Giedo van der Garde heeft bij Viaplay teruggeblikt op de door Max Verstappen gewonnen Grand Prix van Japan. De voormalige Formule 1-coureur denkt dat een upgrade van Red Bull Racing wel degelijk verschil maakte, en schat de kansen in Bahrein in. Verder haakte Van der Garde in op een uitspraak van Verstappen, die de wereldkampioen na afloop van zijn overwinning deed.
Verstappen won de Grand Prix van Japan dan wel voor het vierde jaar op rij, een primeur, maar Van der Garde denkt dat de RB21 alsnog niet zo goed bij de rijstijl van de Limburger past. 'We hebben gezien dat de voorkant van de McLaren zo ongelofelijk sterk is. De Red Bull heeft veel meer onderstuur. Max heeft een auto nodig, die supersterk is aan de voorkant', weet de Amsterdammer. Verstappen klaagde dan ook lang over het gevoel in de cruciale eerste sector.
Spanning gaat nog oplopen
Red Bull sleutelde flink aan de afstelling van de auto, waarna Verstappen toch nog stuntte met een poleposition en een overwinning. De Nederlander zag zijn zege alleen in de pitstraat nog in gevaar komen. 'Het was echt een goede pitstop van McLaren', zegt Van der Garde over de stoptijd van 2,3 seconden. Omdat Red Bull met 3,3 seconden een volle seconde trager was, werd het toch nog even spannend. 'Het was ook zeker geen unsafe release. Je gaat daarvoor, en je hebt daar ook de ruimte voor.'
Norris reed zo half naast Verstappen in de pitstraat, maar na de pitsuitgang kwam zijn strook asfalt ten einde, en Verstappen zag er weinig heil in om zijn concurrent ook een deel van zijn eigen rijbaan aan te bieden. Zo kwam de McLaren-coureur in het gras terecht. 'Ja, natuurlijk. Als jij daar rijdt, druk je Norris toch ook naar rechts?' vraagt Van der Garde aan zijn collega's. 'Er spelen twee dingen mee: Max keek in zijn spiegel en hij was net iets later dan Norris met de pit limiter. Daarna had hij een beetje last van wielspin. Daardoor verloor hij net dat ritme.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappens leiding kwam daardoor in het geding. 'Je weet dan dat je hem rechts naast de baan moet drukken, want als hij ervoor was gekomen, dan was Norris ook weg geweest', aldus de analist bij Vrooooom. Tim Coronel merkt op dat Norris en Verstappen na afloop allebei om het incident konden lachen. 'Je merkt wel dat de onderlinge spanningen gedurende het seizoen veranderen. Het is nu nog een beetje vrijblijvend. Ik zou deze situatie nog wel eens in de laatste race willen zien tussen deze twee, dan gaat het echt heel anders', weet Coronel. 'We hebben het vorig jaar ook al een beetje gezien. Dan gaat het hard tegen hard', reageert Van der Garde.
Kansen voor Verstappen en Red Bull
Red Bull presteerde in Japan duidelijk beter dan in de eerste twee weekenden. 'Je moet niet vergeten dat ze wel een kleine upgrade meenamen voor dit weekend', stipt Van der Garde aan. Het Oostenrijkse team kwam in Suzuka met een aanpassing aan de achterwielophanging, wat volgens Red Bull gunstiger zou zijn qua air flow. Die kleine aanpassing lijkt Red Bull geholpen te hebben. 'Ze hebben wel een stap gezet.'
Van der Garde voegt toe dat Red Bull ook niet de beste auto hoeft te leveren om te winnen. 'Ze weten ook gewoon dat ze Max in die auto hebben, dus ze kunnen tijdens zo'n weekend finetunen, en dan moeten ze er staan. Dat hebben ze ook gedaan. Uiteindelijk zei zijn engineer ook: this was perfection', zo citeert de Amsterdammer de woorden van Gianpiero Lambiase. Verstappen maakte uiteindelijk in Q3 het verschil, terwijl de McLaren-coureurs in alle sectoren de snelste tijden hadden laten noteren.
Verstappen komt over enkele dagen alweer in actie. 'Als we even naar Bahrein kijken, wordt dat een moeilijk weekend voor Verstappen', vreest Van der Garde. 'Het is een totaal ander circuit, en je hebt daar niet alleen maar snelle bochten. Het zijn langzame bochten, en je hebt een auto nodig die heel snel draait, en dat doet die Red Bull niet. Dat is nog steeds een probleem bij die auto.' Red Bull was in Japan juist wel snel in de langzame bochten, maar McLaren kan in Bahrein de afstelling meer richten op die bochten. Verder ligt de bandenslijtage in Bahrein vaak hoog.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen dominant in de MCL39
Viaplay laat vervolgens het interview van Verstappen na de race zien, waarin Verstappen aangeeft dat hij in een McLaren veel dominanter was geweest. 'Dan hadden ze mij niet meer gezien', laat Verstappen optekenen. 'Hij was wel lekker bescheiden in dat interview', lacht Van der Garde, die inhaakt op de uitspraak van de wereldkampioen. De analist voegt vervolgens toe dat hij het wel met Verstappen eens is. 'Dat denk ik echt. Ik denk echt dat hij dan twintig seconden voor de rest was geëindigd.'
Van der Garde denkt dat Verstappen in een McLaren ook vanaf de tweede startplek had gewonnen. 'Ik denk dat Max er bij de start al voorbij was gegaan', geeft de Amsterdammer aan. 'Ik had heel graag gezien dat Max nu in die McLaren stapte. Ik denk echt echt dat hij dan drie, vier, vijf tienden sneller dan de rest zou zijn geweest.' Vier tienden per ronde zou over een raceafstand ruim 21 seconden voordeel opgeleverd hebben.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties