F1-teams licht nerveus over Sprint: 'Bij schade geen tijd om te repareren' Formule 1
Formule 1

F1-teams licht nerveus over Sprint: 'Bij schade geen tijd om te repareren'

F1-teams licht nerveus over Sprint: 'Bij schade geen tijd om te repareren'

Aston Martin-teambaas Mike Krack en McLaren-teambaas Andrea Stella zijn wat nerveus of over de mogelijk risicovolle sprintrace in Bakoe. Het stratencircuit in Azerbeidzjan bewees in eerdere jaren al vuurwerk op te leveren, en met een sprintrace kan het wel eens veel heftiger worden. Als de coureurs dan schade rijden, dan is er weinig tijd om het te repareren, vooral als er verder wordt gedacht aan de Grand Prix van Miami.

Bakoe is het eerste F1-sprintevenement dat op een stratencircuit wordt gehouden. De kans op ongelukken is groter geworden door de beslissing om van de Sprint een op zichzelf staand evenement te maken. De kwalificatie van de hoofdrace bevindt zich al op vrijdag, en de kwalificatie voor de sprintrace op zaterdagochtend. Op die manier kunnen de coureurs meer risico nemen op zaterdag, want de sprintzaterdag zal hun startpositie voor de zondag niet beïnvloeden.

Als extra uitdaging vindt de Grand Prix van Miami het volgende weekend plaats, wat betekent dat de teams drie straatraces in negen dagen moeten rijden, met beperkte tijd om nieuwe onderdelen naar Florida te brengen als dat nodig is. 'Ik ben nerveus voor de Sprint in Bakoe omdat je geen tijd hebt om iets te repareren als je grote schade hebt', verklaart Krack bij Motorsport.com. 'Na de Sprint heb je de covers over de auto's, en in de ochtend heb je maar drie, vier uur de tijd om iets te repareren.'

Balans nodig tussen spektakel en zaken van de teams

'Dus er is een hoog risico, maar in Bakoe is het niet zo moeilijk om in te halen. Als je een hoog risico neemt in de bochten, dan is er natuurlijk een hoog risico, maar ik denk dat het een goede show wordt', stelt de Aston Martin-teambaas. Daar sluit Stella zich bij aan. 'Ja, we zijn nerveus', bevestigt de Italiaan. 'Op hetzelfde moment staan we achter de beslissing om het spektakel te vergroten door middel van sprintraces. Dus we moeten ons aanpassen. Daar hebben we open gesprekken over met de FIA en de F1.'

Stella legt uit dat het een proces is waarin alle partijen samenwerken en dat het nodig is om de juiste balans te vinden. De teams moeten wel aan hun onderdelen denken en tegelijkertijd onder het budgetplafond blijven. 'Het zit altijd in je gedachten, met de budgetcap', gaat Jody Egginton, technisch directeur van AlphaTauri, verder. 'Het laatste wat je wilt, is dat er onderdelen op de plank liggen die je niet hebt gebruikt omdat ze achterhaald zijn en verder bent gegaan zonder er enig voordeel uit te halen. Dus ja, er is een risico.'

'Het is zoals vroeger in Monaco'

'Het is zoals vroeger in Monaco, je wilde er altijd zeker van zijn dat je genoeg onderdelen had omdat je nooit zeker wist wat er kon gebeuren. Het is risk and reward!', stelt de Brit. 'We gaan verder met de aanpak die we normaal volgen en zien wel waar we staan. Maar je kunt het je niet veroorloven, zeker niet als je een heel sterk ontwikkelingsprogramma hebt, om te veel onderdelen te maken. Maar tegelijkertijd, als je een misser krijgt met één van de updates, wil je er zeker van zijn dat je kunt terugdraaien en voldoende voorraad hebt', aldus de technisch directeur van AlphaTauri.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws