F1 in het kort | Vermeulen pakt eerste DTM-podium na poleposition, meer Nederlands succes in Duitsland Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Vermeulen pakt eerste DTM-podium na poleposition, meer Nederlands succes in Duitsland

F1 in het kort | Vermeulen pakt eerste DTM-podium na poleposition, meer Nederlands succes in Duitsland

In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Vermeulen pakt eerste DTM-podium na poleposition

Het is Thierry Vermeulen gelukt om op de Sachsenring zijn eerste DTM-podium te pakken in de tweede race van het raceweekend in Duitsland. De Nederlander pakte eerder op zondag al zijn eerste poleposition. Even leek het erop dat Vermeulen de race zou gaan winnen, maar na een fout van een van de monteurs bij een pitstop kreeg de jonge coureur een straf, waardoor hij terugviel en uiteindelijk op de derde plek eindigde. Vermeulen was niet de enige coureur verantwoordelijk voor Nederlands succes op de Sachsenring, Porsche-coureurs Huub van Eijndhoven en Larry ten Voorde pakten podiums in beide races van de Porsche Carrera Cup Duitsland, de raceklasse in het voorprogramma van de DTM.

Vermeulen schrijft eerste DTM-pole op zijn naam op de Sachsenring

Thierry Vermeulen, de zoon van Max Verstappens manager Raymond Vermeulen, heeft zijn eerste DTM-poleposition behaald op de Sachsenring. In de documentaireserie Off the Beaten Track was onlangs al te zien hoe Verstappen de jongere coureur veel tips en tricks geeft om sneller te worden en te verbeteren. Het lijkt erop dat die tips hebben geholpen, aangezien Vermeulen zijn eerste pole binnen heeft. Het is nu al een succesvol weekend voor Emil Frey Racing, met teamgenoot Jack Aitken die op zaterdag de overwinning pakte. Vermeulen gaat zondagmiddag voor de winst.

Räikkönen wenst naamgenoot succes, maar komt ook met oordeel: 'Het is nu makkelijker'

Kimi Räikkönen was in de paddock aanwezig tijdens het Grand Prix-weekend op Monza. Daar zag hij naamgenoot Kimi Antonelli zijn debuut maken en ook crashen. De Fin verwacht dat het wel goedkomt met de jonge coureur. 'Ik weet zeker dat ze weten hoe ze hem klaar moeten stomen', zegt Räikkönen regen F1.com. 'Vandaag de dag beschikken ze natuurlijk over simulatoren. Toen ik begon, was er nog geen simulator. Je sprong in de auto en ging ervoor! Het is op vele manieren veel makkelijker nu om de Formule 1 te bereiken. Je kunt veel testen en jezelf voorbereiden.'

Bearman vervangt Magnussen tijdens Grand Prix van Azerbeidzjan

Haas bevestigt dat Oliver Bearman Kevin Magnussen zal vervangen tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan. Magnussen kreeg tijdens de Grand Prix van Italië twee strafpunten erbij voor het incident met Pierre Gasly, waardoor hij aan zijn maximale aantal strafpunten zat, en dus een schorsing aan de broek kreeg. De Deen wordt tijdelijk vervangen door de coureur die hem in 2025 ook zal vervangen. De 18-jarige Bearman deed het in Jeddah goed als invaller voor Carlos Sainz bij Ferrari en mag dus nu weer op een uitdagend circuit zijn vaardigheden laten zien.

Mercedes-ingenieur Serra per 1 oktober in dienst van Ferrari

Ferrari kondigt op maandag 5 september aan dat Mercedes-ingenieur Loïc Serra per 1 oktober werkzaam zal zijn bij het team uit Maranello. De komst van de Fransman is inmiddels geen nieuws meer, aangezien dat eerder dit seizoen al bekendgemaakt was. Serra zal verantwoordelijk zijn voor een aantal afdelingen: chassis project engineering, vehicle performance, aerodynamica, track engineering en chassis operations, zo meldt Ferrari.

Ferrari ziet grote sponsor overstappen na F1-organisatie vanwege vertrek Sainz

Voor de start van het huidige seizoen kreeg Carlos Sainz te horen dat hij in 2025 geen plekje meer heeft bij Ferrari. De Madrileen heeft inmiddels een contract getekend bij Williams. Het vertrek van Sainz betekent ook het einde van Santander als Ferrari-sponsor. De Spaanse bank kondigde afgelopen week haar vertrek aan, en wordt vervangen door de Italiaanse bank UniCredit. Santander heeft in het verleden vaak de Spaanse helden gesponsord. Zo was het ook al sponsor van Ferrari in de tijd van Fernando Alonso, en werkte het met McLaren samen, toen het Britse team een Spaanse coureur had.

Nu wordt Santander sponsor van de Formule 1 zelf. CEO Stefano Domenicali reageerde verheugd op de samenwerking: 'Ik kan met trots mededelen dat Santander, een ongelofelijk wereldwijd merk, een officiële partner van de Formule 1 wordt. Santander heeft een rijke historie in onze sport, en ze kennen het platform dat wij kunnen bieden om hun verhaal wereldwijd te vertellen. Santander werkte de afgelopen drie seizoenen met Ferrari samen, en betaalde het Italiaanse team zo'n 55 miljoen euro per jaar. Het is onbekend hoeveel UniCredit Ferrari zal betalen.

Mercedes sneller dan Red Bull in test op Monza

Liam Lawson en George Russell hebben op dinsdag voor respectievelijk Red Bull Racing en Mercedes een bandentest van Pirelli uitgevoerd. Russell reed 127 ronden en was met een 1:20,747 het snelste. Lawson kwam in de RB20 tot een snelste tijd van 1:22,126 en reed 104 rondjes op het circuit in Monza. Lawson komt op woensdag opnieuw in actie, maar dan namens VCARB. Ook Mercedes en Ferrari testen op woensdag voor Pirelli. Aan de testdag zijn strenge regels verbonden, waardoor het voor teams lastig is om nuttige data te vergaren voor de ontwikkeling van de auto.

Alonso reageert gevat op Newey-geruchten: 'Één man gaat de boel niet repareren'

Fernando Alonso kreeg tijdens het raceweekend in Italië een vraag over Adrian Newey. De topontwerper wordt al een tijdje gelinkt aan een overstap naar Aston Martin en geruchten stellen dat de deal deze week beklonken zal worden. Alonso heeft er een hard hoofd in. 'Het blijven geruchten', reageert de Aston Martin-rijder tegenover internationale media. Gezien de huidige problemen bij het team ziet de tweevoudig wereldkampioen Newey ook niet als wonderdokter. 'Eén man gaat de boel ook niet kunnen repareren.'

Piastri kan opgelucht ademhalen, geldboete voor McLaren

Oscar Piastri zal nog even in spanning hebben gezeten in de aanloop naar zijn gesprek met de stewards. Bij het uitrijden van zijn garage reed de jonge Australiër bijna tegen Max Verstappen aan, maar de twee wisten een botsing te voorkomen. Desondanks werd het incident genoteerd en na de race werd McLaren op het matje geroepen voor het laten gaan van Piastri op een onveilig moment. Piastri komt zelf goed weg, want hij mag zijn startplek op de tweede rij gewoon behouden. McLaren moet wel een boete betalen van 10.000 euro vanwege het voorval.

Pérez niet in de problemen, Colapinto krijgt waarschuwing

Sergio Pérez moest voor de stewards verschijnen vanwege het niet opvolgen van de aanwijzingen van de raceleiding, maar dit krijgt voor de Mexicaan verder geen staartje. Dit komt niet helemaal als een verrassing, want tussen de tweede vrije training en de kwalificatie door moest Lance Stroll ook al bij de stewards verschijnen en ook hij kreeg te horen dat er geen verdere actie ondernomen werd. Franco Colapinto heeft minder geluk. De Argentijn maakte aan het einde van de derde vrije training een proefstart maar deed dit vanaf een verkeerde positie. Voorlopig komt hij er vanaf met een waarschuwing. Het is nu enkel nog wachten op nieuws over Oscar Piastri, die Max Verstappen in de weg reed bij het uitkomen van de garage.

McLaren op het matje geroepen vanwege Verstappen-incident

Max Verstappen had een moeizame kwalificatiesessie, en was in Q3 zeven tienden langzamer dan Lando Norris. Ook in de pitstraat ging het niet helemaal goed, want Verstappen moest vol in de ankers voor Oscar Piastri, die door McLaren weggestuurd werd op het verkeerde moment. Beide coureurs mogen zich met een teamvertegenwoordiger om 18:20 uur gaan melden bij de wedstrijdleiding. De kans lijkt groot dat McLaren ofwel een boete ontvangt, ofwel dat Oscar Piastri nog moet vrezen voor zijn tweede startplek. Ook Sergio Pérez moet nog even gaan buurten bij de wedstrijdleiding, want hij kwam op illegale wijze terug op het circuit. In het geval van Pérez zal het vermoedelijk geen gridstraf opleveren.

Nederlandse coureur maakt opwachting in F2, debuteert in Monza

Tijdens de komende twee raceweekenden in Monza en Bakoe zal er naast Richard Verschoor een tweede Nederlandse coureur op de Formule 2-grid staan. Het team AIX Racing heeft de 23-jarige Niels Koolen aangesteld als de vervanger van Taylor Barnard, die besloot om zich bij het Formule E-team van McLaren te voegen. De zoon van voormalig rally-coureur Kees Koolen kwam was dit jaar actief in de Indy NXT-klasse, waarin een tiende plek zijn beste klassering was.

Antonelli stapt in de auto van Russell voor VT1 in Monza

Mercedes heeft vandaag aangekondigd dat Andrea Kimi Antonelli in Monza de eerste vrije training zal rijden in de auto van George Russell. De jonge Italiaan mag zijn VT1-debuut dus maken voor zijn thuispubliek. Eerder deze week praatte Toto Wolff zijn mond al voorbij over een eventuele aankondiging in Italië, dus de kans bestaat dat het een heel mooi weekend wordt voor de Formule 2-coureur.

Haas krijgt groen licht en mag vertrekken uit Nederland

Na het nodige gesteggel, kan het team van Haas weer opgelucht ademhalen. Voormalig sponsor Uralkali - het bedrijf van de vader van Nikita Mazepin - heeft het verschuldigde bedrag van het Amerikaanse team ontvangen, waardoor de beslaglegging op het materiaal van Haas opgeheven is. Haas kan nu dus met enkele uren vertraging alsnog Zandvoort verlaten en richting Monza afreizen. Teameigenaar Gene Haas gaf eerder al aan dat het team de rekening op vrijdagavond al betaald had, maar dat geld was bij Uralkali nog niet gearriveerd. Nu is dat dus wel het geval. Het probleem had overigens niks te maken met betalingsproblemen bij Haas, maar werd veroorzaakt doordat het lastig is om geld over te maken van de Verenigde Staten naar Rusland.

Saga rond Haas en Uralkali krijgt nieuw hoofstuk

Nadat bekend werd dat voormalig Haas-sponsor Uralkali beslag had gelegd op de inboedel van het team, gaf Haas aan dat het de schuld aan het bedrijf had betaald en dus gewoon mee kon doen in Monza. Nu blijkt echter dat de oud-sponsor de ontvangst van het geld nog niet heeft bevestigd en dus mag het Amerikaanse team Zandvoort voorlopig nog niet verlaten, meldt onder andere de NOS. Het is daarom nog onzeker of Nico Hülkenberg en Kevin Magnussen gewoon aan de start zullen staan in Italië.

Hamilton krijgt gridstraf na hinderen Pérez

De kwalificatie van Lewis Hamilton verliep al belabberd met een Q2-exit en een twaalfde tijd, maar de zaterdag van de Brit is nog slechter geworden. Hij moest zich vlak na de kwalificatie al melden bij de wedstrijdleiding vanwege het hinderen van Sergio Pérez in Q1. De Mexicaan was hier boos over, aangezien hij daarna een extra set banden moest gebruiken. De wedstrijdleiding was het hiermee eens en gaf Hamilton drie plekken gridstraf. Hamilton valt daardoor terug tot P14, achter Yuki Tsunoda en beide Haas-coureurs, en zal hard moeten werken om nog een goed resultaat te pakken. De FIA bevestigde ook de verwachte diskwalificatie van Alexander Albon, die zich als achtste gekwalificeerd had, waardoor Hamilton niet als vijftiende, maar als veertiende start.

Albon gaat veelbelovende startplek verliezen vanwege diskwalificatie

Williams heeft al een rampweekend vanwege de zware crash van Logan Sargeant, en de gifbeker is nog niet leeg. Williams introduceerde dit weekend een nieuwe vloer, maar deze blijkt niet aan het technisch reglement te voldoen, en beschikt niet over de juiste afmetingen. Jo Bauer, technisch afgevaardigde van de FIA, verwees het incident door naar de stewards. Deze hebben, net als bij George Russell in België, bij een overschrijding van het technisch reglement geen andere keuze dan Alexander Albon te diskwalificeren. De Williams-coureur kwalificeerde zich knap als achtste, maar moet nu samen met Logan Sargeant met een aangepaste auto achteraan gaan starten.

Haas betaalt Uralkali en is uit de problemen

Voormalig Haas-sponsor Uralkali had op vrijdag de bezittingen van Haas in beslag laten nemen, nadat het Amerikaanse team het verschuldigde sponsorgeld in juli niet op tijd had overgemaakt. Formu1a.uno weet nu te melden dat Haas het geld heeft overgemaakt op vrijdagavond. Daardoor kan het team Zandvoort na het weekend gewoon verlaten, wat ook nodig is, aangezien volgende week alweer de Grand Prix van Italië plaatsvindt. De vertraging in de betalingen had er mogelijk ook mee te maken dat Uralkali in Rusland gevestigd is.

Twee teams op de bon geslingerd vanwege unsafe releases

Voor Williams en Stake is het weekend in Nederland begonnen met een boete van 5.000 euro per team. Williams mag geld overmaken vanwege een unsafe release van Alexander Albon, die voor de neus van Lance Stroll werd weggestuurd, en Stake krijgt dezelfde boete vanwege dezelfde fout. Zhou Guanyu zorgde ervoor dat Daniel Ricciardo in de ankers moest, waardoor de twee laagst geklasseerde teams van 2024 een geldboete ontvingen.

Voormalig sponsor spant rechtszaak aan en wil auto's van Haas in beslag laten nemen

Uralkali, een voormalige sponsor van Haas, heeft een rechtszaak aangespannen om de auto's en andere middelen van het Amerikaanse team in beslag te laten nemen. Uralkali was als sponsor van Nikita Mazepin aan het team verbonden, maar deze deal werd door het team beëindigd, toen de oorlog tussen Rusland en Oekraïne uitbrak. Een rechter oordeelde eerder al dat Haas geld terug moest betalen aan haar oud-sponsor. In totaal zou het om zo'n negen miljoen dollar gaan. Haas miste in juli echter een betaling, waarna Uralkali besloot om extreme stappen te zetten en naar de Nederlandse rechter te stappen.

Ferrari voerde verbeteringen door aan windtunnel tijdens zomerstop

Ferrari heeft de afgelopen maanden flink wat averij opgelopen in beide kampioenschappen. Het Italiaanse team heeft de zomerstop aangegrepen om wijzigingen aan te brengen aan de windtunnel. De bewegende vloer in volgens Motorsport.com namelijk volledig vernieuwd en daarmee hoopt Ferrari weer een stap in de juiste richting te hebben gezet. Het moment is echter wel opmerkelijk, want tijdens de zomerstop mag er twee weken niet aan de bolides worden gewerkt. De teams mogen dus niet in de windtunnel aan de slag om de auto's te verbeteren, maar werkzaamheden aan de windtunnel zelf zijn echter wel toegestaan.

Stake krijgt in Zandvoort tijdelijk een andere naam 

Stake moet voor dit weekend tijdens de Grand Prix van Nederland op zoek naar een andere naam. De Nederlandse Kansspelautoriteit heeft bepaald dat het niet toegestaan is de naam Stake te gebruiken, omdat dit bedrijf in Nederland geen licentie heeft. Het is vooralsnog onbekend welke naam het team van Valtteri Bottas en Zhou Guanyu dit weekend zal gebruiken, maar ondere andere de naam van de andere titelsponsor Kick behoort tot de mogelijkheden.

Engineer Hamilton maakt promotie binnen Mercedes

Peter Bonnington, de race-engineer van Lewis Hamilton, maakt promotie binnen het team van Mercedes. De Zilverpijlen hebben Bonnington aangesteld als head of engineering, een rol die hij gaat vervullen naast zijn huidige taak als race-engineer van Hamilton en vanaf 2025 een vooralsnog onbekende nieuwe coureur. Het is niet de eerste keer dat een engineer deze twee rollen tegelijkertijd op zich neemt, want ook Gianpiero Lambiase heeft deze dubbelrol.

Ferrari-reservecoureur neemt stoeltje Bottas over tijdens VT1 op Zandvoort

Robert Shwartzman mag aankomend raceweekend plaatsnemen in de bolide van Kick Sauber. De reservecoureur van Ferrari zal tijdens de eerste vrije training op het circuit van Zandvoort rijden in de auto van Valtteri Bottas. Shwartzman heeft al vaker deelgenomen aan een vrije training, maar tot een officieel Formule 1-debuut kwam het nog niet.

Renovatie Hockenheimring moet F1-terugkeer dichterbij brengen

De Grand Prix van Duitsland stond voor het laatst in 2019 op de kalender. Sindsdien keerde de Formule 1 slechts één keer terug naar onze oosterburen, toen er op de Nürburgring werd gereden. Nu probeert de Hockenheimring de faciliteiten te moderniseren en deze renovatie moet ongeveer 250 miljoen euro kosten, meldt Die Welt. Hiermee moet een Formule 1-terugkeer mogelijk worden gemaakt, al staat dit nog niet boven aan de agenda van de nieuwe eigenaren. 'Natuurlijk denken we ook aan de Formule 1, maar we zullen deze kwesties met voorzichtigheid bekijken', zegt Tim Brauer, de directeur van de grootaandeelhouder van de Hockenheimring.

Duncan Laurence zingt volkslied bij Dutch Grand Prix

Na een zomerstop van bijna een maand, barst het Formule 1-spektakel weer los met als aftrap de Grand Prix van Nederland. De organisatie weet elk jaar een bekende artiest te strikken om het Wilhelmus te vertolken in Zandvoort en dit jaar is dat niemand anders dan Songfestivalwinnaar Duncan Laurence. De zanger heeft enorm veel zin in zondag en draagt zijn optreden alvast een beetje op aan zijn opa, die groot fan was van de Formule 1.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws