de reglementen betreft een oplossing voor komen.
Recent kondigde de FIA aan dat het besloot om het aanbod van Andretti en partner Cadillac voor een mogelijke toelating als nieuw Formule 1-team te accepteren. Het laatste deel van het officiële inschrijvingsproces gaat voornamelijk over commerciële doeleinden, en dus kan enkel de FOM (Formula One Management, red.) nu nog roet in het eten gooien.
Dat zal voor Andretti echter niet het enige aandachtspunt zijn, aangezien de Amerikaanse renstal vooralsnog zonder motorleverancier zit. Als onderdeel van de toelating stelde de FIA onder andere de eis dat Cadillac op de lange termijn een eigen motor zal gaan ontwikkelen, maar alle betrokkenen realiseren zich dat dat vóór de mogelijke toelating in 2026 niet haalbaar zal zijn. Er zal dus gezocht moeten worden naar een alternatief om de tijd te overbruggen.
Ook Ben Sulayem begrijpt dat dat een onhaalbare eis zal zijn, benadrukte de FIA-president tegenover Motorsport.com. 'Dat was één van onze eisen voor een eventuele toelating, dus dat zal hoe dan ook gebeuren. Maar motoren ontwikkel je niet in een periode van een paar jaar.' Ben Sulayem heeft gelukkig een gunstige oplossing liggen voor de Amerikaanse renstal. Tot Cadillac zelf een fatsoenlijke motor introduceert zal het team akkoord moeten gaan met een andere motorleverancier.
Ben Sulayem schetst mogelijk scenario voor Andretti
Toch zijn dat soort overeenkomsten niet zo makkelijk te verwezenlijken. Eerder vonden er al gesprekken plaats met Alpine, maar dat mocht verder niet baten. Volgens de FIA-president zullen de reglementen Alpine echter nogmaals als kanshebber aan kunnen bieden als er uiteindelijk geen oplossing zal komen. De reglementen van de Formule 1 geven Andretti namelijk de optie om gesprekken te voeren met twee motorleveranciers, en met één daarvan zullen ze in zee moeten gaan.
Volgens Ben Sulayem zijn Honda en Alpine momenteel de twee meest realistische mogelijkheden waar Andretti uit zal kunnen kiezen, omdat beide leveranciers vanaf 2026 maar aan één team motoren hoeven te leveren. Audi wordt in dat opzicht buiten beschouwing gelaten omdat zij eerder vrijstelling kregen wat het leveren van motoren aan andere teams betreft.
Volgens Ben Sulayem zijn de regels verder duidelijk, en hij rekent er dan ook op dat alle teams begrip zullen tonen voor de situatie. 'Niemand kan echt tegen de reglementen ingaan, want als de teams zelf besluiten niet akkoord te gaan heeft de FIA alsnog het laatste woord.' Volgens de FIA-president zal er dan geloot worden tussen de twee minst belangrijke motorfabrikanten. 'We kiezen de twee minste motorfabrikanten, loten tussen die twee en de 'winnaar' krijgt uiteindelijk de taak toegewezen. Zo werken de regels nou eenmaal.'
Reglementaire zekerheid niet bij iedereen populair
Mocht het zover komen is het belangrijk dat Andretti voor 1 juni 2025, dus ongeveer een half kalenderjaar vóór de eerste deelname, de aanvraag bij de desbetreffende motorleverancier inlevert. Op het eerste oog klinkt het allemaal heel simpel, maar vooralsnog deelt niet iedereen het standpunt van de FIA-president. Zo is ook Bruno Famin, de sportdirecteur van Alpine, niet helemaal zeker van de waterdichtheid van het mogelijke proces.
'Er zijn heel veel reglementaire onderdelen waar we ons aan moeten houden,' begint Famin. 'Denk aan sportieve regels, maar ook het Concorde Agreement (overeenkomst tussen de FIA, de teams en de FOM over de deelname aan races en de verdeling van het prijzengeld, red.) speelt een rol.' Ongeacht de situatie benadrukt Famin wel dat Alpine zich hoe dan ook aan de reglementen zal houden. 'Wij zullen ons zonder twijfel aan de regels blijven houden, ongeacht van wie deze afkomstig zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties