De wereld van de Formule 1 wordt opgeschud door de ambitieuze plannen van Michael Andretti. Nadat de FIA hem eindelijk een licentie heeft verleend, streeft hij ernaar om zo snel mogelijk deel te nemen aan de prestigieuze raceklasse, bij voorkeur in 2025, nog onder het huidige Concorde-akkoord. Onder dat akkoord is het toelatingsbedrag, dat wordt verdeeld onder alle gevestigde teams, vastgesteld op een aanzienlijke 200 miljoen dollar.
Andretti wordt echter niet met open armen ontvangen. Zowel de bestaande teams als de Formule 1-leiding tonen terughoudendheid, en velen vrezen dat zijn toetreding de inkomsten van de sport zal aantasten. Daarnaast bestaat de angst bij huidige teams dat het Amerikaanse team personeel bij hen zal weglokken. Het voornaamste argument dat wordt gehanteerd is dat Andretti alleen welkom zal zijn als hij kan aantonen dat hij waarde toevoegt aan de sport.
Teambaas van Ferrari, Frédéric Vasseur, gaat nog een stap verder en benadrukt dat een nieuwkomer als Andretti substantiële verbeteringen moet brengen om als een waardevolle toevoeging te worden beschouwd. ‘Het is niet voldoende om te zeggen dat je het veld verrijkt met een Amerikaans team en een Amerikaanse coureur. Dat hebben we al gezien met Haas en (Logan, red.) Sargeant', legt de teambaas uit tegenover Auto Motor und Sport.
De FOM zal nu de toegevoegde waarde van Andretti's mogelijke toetreding beoordelen, waarbij het verlangt naar een gedetailleerd plan op het gebied van marketingactiviteiten, partnerschappen, sponsors, motorfabrikanten, en meer. Het evaluatieproces kan zich uitstrekken tot februari of maart 2024. Deze timing zou het voor Andretti praktisch onmogelijk maken om in 2025 twee auto's aan de start te krijgen, waardoor hij in de beginjaren van zijn Formule 1-avontuur mogelijk afhankelijk is van een samenwerkingsmodel met een bestaand team, vergelijkbaar met Haas en Ferrari.
Wie wordt de motorleverancier?
Daarnaast is de keuze van een chassispartner en motorleverancier van cruciaal belang. Andretti heeft Cadillac als partner, maar het duurt nog tot ten vroegste 2027 voordat Cadillac in staat is om een eigen Formule 1-motor te ontwikkelen. De Amerikanen bereiden zich intensief voor op hun Formule 1-avontuur, maar hebben zich nog niet ingeschreven voor de regelperiode vanaf 2026.
Renault, ooit bereid om een klantenteam te verwelkomen, toonde weinig interesse in het hervatten van de onderhandelingen met Andretti na het verlopen van een eerder voorcontract in maart 2023. ‘Het klopt dat dit voorcontract met Andretti is verlopen. Het werd gesloten op basis van het feit dat Andretti eerder zijn licentie zou krijgen. We zullen pas weer in gesprek gaan als het evaluatieproces positief is afgerond’, vertelt Alpine-sportdirecteur Bruno Famin over de situatie.
De focus van Renault alias Alpine ligt momenteel elders, namelijk om niet betrokken te raken bij een machtsstrijd tussen de FIA en de FOM. Het is dus een juridisch complex vraagstuk of Renault verplicht is om Andretti te voorzien van motoren als de behoefte zich voordoet. In Green Notebook wees journalist Joe Saward op een mogelijke samenwerking tussen Andretti en Honda, aangezien Honda samenwerkt met Cadillac.
Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties