Allard Kalff heeft als analist van Viaplay aangegeven dat het contrast tussen beide Red Bull Racing-coureurs nog steeds groot is. Kalff denkt dat Yuki Tsunoda echt nog flink aan de bak moet, en analyseerde daarnaast een opvallende actie van Lando Norris, enkele meters voor het einde van de Grand Prix van Japan.
Over het incident in de pitstraat was Kalff heel duidelijk. 'Dit is ook autoracen. Ze maken in de Formule 1 veel te veel regels. Hier moet je geen straf voor uitdelen', zo vindt hij dat Verstappen en Norris allebei niks verkeerd doen. De analist bracht wel een moment uit de laatste ronde onder de aandacht. Op de beelden is te zien dat Norris de laatste chicane afsnijdt, waarop teamgenoot Oscar Piastri zich kort op de radio meldt: 'Cheeky!'
Kalff is het eens met de beoordeling van Piastri. 'Dit is eigenlijk heel slim van Norris. Het is ook cheeky, want hij doet dit om te zorgen dat hij geen fout maakt', zo denkt Kalff dat het om een bewuste actie gaat. 'Hij denkt: als ik te dwars ga, of ik maak een fout, dan gaat Piastri aan me voorbij. Als ik gewoon rechtdoor rijd, gaat Piastri er niet voorbij.' Norris eindigde in Japan voor zijn teamgenoot, maar Kalff geeft de Brit een waarschuwing mee. 'Norris heeft tachtig Grands Prix meer gereden. Piastri gaat echt nog stappen zetten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hoogmoed komt voor de val
Kalff was ook niet onder de indruk van het weekendoptreden van Tsunoda. De Japanner had meerdere goede sessies, maar een foutje in Q2 kwam hem duur te staan. Aangezien de Red Bull-coureur voor een afstelling met meer neerwaartse druk had gekozen, had hij op zondag een middagje traffic paradise. 'De realiteit is dat hij bijna een minuut achter Verstappen eindigt, en dat hij klem zit achter mannen als Oliver Bearman en Fernando Alonso', zegt Kalff.
'Rudy (van Buren, red.) zegt net dat je acht tienden extra nodig hebt om in te halen. Nou, dat had hij dus niet. Hij moet echt aan de bak. Ik denk dat het gat met Verstappen een tiende of zeven was, hier in Japan.' Tsunoda kwam in de vrije trainingen over één ronde nog in de buurt van Verstappen, maar had het in de racesimulatie ook al lastiger.
Beide analisten halen aan dat de 24-jarige coureur voor het weekend nog uitsprak dat hij op een podium hoopte. 'Hij zegt dat naar aanleiding van wat hij in de simulator gedaan heeft. Jongens, de simulator is niet heilig!' roept Kalff uit. 'Hij heeft dus in de simulator gereden en komt vervolgens naar het circuit. Dan merkt hij dat als de bandentemperatuur niet helemaal is wat hij moet zijn, dan is het een hele moeilijke auto. Dat was in de simulator niet zo. Daar komt hij nu achter. We weten wat simulatoren doen, dan denk je blijkbaar dat je met DRS open de eerste bocht in kan sturen. Dat gaat ook niet', zegt hij met een verwijzing naar de crash van Jack Doohan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen met nieuwe engineer
Later in de uitzending komt het interview met racewinnaar Verstappen voorbij. 'Ligt het helemaal aan jou en aan jouw klasse?' vraagt Chiel van Koldenhoven aan de 27-jarige, die een ontwijkend antwoord geeft op die vraag. 'Ik ben natuurlijk heel blij met wat ik doe', opent de Limburger. Na het interview van Verstappen haakt Kalff op die tekst in. 'Zal ik even antwoord geven? Het antwoord is ja. Natuurlijk wint hij die wedstrijd, en natuurlijk kan Max dat zelf niet zeggen', beseft Kalff.
Red Bull greep het weekend in Japan, met de rijderswissel, ook aan om wat veranderingen door te voeren in het team van engineers van Verstappen. 'Ik vind het wel heel leuk dat Hugh Bird er nu bij is', zegt Kalff over de man die met Verstappen mee mocht naar het podium. 'Die was vorig jaar verantwoordelijk voor de auto van Sergio Pérez. Hij maakte toen een paar onhandige beslissingen, maar hij heeft nu ook weer zijn plek gevonden. Je ziet dat het in zo'n team heel belangrijk is dat iedereen op de juiste plek zit en daar zijn werk doet. Gianpiero Lambiase is wel de eindverantwoordelijke.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tot slot komt het interview met Norris voorbij, die aangaf dat hij machteloos was tegen Verstappen. 'Ik vind het nou zo jammer dat hij zegt dat zijn auto niet snel genoeg is, en hij een probleem had in de langzame bochten. Het probleem is dat hij de kwalificatie verkloot heeft, en de start eigenlijk ook', luidt de kritiek van de Viaplay-analist. 'Als hij aan de leiding had gelegen, had hij gewoon tien of vijftien seconden voorsprong gehad.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties