F1 in het kort | Horner: 'Respect voor dat Wolff over mentale problemen praat' Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Horner: 'Respect voor dat Wolff over mentale problemen praat'

F1 in het kort | Horner: 'Respect voor dat Wolff over mentale problemen praat'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Horner: 'Respect voor dat Wolff over mentale problemen praat'

Christian Horner heeft zijn waardering uitgesproken voor de openheid waarmee Toto Wolff over zijn mentale problemen praat. In plaats van te bakkeleien naast het asfalt gaat de Red Bull Racing-teambaas voor de verandering eens achter zijn Mercedes-tegenpool staan. 'Ik heb respect voor Toto en dat hij de moed heeft om zich te uiten over zijn mentale problemen.'

'Ik denk dat dit iets is waar men zich van bewust is in deze business, en waar we proactief mee bezig moeten zijn. Gelukkig heb ik zelf niet dergelijke problemen ervaren, maar ik heb wel vrienden die ook met mentale problemen worstelen', meldt Horner bij Reuters. Hij kan het waarderen dat de Oostenrijker het onderwerp niet schuwt.

FIA gaat sportief directeur aanstellen na controversieel seizoenseinde Abu Dhabi

De FIA gaat iemand aanstellen die zich over de reglementen van de Formule 1 gaat buigen. De sportieve en technische reglementen worden momenteel veelal geschreven door de wedstrijdleider, en dat moet in de toekomst anders. Zodoende gaat de FIA op zoek naar een geschikte kandidaat die deze reglementen op zich kan nemen. Tegelijkertijd bieden ze de wedstrijdleider zo meer rust. Wie het wordt, is nog niet duidelijk.

Sainz moet zich melden bij stewards voor 'unsafe release'

Carlos Sainz moet zich melden bij de stewards voor een 'unsafe release'. Er is sprake van deze overtreding wanneer het team een coureur niet veilig de pitbox uit laat rijden. Bij Sainz was dit het geval, hij kwam landgenoot Fernando Alonso tegen in de pitstraat. Doorgaans is de straf voor dit vergrijp een boete voor het team, in dit geval Ferrari.

Marko: 'In race trim liggen we nog verder voor dan over één ronde'

Helmut Marko verwacht dat de racepace van de Red Bull Racing RB18 hoger ligt dan de kwalificatiepace. Over één ronde oogt de bolide van Max Verstappen al goed, maar volgens de Red Bull-adviseur is het materiaal over een volledige race-afstand al helemaal sterk. 'De auto werkt precies zoals we willen', meldt hij bij Sport1. 'We hebben nog ruimte voor verbetering en ik denk dat we in race trim nog verder voor liggen dan over één ronde.'

Verstappen leunt niet achterover na eerste titel: 'Daar heeft Jos wel voor gezorgd'

Max Verstappen denkt niet dat hij na zijn eerste wereldtitel achterover gaat leunen. Zelfgenoegzaamheid is een risico wanneer je je levensdoel bereikt hebt, maar met dank aan vader Jos Verstappen loopt de Red Bull Racing-coureur dat risico niet: 'Ik ben opgegroeid met het idee dat je dat niet kan (achterover leunen, red.). Als je jong bent, word je op een gegeven moment lui, ondanks dat je je dan nog moet ontwikkelen tot een professionele coureur. Mijn vader heeft er dus voor gezorgd dat dat niet gebeurde.'

Alfa Romeo vervangt control electronics Bottas

De eerste wissel van een motoronderdeel in 2022 is een feit. Na een moeizame eerste dag in Bahrein heeft Alfa Romeo besloten de control electronics van Valtteri Bottas te vervangen. De Ferrari-motor van de Fin heeft dus na de eerste twee sessies van het jaar al een nieuw onderdeel nodig, wat vrij vroeg is. Voor de rest van het jaar mag hij nog twee keer zo'n nieuw onderdeel installeren.

Reprimande voor Tsunoda en Stroll na incidenten in tweede vrije training

Yuki Tsunoda en Lance Stroll moesten zich melden bij de stewards na twee incidenten in de tweede vrije training. Tsunoda blokkeerde Charles Leclerc die in een snelle ronde zat, terwijl Stroll de vleugel van de Japanner kapot reed aan het einde van de tweede vrije training. Voor beide coureurs loopt het met een sisser af. Ze komen er vanaf met een reprimande.

Tsunoda naar de stewards na incident met Leclerc

Yuki Tsunoda moet om 17.45u Nederlandse tijd langs bij de stewards. Tijdens de tweede vrije training blokkeerde de AlphaTauri-rijder Charles Leclerc en dat zorgt ervoor dat hij een bezoek moet brengen aan de wedstrijdleiders. Het is de vraag of de coureur ook een straf gaat krijgen voor de race of dat hij slechts een vermaning krijgt. Het incident gebeurde immers in een vrije training en niet tijdens de kwalificatie.

Ocon zonder Alpine-upgrade na incident in VT1

Esteban Ocon zal het Grand Prix-weekend in Bahrein vermoedelijk zonder geüpgradede sidepod moeten verrijden. De Fransman verloor in de eerste vrije training een deel van zijn bodywork, en het betrof de gewijzigde versie. Alpine heeft nu alleen het standaardonderdeel op voorraad waarmee ze tijdens de wintertests in actie kwamen. Die versie moet Ocon dus de komende dagen gebruiken.

'We proberen een sidepod deze kant op te krijgen', merkte teambaas Otmar Szafnauer op bij The Race. 'Ik denk dat dit iets eenmaligs was (hoe Ocon zijn sidepod verloor, red.). We proberen nog te achterhalen wat het veroorzaakt heeft. Ik weet niet of het onderdeel beschadigd was, of dat het gewoon niet juist gemonteerd was.' Allebei deze mogelijkheden liggen nog open.

Hamilton sprak met FIA over boete na missen gala

Lewis Hamilton lijkt de boete voor het laten schieten van het FIA-gala aanvaard te hebben. De rijders die eerste, tweede en derde zijn geëindigd in het Formule 1-seizoen moeten verplicht naar het gala, anders krijgen ze een geldboete. De coureur geeft bij The Race aan dat hij al heeft gesproken met het bestuursorgaan over de boete. 'Er komt zeker een boete aan. Maar we hebben naar een oplossing gekeken. Het gaat naar kansarme jeugd om ze te helpen een kans te krijgen om ingenieur te worden in de motorsport', aldus Hamilton.

Red Bull-junior Daruvala: 'Marko wilde een agressieve en zorgeloze rijstijl'

Red Bull-junior Jehan Daruvala heeft zijn rijstijl flink aangepast in de afgelopen periode. Zelf zegt hij dat dat vooral gebeurd is op aanraden van Red Bull Racing-scout Helmut Marko. 'Dr. Marko was mij veel aan het adviseren om mijn rijstijl aan te passen. Ik moest een stuk agressiever en zorgelozer te werk gaan. Dat is een beetje de Red Bull-aanpak', stelt hij in Kunals F1 Blog.

McLaren en Williams breken avondklok in Bahrein

McLaren en Williams hebben op Bahrain International Circuit de avondklok genegeerd om te werken aan het Formule 1-materiaal van 2022. Williams deed dit op woensdag, McLaren op donderdag. Williams mag nog zeven keer aan het materiaal werken buiten de toegestane uren om in 2022, terwijl dat er voor McLaren nog vijf zijn.

Ocon blij met verduidelijking omtrent baanlimieten: 'Dat is een eerste stap'

Esteban Ocon is blij dat er verduidelijking is geschept omtrent de baanlimieten voor dit seizoen, zo vertelt de Alpine-coureur in gesprek met Sky Sports F1. De Fransman denkt dat de coureurs echt wat hebben aan het feit dat er geen verwarring meer hoeft te ontstaan over waar je nu wel of niet de baan kort mag verlaten.

Wel wordt het eerst nog definitief voorgelegd bij de coureurs: 'Die vergadering hebben we morgen (vrijdag, red.), maar het is al duidelijk dat de baanlimieten de witte lijnen zijn, dat is een eerste stap. Dit is niet de lastigste baan daarvoor, bocht 4 wordt daarentegen wel een cruciaal puntje tijdens de sessies. Zolang het overal duidelijk en consistent is, zijn we tevreden. Daar zal veel over worden gesproken morgenavond', aldus Ocon.

FIA schept duidelijkheid: witte lijnen vormen baanlimieten

Niels Wittich, één van de vervangers van Michael Masi als wedstrijdleider, schept voorafgaand aan de Grand Prix van Bahrein duidelijkheid over de baanlimieten. Voortaan zullen de witte lijnen aan de uiteinden van het asfalt gelden als de baanlimieten. Vorig jaar ontstond er nog enige controverse nadat Lewis Hamilton 29 keer de baan zou hebben verlaten in bocht 4 en ongestraft bleef, terwijl een rondetijd tijdens de kwalificatie geschrapt werd als je daar de baan verliet. Nu is het de bedoeling dat dergelijke verwarring uitblijft.

F1-teams mogen garagedeuren sluiten wegens harde wind in Bahrein

Niels Wittich, de man die dit weekend debuteert als wedstrijdleider van de Formule 1, heeft gezegd dat teams op donderdag hun garagedeuren mogen sluiten. Normaliter mogen de teams überhaupt geen schermen neerzetten als de vloer onder de auto zit, maar de wedstrijdleider maakt een uitzondering. Op donderdag is de wind extreem in Sakhir, waardoor teams hun auto's mogen beschermen door de garagedeuren dicht te houden.

Haas testte Mercedes-concept al in 2021: 'Bredere sidepods werkten beter'

Mercedes kwam naar de testdagen in Bahrein met hele smalle sidepods. Sommige mensen noemen de W13 van de Duitse renstal zelfs sidepodloos. Ondanks dat het wordt gezien als een revolutionair concept was Mercedes niet het eerste team dat deze oplossing heeft gezet. 'Dat concept was ons eerste ontwerp', stelt Guenther Steiner, teambaas van Haas, bij Auto, Motor und Sport. 'In juli hebben we het getest in de windtunnel. Het hielp zeker in de langzamere bochten, maar in zijn algemeenheid werkten de brede sidepods beter', aldus Steiner.

Persconferentie in groepjes van vijf: Verstappen onder andere naast Leclerc en Norris

De FIA heeft de opstelling van de persconferentie gedeeld. De coureurs mogen weer in groepen van vijf deelnemen aan de persconferentie. De afgelopen twee jaar gingen de rijders als duo's de perskamer i. Op vrijdag zullen de rijders aan de tand worden gevoeld en Max Verstappen behoort tot de eerste groep. De kersverse wereldkampioen zal plaatsnemen naar Charles Leclerc, Lando Norris, Zhou Guanyu en Mick Schumacher.

McLaren MCL36 krijgt aangepaste look na grote deal met Google

McLaren heeft een meerjarige deal aangekondigd met Google. Het Amerikaanse internetbedrijf zal niet alleen het Formule 1-team sponsoren, maar ook het Extreme E-team van McLaren. De kleuren van het bedrijf zorgen voor een nieuwe look voor de MCL36 (zie onderstaande foto), maar ook voor de racehelmen- en overalls van Daniel Ricciardo en Lando Norris. 'We zijn absoluut verheugd en trots om Google te verwelkomen in de McLaren-familie. We kijken uit naar een opwindende samenwerking die zich uitstrekt over de Formule 1 en Extreme E', aldus McLaren-CEO Zak Brown.

F1 in het kort | Horner: 'Respect voor dat Wolff over mentale problemen praat'
MCL36 met nieuwe kleuren dankzij Google-deal

Komende 24 uur zandstorm in Bahrein: geen problemen tijdens F1-weekend

Aankomend weekend staat de eerste race van het seizoen op het programma in Bahrein. Momenteel is er al een aardige zandstorm aan het ontwikkelen en deze zal zich de komende 24 uur uitbreiden. Vorig jaar, tijdens de testdagen in Bahrein, kreeg de Formule 1 al te maken met een hevige zandstorm, maar dit jaar zal het niet zo erg worden.

'Je weet nooit wat het weer gaat doen, maar wij zijn er klaar voor', zegt Sheikh Salman Al Khalifa, de voorzitter van de Bahrain International Circuit, bij Sky Sports. 'Morgen zien we de hardste wind, maar ik verwacht geen problemen in het weekend.' Het zand zal vooral een probleem zijn voor de auto's. De zichtbaarheid zal niet te veel worden aangetast. 'Het zal niet zo heftig worden, maar het wordt interessant om te zien hoe de auto's omgaan met de wind.'

Pérez kijkt door nieuwe auto's niet uit naar race in Monaco

Door de nieuwe reglementen is de manier waarop downforce wordt gegenereerd heel anders en de Formule 1 is overstapt naar nieuwe 18-inch banden. Sergio Pérez verwacht door deze veranderingen dat de race in Monaco geen pretje zal worden. 'Ik er echt niet naar uit om in Monaco te racen', zegt Pérez bij RaceFans. 'Het is daar zo hobbelig en het zicht is daar ook niet geweldig.' De Red Bull Racing-coureur hoopt dan ook op veranderingen. 'Ze moeten een paar aanpassingen maken aan het circuit om dat slechte zich tegen te gaan.'

Optimisme weg bij Steiner door betrouwbaarheidsproblemen VF-22

Haas heeft tijdens de testdagen in Barcelona en Bahrein meerdere problemen gekend. De Amerikaanse renstal reed in totaal de minste ronden en had veel last van betrouwbaarheidsproblemen. De moed is een beetje in de schoenen gezakt van teambaas Guenther Steiner. 'Ik ben een beetje bang, want hebben nog een hele lange weg te gaan', zegt de Italiaan bij The Race. 'We moeten echt keihard gaan werken aan de betrouwbaarheid. We willen de punten in, maar mijn grootste angst is dat we de eerste race niet eens finishen', aldus Steiner.

Isola sluit twee-stopstrategie tijdens GP Bahrein niet uit

Mario Isola voorspelt dat Formule 1-teams tijdens de Grand Prix van Bahrein best goed een twee-stopstrategie kunnen hanteren. In gesprek met MotorLAT bespreekt de bandenchef van Pirelli zijn uitspraak: 'Tijdens de testdagen was er iemand met representatieve long runs. Als we die data als voorbeeld nemen, kan een twee-stopper sneller zijn. Dat moeten we nog wel zien tijdens de race, trouwens, of teams tot hun maximum gaan. Een twee-stopper kan ik in ieder geval niet uitsluiten.'

Bottas vermijdt Drive to Survive-aflevering over vertrek bij Mercedes

In de achtste aflevering van het nieuwe seizoen van Drive to Survive vertolkt Valtteri Bottas een hoofdrol. De aflevering richt zich op het vertrek van de Finse coureur bij het team van Mercedes. Hierin is onder andere te zien dat Bottas werd uitgenodigd voor een gesprek bij Toto Wolff. Bottas heeft naar eigen zeggen de aflevering nog niet gezien. 'Ik heb er nog helemaal niks van gezien, dus ik kan er ook niks over zeggen', zegt de Alfa Romeo-coureur bij Formula1.com. 'Normaliter vind ik het ook helemaal niet leuk om mezelf terug te kijken op televisie.'

Aanpassingen circuit Jeddah moeten voor betere omloop en zichtlijnen zorgen

Volgende week staat de tweede editie van de Grand Prix van Saoedi-Arabië op het programma. Deze zal opnieuw verreden worden op het Jeddah Corniche Circuit. Vorig seizoen maakten de coureurs zich enigszins zorgen over een aantal veiligheidskwesties, waarop is besloten om het circuit aan te passen. De problemen kwamen vooral tijdens de kwalificatie, omdat coureurs langzamer gaan rijden voordat ze aan een snelle ronde willen beginnen. Vandaar dat er aanpassingen worden gemaakt aan de zichtlijnen en de laatste bocht.

'De layout van het circuit blijft grotendeels hetzelfde', stelt Martin Whitaker, CEO van promotor Saudi Motorsport Company, bij Motorsport.com. 'We hebben wel de baanafzetting op sommige punten naar achteren gezet, zodat het zicht door de bochten een stuk beter is. De snelheid van het circuit is zodanig dat coureurs heel snel dichterbij langzamere auto's komen. Het grootste probleem was denk ik ook niet de race, maar de kwalificatie. Daar heb je auto’s die gas terugnemen in de aanloop naar een goede ronde', aldus Whitaker.

Wolff open over mentale problemen: Mercedes-teambaas loopt al jaren bij psychiater

Toto Wolff heeft in The Times aangegeven al sinds 2004 bij een psychiater te lopen. De teambaas van Mercedes is hiermee voor het eerst open over zijn mentale klachten. Wolff heeft dan ook geen problemen met het stigma. 'Het is oké om hulp te zoeken', zegt de vijftigjarige Oostenrijker. 'Ik heb mentale problemen gehad en die heb ik nu nog steeds. Het zoeken van hulp is een manier geweest om mijn potentie volledig te benutten. Sommige succesvolle mensen zijn heel erg gevoelig en daardoor ook heel erg kwetsbaar', aldus Wolff.

Croft: 'Ik hoop dat Magnussen, Albon en Ferrari het goed gaan doen'

Britse Formule 1-commentator David Croft heeft zijn wensen voor het nieuwe Formule 1-seizoen. Naast dat hij hoopt op meer gevechten op de baan als gevolg van de nieuwe reglementen hoopt hij dat een aantal teams en coureurs het goed gaan doen. 'Ik hoop dat Kevin Magnussen laat zien dat hij meer tijd verdiende, net als Alexander Albon. En ik zou het fantastisch vinden als Ferrari weet meedoet voor overwinningen. Met name voor Carlos Sainz, zijn talent verdient een overwinning', zo vertelt hij in een Twittervideo van Sky Sports.

Schumacher verheugd door samenwerking met Magnussen

Door het ontslag van Nikita Mazepin komt Mick Schumacher dit seizoen naast Kevin Magnussen te rijden. Voor de Deen was het een onverwachte terugkeer, maar zijn nieuwe teamgenoot is blij met hem. Schumacher hoopt dat hij kan profiteren van de ervaring van Magnussen. 'Hij is een geweldig referentiepunt', wordt de Duitser geciteerd door FormulaPassion. 'Ik kan mezelf tegen hem meten en hij zal ervoor zorgen dat ik mezelf beter kan uitdrukken. Ik kijk uit naar onze samenwerking.'

Horner lovend over teamgenoot Verstappen

Christian Horner heeft zich tegenover FOX Sports positief uitgelaten over Sergio Pérez. De Mexicaan, die hoopt om net als Max Verstappen een lang contract in de wacht te slepen, is momenteel de juist man voor Red Bull Racing, aldus zijn Britse teambaas. 'Checo vindt eindelijk zijn niveau op het juiste moment. Hij is erg taai, hij geeft nooit op. Sergio is een geweldige teamspeler. Hij is wat we nodig hebben in deze strijd.'

Managementstijl Stroll oorzaak van vertrek Szafnauer bij Aston Martin

Otmar Szafnauer heeft gesuggereerd dat Lawrence Strolls managementstijl geleid heeft tot de breuk tussen hemzelf en Aston Martin, zijn voormalige Formule 1-team. Tijdens de testweek in Bahrein nam hij plaats naast de commentatoren van Sky Sports F1 en had hij het over de managementstijl van Stroll. De Canadees is volgens hem graag betrokken bij alle processen, wil overal toezicht op wil houden en stuurt op details aan. Dit wordt ook wel micromanaging genoemd.

'Ik heb een geweldige verstandhouding met iedereen die bij Aston Martin werkt. Ik heb het team in twaalf jaar opgebouwd en verdubbeld in grootte. Veel van de werknemers die er momenteel zitten, zitten er deels vanwege mij. Er kan echter maar één man aan het roer staan. Als dat er twee zijn, dan werkt dat gewoon niet. Daarom was het tijd om te vertrekken', stelt de Roemeen.

Bottas vreest dat Alfa Romeo geen volledige raceafstand af kan leggen

Hoe behaal je punten in de F1? Juist, door de eindstreep te halen. Precies dat is Valtteri Bottas' grootste vrees na twee testweken te verrijden voor zijn team. 'Mijn grootste zorg is dat we wellicht geen volledige raceafstand af kunnen leggen, wat we hebben diverse problemen ervaren gedurende de tests. We hebben ze op kunnen lossen, maar laten we hopen dat er zich geen nieuwe problemen meer voordoen', meldt hij bij Autosport.

Verstappen verlost van de druk van het moeten winnen

Max Verstappen heeft in gesprek met Viaplay gemeld dat hij geen druk meer voelt om titels binnen te slepen. 'De druk van het winnen is weg. Het moeten is weg.' Of er dan nu de druk is om zijn titel te verdedigen, reageert hij ook ontkennend. 'De druk van het verdedigen van de titel ligt aan de auto. Ik weet zeker dat als auto goed is dat we meedoen. Het hangt puur af van hoe de auto is of ik de titel kan verdedigen.'

Hamilton wil weg zijn uit F1 vóór Red Bull-contract Verstappen ten einde komt

Lewis Hamilton verwacht niet in de Formule 1 te rijden wanneer Max Verstappens megacontract bij Red Bull Racing afloopt. De Nederlander tekende een contract dat hem tot 2028 bij de Oostenrijkse renstal houdt, en dan denkt Hamilton al een punt te hebben gezet achter zijn F1-carrière: 'Goh, ik heb daar niet echt over nagedacht. Ik ben pas 37, ik heb nog wel even.'

Mocht hij het volhouden tot aan het einde van het contract van Verstappen dan zou hij 43 jaar oud zijn. 'Ik ben niet van plan om hier tegen die leeftijd nog te zijn, dus hopelijk kan ik tegen die tijd wat anders vinden om mij op te richten', concludeert hij in gesprek met RaceFans. Hamilton heeft voorlopig in Mercedes gewoon nog een team waarmee hij aan de start kan verschijnen als hij dat zelf wil blijven doen.

Zorgen bij Haas om vele tijd in garage

Bij Haas houdt iedereen zijn adem in, omdat de Amerikaanse renstal vandaag weer lang in de garage heeft doorgebracht. Chief of Operations Ayo Komatsu grapt: 'Vanmorgen zijn we drie keer gestopt in 36 ronden. Na negen ronden met te hoge temperaturen. Na 31 ronden met een waterlek. En na 36 ronden met een probleem in het brandstofsysteem.' Teambaas Guenther Steiner ziet er maar het positieve van in dat het maar een testdag is: 'Het is beter om nu van de baan te zijn dan aanstaande zondag.'

Pérez na megaverlenging Verstappen ook op zoek naar lang Red Bull-contract

Nadat Max Verstappen een mega-contract heeft getekend bij Red Bull Racing, is ook teamgenoot Sergio Pérez van mening een nieuw contract te verdienen waarin hij voor langere tijd verbonden blijft aan het team. 'Als de tijd rijp is, moet je wat stabiliteit creëren bij je team. Continuïteit is voor een team ook goed. Ik denk dat ik in de toekomst dan ook op zoek ga naar een langere verblijfsperiode', aldus de Mexicaan tegenover RaceFans.

Schumacher kijkt ernaar uit met Magnussen te rijden

In gesprek met F1-Insider heeft Mick Schumacher gereageerd op het feit dat hij met Kevin Magnussen naast zich zal rijden dit seizoen. 'Ik kijk er zeker naar uit om met hem te werken', zo stelt de Duitser, voor wie de Deen geen onbekende is. 'Ik heb met hem kunnen praten tijdens de 2020 Abu Dhabi test. We kunnen het goed met elkaar vinden, we kunnen een goed team vormen en samen Haas vooruit helpen.'

Niet alleen op racegebied denkt de Haas-coureur veel te kunnen leren, ook buiten de baan ziet hij voordelen van een ervaren coureur naast zich. 'Dit geldt niet alleen voor de buitenkant. Persoonlijk kan ik me nu ook meten met een ervaren coureur en de druk gebruiken om van hem te leren.'

Zhou: 'Bottas is een toffe gozer, hij is goudeerlijk'

Zhou Guanyu (in het Chinees wordt eerst gebruik gemaakt van de achternaam, red.) kan het goed vinden met Valtteri Bottas. Dit geeft hij na testdag 2 vrij in gesprek met Sky Sports F1. 'Het is een toffe gozer, hij is goudeerlijk. We hebben al wat tijd met elkaar doorgebracht in de fabriek en kennen elkaar dus al beter. Nu is het een kwestie van samenwerken', meldt hij in gesprek met Ted Kravitz.

Mercedes-teammanager: 'Pitstops zullen gemiddeld twee tienden langzamer zijn'

De teams zijn tot nu toe gierig geweest met pitstopoefeningen in de pitlane tijdens de testdagen in Bahrein. Vooral Red Bull Racing en Mercedes lijken iedere kans aan te grijpen om hun pitstops te oefenen. Maar er werd veel droog getraind in de fabriek, stelt Mercedes-teammanager Ron Meadows. 'De stops zullen gemiddeld twee tienden langzamer zijn dan aan het einde van vorig seizoen', wordt hij geciteerd door Auto, Motor und Sport. 'Het probleem is niet zozeer het hogere gewicht van de banden, maar hun grotere diameter. Ze zijn moeilijker vast te pakken.'

'Horner onder de indruk van Ferrari en denkt dat Mercedes verstoppertje speelt'

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner heeft bij Sky Germany aangegeven dat hij onder de indruk is van Ferrari en meer verwacht van Mercedes. Tijdens de tweede testdag in Bahrein werd volgens hem duidelijk dat de Italiaanse renstal er eigenlijk continu goed uitziet wanneer ze het circuit opgaan. Ook stelt hij dat de snelheid die Mercedes momenteel getoond heeft, beslist niet representatief is voor wat we zullen zien tijdens het eerste Grand Prix-weekend van 2022.

Williams biedt update over brand bij bolide Latifi in Bahrein

Williams heeft een update geboden omtrent de oorzaak van de brand in Bahrein. Tijdens de ochtendsessie op vrijdag vlogen ogenschijnlijk de achterremmen van de Williams in brand. 'Na initieel onderzoek lijkt het erop dat het probleem dat de brand veroorzaakte klein was', aldus de verklaring van Williams. 'Het is niet zo erg als dat er eruit zag op de beelden, maar er is schade ontstaan aan de achterkant van de auto. Deze schade moet gerepareerd worden.' Of Williams nog in actie zal komen, is niet duidelijk.

Blijdschap bij Bottas in Bahrein: 'Problemen van Barcelona achter ons gelaten'

Valtteri Bottas is tevreden met hoe de eerste testdag van Alfa Romeo Racing in Bahrein verlopen is. De Fin merkte dat zijn team alle problemen van de testdagen in Barcelona opgelost heeft. 'Die hebben we achter ons gelaten', concludeerde hij tevreden bij Motorsport.com. 'Eindelijk hebben we ons kunnen richten op de afstelling en gekeken naar hoe de auto reageert en nodig heeft. Tof om te zien dat er progressie geboekt wordt.'

Haas krijgt toch niet halve testdag extra na protest van drie F1-teams

Haas krijgt toch niet een halve testdag extra op zondag 13 maart, zo meldt F1-journalist Chris Medland via Twitter. Drie teams waren tegen de extra halve testdag van het Amerikaanse team, waardoor die dag nu niet doorgaat. Wel krijgt Haas de tijd om tijdens de avonden van een testdag door te gaan om de verloren tijd goed te maken, nadat de renstal de ochtendsessie op dag 1 moest missen wegens vertraagde vracht.

Haas krijgt nog halve testdag op zondag: Schumacher zal rijden

Haas mag op zondag nog een halve dag gebruiken om de nieuwe auto te testen. De Amerikaanse renstal miste op donderdagochtend een sessie vanwege vertraagde vracht. De Formule 1 staat dus toe dat Mick Schumacher een dag na het officiële einde van de testdagen in Bahrein nog wat extra ronden rijdt voor zijn team.

Haas onthult gloednieuwe kleurstelling voor 2022

Haas heeft de gloednieuwe kleurstelling voor het 2022-seizoen van de Formule 1 onthuld. De Russische kleuren en voormalig titelsponsor Uralkali zijn vervangen voor meer stickers van Haas zelf en er loopt een lange rode lijn langs de zijkant van de auto. Het Amerikaanse team, dat dit jaar zal aantreden met Mick Schumacher en Kevin Magnussen, keert daarmee terug naar zijn traditionele kleurstelling.

AppleTV+ gaat documentaire over Hamilton maken

AppleTV+ heeft de rechten gekregen om een documentaire te maken over Lewis Hamilton, maakt The Hollywood Reporter bekend. Het project heeft echter nog geen naam en daarmee ook nog geen lanceerdatum. De documentaire zal een kijkje achter de schermen bieden in het leven van de Brit en bij het team van Mercedes. Ook zal de documentaire enkele andere belangrijke personen in het leven van Hamilton interviewen.

Advocaat Micheal Schumacher ontkent geruchten over toestand

Felix Damm, een advocaat voor Michael Schumacher, heeft moeten ontkennen dat de veteraan kon staan met behulp van specialisten. Het Duitse tijdschrift Bunte had een bron geciteerd die zei dat de Duitser stapjes kon zetten en een arm kon bewegen. Damm voelde zich genoodzaakt om deze geruchten te ontkennen ondanks dat er sinds Schumachers skiongeluk in 2013 weinig tot niets is losgelaten over zijn toestand.

'Helaas zijn we genoodzaakt door een recent persbericht te verklaren dat de bewering dat Michael weer kan bewegen onjuist is. Dit soort speculatie is onverantwoordelijk gezien zijn verwondingen en dat zijn privacy erg belangrijk is. Helaas geeft dit soort berichtgeving valse hoop aan veel betrokkenen', luidt het statement van de advocaat.

Ferrari doneert één miljoen euro aan Oekraïners in nood

Ferrari doneert een bedrag van één miljoen euro om Oekraïne en haar burgers te helpen. Naar aanleiding van de oorlog in hun land zijn miljoenen Oekraïners al hun land ontvlucht. Met de donatie probeert Ferrari niet alleen Oekraïne te helpen, maar ook de omringende landen die de gevluchte Oekraïners opvangen. Bovendien stopt Ferrari met het produceren van auto's voor de Russische automarkt. 'Ferrari steunt iedereen uit Oekraïne tijdens deze crisis', zegt CEO Benedetto Vigna in een statement op de Ferrari-website. 'We hopen op een snelle en vreedzame oplossing.'

Vasseur: 'Bottas en Zhou werken al geweldig samen'

Alfa Romeo rijdt dit seizoen met twee andere coureurs ten opzichte van vorig seizoen. Valtteri Bottas is overgekomen van Mercedes en Guanyu Zhou heeft de overstap gemaakt vanuit de Formule 2. Voor Bottas is een leiderschapsrol weggelegd en teambaas Frédéric Vasseur merkt dat het al goed botert tussen de ervaren Fin en de rookie. 'Het was het juiste moment voor verandering', zegt de Fransman bij Formula1.com. 'De samenwerking verloopt tot nu toe geweldig.'

'Dat is echt heel erg belangrijk voor Zhou', vervolgt Vasseur. De teambaas hoopt dat zijn coureur niet te veel druk zal ervaren in zijn eerste jaar in de Formule 1. 'Ik denk dat we niet te veel druk op zijn schouders moeten leggen, want een overstap naar de Formule 1 is een grote stap. Maar ik ben zelfverzekerd, want hij staat er goed in. Hij is heel positief', besluit Vasseur.

Voormalig teambaas Renault en Benetton Flavio Briatore keert terug in F1

Voormalig teambaas van Renault en Benetton Flavio Briatore keert terug in de koningsklasse van de autosport. Ditmaal niet als teambaas, maar als hulp voor het management van de Formule 1. De Italiaanse zakenman zal onder andere helpen met het onderhouden van belangrijke relaties en andere commerciële projecten, aldus F1-jounalist Erik van Haren. De terugkeer is opmerkelijk aangezien Briatore in het verleden in opspraak kwam nadat hij beschuldigd werd van matchfixing.

Formule 1 kondigt nieuwe game aan: F1 Manager '22

De officiële Formule 1-game, waarin je zelf achter het stuur kan kruipen, is al razend populair. Maar aankomende zomer zal er nóg een Formule 1-game uitkomen, en in deze game kun je in de schoenen stappen van een teambaas in de koningsklasse van de autosport. De nieuwe game laat de speler de touwtjes in handen hebben over de coureurs, maar ook bijvoorbeeld de financiën en de ontwikkeling van een team naar keuze.

Zowel op als buiten de baan kun jij als speler proberen om bijvoorbeeld Haas naar de top te brengen of om Mercedes' dominantie voort te zetten. De ontwikkelaar van de game zegt zelfs dat de races van start tot finish gepresenteerd zal worden als een echte Formule 1-uitzending, waarin jij dus alle touwtjes in handen hebt. De game zal in de zomer van 2022 uitkomen voor Playstation 4, Playstation 5, PC, Xbox Series X/S en Xbox One, ongeveer gelijktijdig met de Formule 1-game zoals we die al kennen.

Pirelli komt met opvallende bandenkeuze voor eerste drie Grands Prix

Het Formule 1-seizoen 2022 gaat bijna van start. Met ingang van dit jaar zullen we ook racen met de nieuwe Pirellibanden. Pirelli heeft dan ook alvast bekendgemaakt welke bandencompounds er mee gaan naar de eerste drie Grands Prix. Het gaat dan om Bahrein, Saoedi-Arabië en Australië. Met name in de derde race van het seizoen zien we een opvallende bandenkeuze.

In onderstaand schema is te zien dat Pirelli in Bahrein de C1 (de hardste band van allemaal), C2 en C3 gaat gebruiken. In Saoedi-Arabië gaan we één stapje zachter rubber gebruiken, namelijk de C2-, C3- en C4-compounds. In Australië kiest Pirelli echter voor een opvallende combinatie banden. In Melbourne wordt er geracet met de C2-, C3- en de C5-band. Het is de eerste keer dat er gekozen wordt om een compound als het ware 'over te slaan'. Dit wordt gedaan om de tweestopstrategie (met de zachtste band) iets aantrekkelijker te maken omdat er tegenwoordig vaak gebruik gemaakt wordt van een éénstopper.

F1 in het kort | Horner: 'Respect voor dat Wolff over mentale problemen praat'
Bandencompounds Bahrein, Saoedi-Arabië en Australië in schema

Mazepin geeft persconferentie om recente gebeurtenissen te bespreken

Nikita Mazepin gaat op woensdag een persconferentie houden om zijn vertrek uit de Formule 1 te bespreken. De Russische coureur is op straat gezet door Haas naar aanleiding van de Russische invasie in Oekraïne. Vader Dmitry Mazepin heeft banden met Vladimir Putin, waardoor de positie van Mazepin junior onhoudbaar was. Desondanks is de coureur woest over zijn vertrek en gaat dit nog eens bespreken in de persconferentie. Dit persmoment is op woensdag om 10.00u Nederlandse tijd.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws