Na alle vrije trainingen en de kwalificatie staat nu alleen nog de Grand Prix zelf op het programma. Lando Norris mag de race vanaf P1 starten, maar zal Max Verstappen direct op zijn hielen hebben, aangezien de Nederlander de tweede plek wist te bemachtigen. Het ging op zaterdag al wat beter met de RB20, en dat klinkt veelbelovend voor de racedag. Verstappen en Norris zullen in de schijnwerpers staan tijdens de run naar de eerste bocht.
Hoewel Red Bull Racing een lastige vrijdag kende, waarbij Verstappen niet alleen geïrriteerd was vanwege het rijgedrag van zijn auto, maar ook vanwege de uitspraak van de FIA dat hij een taakstraf zou krijgen vanwege een scheldwoord tijdens de persconferentie op donderdag, ging het stukken beter op zaterdag. Tijdens de derde vrije training was het al te merken dat de Limburger zich comfortabeler voelde in de auto en zijn bolide ook echt de sporen kon geven, al was het gevoel bij het insturen van de bochten nog niet optimaal.
Het leek erop dat de Oostenrijkse renstal dat gevoel heeft kunnen verbeteren voor de kwalificatiesessie, die onder het kunstlicht van het Marina Bay Street Circuit werd verreden. Norris was de snelste man op de baan, maar Verstappen zat er dit keer 'maar' twee tienden achter. Voor Verstappens doen wellicht alsnog een groot gat, maar gezien de moeilijke weekenden die de regerend wereldkampioen achter de rug heeft, ook een bevestiging dat Red Bull de goede kant op lijkt te gaan. Het belooft in ieder geval wat voor de racedag.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hoe groot is de stap die Red Bull heeft gezet?
Het is duidelijk dat de kampioensformatie een stap heeft gezet ten opzichte van het begin van het weekend, maar hoe groot is die stap daadwerkelijk? De long runs zagen er op vrijdag nog niet fantastisch uit, maar gezien de aanpassingen die Red Bull door heeft gevoerd in de nacht van vrijdag op zaterdag is het goed mogelijk dat de balans er op zondag heel anders uit gaat zien.
McLaren gaat als snelste team beginnen aan de Grand Prix van Singapore, maar Norris moet ervoor zorgen dat hij tien wereldkampioenschappen achter zich houdt. De run naar de eerste bocht is natuurlijk niet zo lang, maar aangezien de starts niet altijd vlekkeloos gaan bij de Brit, zal Verstappen direct op zijn plekje azen. Achter hem staat Lewis Hamilton, die ook op de loer ligt voor enige fouten die de heren voor hem kunnen maken.
De voorspellingen van Pirelli
Voor de race staan de vier topteams er eigenlijk hetzelfde voor betreffende de beschikbare banden. Zowel McLaren als Red Bull als Ferrari als Mercedes heeft een nieuwe set harde banden en een nieuwe set mediumbanden over. Behalve Sergio Pérez en Carlos Sainz heeft niemand een nieuwe set softs, alleen vier gebruikte sets.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Qua strategie zouden Sainz en Pérez ervoor kunnen kiezen om eerst meters te maken op de softband om vervolgens over te gaan op de harde band en op die manier met een eenstopper de race uit te rijden. Het is in ieder geval duidelijk dat de harde band en de mediumband de hoofdrollen spelen, waarbij de teams kunnen kiezen of ze op geel of op wit starten. Voor Pérez, die vanaf P13 moet starten, is het nog maar de vraag hoeveel plekken hij goed kan maken met de strategie.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties