Formule 1-teams zouden twijfelen aan de keuze van de FIA om aankomend weekend, tijdens de Grand Prix van Canada, al de technische richtlijn tegen porpoising in te voeren. Deze werd donderdag in het leven geroepen om het stuiteren van de F1-auto's tegen te gaan.
Volgens Auto Motor und Sport wordt door de teams echter gedacht dat de richtlijn overhaast wordt ingevoerd door de mondiale autosportbond. Men betwijfelt of de FIA wel op een eerlijke manier kan vaststellen waar de grens komt te liggen voor de 'verticale bewegingen'. Een anonieme ingenieur waarschuwt dat de teams niet op één hoop kunnen worden gegooid.
'De Red Bull is constant in contact met de grond'
De ingenieur vertelt: 'Elke auto stuitert op een andere frequentie en raakt de grond anders. De Red Bull is constant in contact met de grond, wat te zien is aan de vliegende vonken. Andere auto's stuiteren meer.' Om die reden zou de FIA goed moeten oppassen met het beoordelen van de zogeheten stuitergrens. De technische richtlijn zou immers al vanaf de derde vrije training in Montreal ingaan.
Wanneer die richtlijn voor problemen zorgt, kan het tot het besef leiden dat het autosportorgaan te snel heeft gehandeld. Het werkt zo: er wordt gemeten hoeveel een auto stuitert middels sensoren op de bolide. Wanneer deze teveel verticale bewegingen maakt, is het team genoodzaakt de rijhoogte met minstens tien millimeter te verhogen. Is er dan nog steeds sprake van te veel gestuiter, dan kan je gediskwalificeerd worden. De auto wordt dan onveilig verklaard.
Also read
Update | Marko uit ongenoegen over technische richtlijn FIA: 'Dit is complete onzin'
Mercedes de dupe van technische richtlijn porpoising: 'Dit is niet wat ze hadden gewild'
'Mercedes heeft al updatepakket tegen porpoising klaarliggen'
Mercedes was één van de teams die al langere tijd om veranderingen vroeg bij de FIA om porpoising tegen te gaan. Dat was onder het mom van veiligheid voor en de gezondheid van de coureurs. Hoewel de richtlijn van de FIA donderdag naar buiten kwam, had Mercedes volgens het Duitse medium al een updatepakket klaarliggen voor Canada. Dat pakket zou moeten bijdragen aan het tegengaan van het gestuiter van de W13.
De vloer van de W13 zou dankzij de updates verstevigd worden. Ook zouden meer spleten te zien zijn aan de randen van de vloer, dit om de luchtstroom op een bepaald moment te onderbreken. Bij teams als Red Bull Racing en Alpine heeft dat gezorgd voor minder gestuiter, al had Red Bull überhaupt al een zwaardere en stevigere vloer aan het begin van het jaar. Toch is het onzeker of het pakket van Mercedes werkt. Mocht het niet werken en zou de auto na de metingen van de FIA nog steeds te veel stuiteren, dan ligt diskwalificatie op de loer.
Geen enkele twijfel bij de wedkantoren: ook in Canada zal Verstappen zegevieren! Gokken kan verslavend zijn, speel bewust 18+, hands24x7.nl.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties