Dat Red Bull Racing kampt met balansproblemen, is inmiddels bekend, maar analist Ho-Pin Tung heeft nu duidelijk uitgelegd hoe Max Verstappen en Red Bull deze problemen proberen op te lossen, en wat een simulatordag nu precies inhoudt. Verder geeft Tung aan hoe complex een afstellingsprobleem kan zijn, en dat Verstappen keihard werkt aan een oplossing.
'Ik heb gelezen dat Verstappen uren in de simulator heeft doorgebracht', zegt Tung bij nu.nl over de wereldkampioen, die tussen de races in Italië en Azerbeidzjan naar Milton Keynes afreisde. 'Ik denk dat hij daar heeft gezocht naar een oplossing voor de balansproblemen bij zijn auto.' Die balansproblemen zijn sinds het begin van het seizoen steeds serieuzer geworden, en na de zomerstop heeft Red Bull upgrades van de auto gehaald om uit te vogelen waar de problemen mee begonnen.
Twee simulatoren
De voormalig testcoureur van Renault en Lotus legt uit hoe dat in zijn werk gaat, en geeft aan dat een Formule 1-team met twee simulatoren werkt. 'Eén daarvan is de zogenaamde driver in the loop, wat teams afkorten tot DIL. In die simulator zit een coureur in een monocoque die identiek is aan de raceauto, en daarmee rijdt de coureur over een virtueel circuit. Dit is waar Verstappen naar verwijst als hij het over the sim heeft. Hierin kan je aanpassingen in de afstellingen doen zoals je dat ook in de echte raceauto doet.'
'De andere simulator is puur software', geeft de 41-jarige aan. 'Daarin wordt een bepaalde afstelling ingevoerd, en daar komt dan een rondetijd uitrollen. Die simulator houdt alleen geen rekening met hoe goed een auto bestuurbaar is voor de coureur. De rondetijd wordt puur op basis van statistische gegevens gegenereerd.' Een betere rondetijd in die simulator hoeft niet per se goed nieuws te zijn. Daar gaat het bij Red Bull dan ook mis, juist omdat de auto niet meer goed bestuurbaar is. 'De auto kan in die simulatie heel snel zijn, maar de auto kan voor een coureur totaal niet bestuurbaar zijn. Dan kan je een heel groot verschil krijgen tussen de resultaten uit de simulator en wat er op het asfalt gebeurt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Volgens Tung test Verstappen in zijn simulatorsessies ook de correlatie. 'In principe is die correlatie tussen de DIL en wat op het asfalt gebeurt heel goed, maar Verstappen zal in de DIL met dezelfde afstelling gereden hebben als in Monza, om te kijken of het gevoel hetzelfde was als in de praktijk. Zo checkt hij de correlatie, en kan dit zo nodig verbeterd worden.' Als die correlatie goed is, wordt een simulatorcoureur ook waardevoller. 'Die kunnen tot op zekere hoogte de rijstijl van Verstappen nabootsen, maar helemaal identiek is dat niet. Het komt in de Formule 1 aan op honderdsten of duizendsten van seconden per ronde, dus die finesses zijn belangrijk. Daar komt bij dat bepaalde balansproblemen in de auto op meerdere manieren kunnen worden opgelost.'
Afstellingspuzzel
De technisch aangelegde coureur geeft vervolgens uitleg: 'Als je halverwege de bocht last van onderstuur krijgt, kan je dat oplossen door de rijhoogte aan de voorkant te verlagen. Hoe lager de auto ligt, hoe minder onderstuur, en hoe meer grip je hebt. Je kunt er ook voor kiezen om de voorkant met de vering wat zachter te maken, of door het differentieel anders te zetten. Een combinatie hiervan kan ook, en dat is het lastige. Alles werkt met elkaar samen. Welke oplossing werkt het beste zonder dat je daar de meeste bijeffecten mee krijgt, en nieuwe problemen creëert? De truc is om dat op te lossen.'
Verstappen zet tandje bij
Tijdens de raceweekenden krijgt Verstappen daar weinig kansen voor, vanwege een tijdgebrek. 'Niet alleen vanwege de tijd van een sessie, maar je hebt ook een beperkt aantal banden. In de simulator kan Verstappen met meerdere constanten werken. Dit gebeurt altijd wel, maar het viel me op dat Verstappen de laatste weken wel erg benadrukte dat hij hier druk mee bezig is. Hij heeft er meer tijd in gestoken dan normaal, lijkt het. Red Bull hoopt daardoor een beter beeld te krijgen van de oplossing met de afstelling voor Verstappen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties