Met het einde van een spannend Formule 1-seizoen komt ook een mogelijkheid om eens terug te blikken op wat de coureurs gepresteerd hebben over 2024. Bij F1Maximaal.nl voorzien we elke wedstrijd na afloop van cijfers en bijbehorend commentaar. Over een heel seizoen geeft dat een beeld van welke coureurs consistent goed scoorden, of juist consistent ontzettend tegenvielen. Gemiddeld scoorden de heren een 6,1 over het afgelopen jaar, waar elf van de vierentwintig coureurs van de grid dit jaar boven zitten. In gesprek met alle redacteuren belichten we kort de hoogte- en dieptepunten per coureur, en vellen we een eindvonnis.
Verstappen aan de top van de tabel na vierde wereldtitel - 8,4
Met een 10 in Brazilië en een 5,1 in Mexico is Max Verstappen over de gehele breedte van het seizoen op een 8,4 geëindigd. Wederom wist hij een wereldtitel in de wacht te slepen, en dit jaar kwam het hem niet zo aanwaaien als in de twee voorgaande jaren. Vanaf Miami worstelde Red Bull Racing met de bolide, maar Verstappen heeft op eigen kracht zijn team naar de titel gesleept.
Mark Hanselman: 'Verstappen heeft Red Bull op en naast de baan bij de hand genomen. Hoewel de frustratie soms begrijpelijk opliep, behield hij de rust aan het begin van het seizoen, toen de grote mannen van het team ruziënd door de paddock renden. Toen Red Bull sportief gezien terugviel, spoorde hij het probleem in de data op, en maximaliseerde hij bijna altijd zijn resultaten, waarbij hij kan terugvallen op een enorme hoeveelheid talent. De combinatie van deze factoren zorgt voor een dik en dik verdiende wereldtitel.'
Leclerc in kielzog van Verstappen in 2024 - 7,8
Een tweede plek zat er voor Charles Leclerc niet in in 2024, maar dat neemt niet weg dat hij een uitstekend seizoen gekend heeft. Hij is samen met Verstappen de enige coureur die een perfecte tien gekregen heeft afgelopen jaar, voor zijn optreden in Monaco. De grootste tegenvaller, net zoals concurrent Verstappen een 5,1, kwam op Circuit Gilles Villeneuve in Canada. Daar vielen beide coureurs én Ferrari ontzettend tegen.
Shanna Lutgert: 'Ik vond zijn tweede seizoenshelft net iets beter dan de eerste, maar die overwinning in Monaco was long overdue en denk ik ook noodzakelijk voor zijn zelfvertrouwen. Qua management en agressiviteit vond ik hem beter dan in 2023, en ik denk dat dat een goede stap is voor 2025, wanneer hij Hamilton als teamgenoot krijgt. Over het algemeen heeft hij het maximale uit de SF24 gehaald en Ferrari samen met Sainz naar het level weten te slepen waarin ze mee konden doen voor de constructeurstitel.'
Norris deelt plek twee met Ferrari-concurrent - 7,8
Ook over Lando Norris zijn we zeer te spreken, kijkend naar afgelopen jaar. Van een échte titelstrijd kwam het niet vanwege inconsistentie in de prestaties van de jonge Engelsman, maar ook zeker enkele merkwaardige keuzes van team McLaren. Waar Verstappen in Brazilië zijn 10 scoorde, was dit ook meteen de slechtste wedstrijd van Norris, met een 5,8. Wel sloot hij het jaar af in stijl, want in zijn laatste race behaalde hij ook meteen zijn beste cijfer, een 9,9.
Mike van Weert: 'Voor een coureur die voor het eerst een beetje kon wennen aan een titelstrijd en overwinningen kon pakken, was het een uitstekend seizoen. Dit jaar heeft echter wel bewezen dat Norris (nog) niet bij de absolute wereldtoppers hoort. De McLaren-coureur mag terugkijken op prachtig momenten, maar hem werd wel een lesje geleerd door Verstappen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Gaat Ferrari goed presterende Sainz missen? - 7,3
Met Lewis Hamilton heeft Ferrari een zeer kundige vervanger aangetrokken in de plaats van Carlos Sainz, maar wellicht dat ze hem wel gaan missen. Over het afgelopen seizoen deed hij het immers lang niet slecht en wist hij zelfs zeges binnen te slepen voor zijn team. Het was onder anderen aan de Spanjaard te danken dat Ferrari het tot aan de laatste Grand Prix spannend hield in de strijd om het constructeurskampioenschap.
Een echte tweede coureur was Piastri met vlagen niet - 7,3
Op een gedeelde vijfde plaats vinden we Oscar Piastri terug, een jongen die in 2024 voor het eerst écht zijn racekwaliteiten in de F1 toonde. Sneller dan Norris was hij zeker niet altijd, maar hij beschikt wel over een consistentie die met nog wat extra ervaring gevaarlijk kan zijn voor de rest van de grid. Azerbeidzjan was met een 9,6 zijn best beoordeelde race van het jaar, waar de Grand Prix van Verenigde Staten (5,1) zijn matigste optreden was. Onder die 5,1 duikt hij, evenals Verstappen, Leclerc en Norris, niet.
Bearman met twee uitmuntende races - 7,2
Het is wellicht niet helemaal eerlijk om Oliver Bearman mee te nemen in deze telling, want hij heeft slechts drie Grands Prix en een sprintrace verreden in het afgelopen seizoen. Een goed resultaat trekt het cijfer dus relatief krommer dan bij de andere coureurs. Anderzijds geldt dat voor slechte resultaten ook. De Grand Prix van Brazilië was er voor de toekomstige Haas-coureur een om snel te vergeten met een 3,9. Voor zijn races in Saoedi-Arabië en Azerbeidzjan kreeg hij respectievelijk een 9,9 en 7,9, dus helemaal aan het begin van het seizoen heeft hij Haas al weten te overtuigen.
Stephan Koolschijn: 'Hij kreeg plotseling de kans om zijn F1-debuut te maken voor een topteam en deze greep hij met beide handen aan. Ook in Azerbeidzjan, toen als vervanger van de geschorste Kevin Magnussen bij Haas, stond het Britse talent er weer en bewees hij dat het niet altijd nodig is om titels te winnen in de F3 en F2 om succesvol te kunnen zijn in de F1. Tijdens zijn derde en laatste optreden van 2024 in Brazilië maakte Bearman een aantal fouten, maar dit hoort bij het leerproces.'
Russell consistent, maar beslist geen uitblinker - 7,1
Voor George Russell was het een seizoen met twee gezichten. Enerzijds kende hij voldoende kleurloze wedstrijden waarin hij een mager zesje of een zeven scoorde. Anderzijds had hij ook wedstrijden waarin hij zich wel echt van zijn beste kant liet zien, zoals tijdens de Grand Prix van Las Vegas het geval was. Deze straatrace won hij dan ook. Het dieptepunt van zijn jaar kwam in Bahrein al, waar hij een 5,5 scoorde. Ondanks dat zijn laagste klassering dus al een voldoende is, komt hij pas als zevende naar voren in deze eindtelling.
Christian Moerman: 'Kijken we naar de relatieve prestaties van Russell ten opzichte van zijn teamgenoot dan heeft hij het lang niet slecht gedaan. Ja, Lewis Hamilton zit in de herfst van zijn carrière, maar hij is zeker de minste coureur niet. Dat hij het over het algemeen beter gedaan heeft, vind ik dan ook voor hem spreken. Las Vegas was een mooi voorbeeld van hoe solide hij kan racen als het allemaal meezit, maar toch blijf ik het gevoel houden dat hij nét dat stukje consistentie mist dat nodig is om voor wereldtitels te strijden.'
Hülkenberg een verademing voor jarenlang worstelend Haas - 6,8
Wie had gedacht dat Nico Hülkenberg zo sterk terug zou komen in de sport? Hoewel de Duitser nog nooit een podium heeft gepakt, is hij wel een zeer kundige coureur. Op zaterdag blinkt hij vaak uit, en in 2024 wist hij op zondagen goede kwalificatieposities ook meer dan eens te converteren tot punten. Met name de Grand Prix van Groot-Brittannië (9,1) van Hülkenberg was zeer indrukwekkend, terwijl hij in België (3,9) juist tegenviel.
Hanselman: 'Hülkenberg was een van de uitblinkers uit het middenveld, samen met Gasly, Alonso en Tsunoda. Hülkenberg was in 2023 nog té veel een zaterdagspecialist, maar geholpen door het betere bandenmanagement van Haas wist hij die sterke kwalificatieresultaten nu ook vaak om te zetten in punten. Het valt voor hem wel te hopen dat Sauber stappen blijft zetten, waar hij met Gabriel Bortoleto ook te maken krijgt met een zeer groot talent.'
Hamilton wint weer, maar was met vlagen ook uitzonderlijk zwak - 6,7
Zo nu en dan zagen we in 2024 niets meer terug van de zevenvoudig wereldkampioen die Lewis Hamilton wel gewoon is. In de Verenigde Staten scoorde hij een 2,3 met een dramatisch optreden, terwijl ook Brazilië (4,1), en Qatar (4,4) zeer ondermaatse wedstrijden van hem waren voor Mercedes. Toch heeft hij dit jaar ook zeges gepakt, en de afgelopen jaren was dat niet zo'n vanzelfsprekendheid als in het vorige decennium. In Groot-Brittannië en België, vlak voor de winterstop, reed hij zijn beste races en scoorde hij een 9,5 en een 9,2.
Lutgert: 'Ik vond zijn 2024-seizoen enigszins zorgwekkend. Misschien had het te maken met de auto, waarin hij zich soms totaal niet comfortabel leek te voelen, maar ook qua pace en agressiviteit vond ik hem wat teleurstellen, met hier en daar wat wanhoopsacties, zoals plotselinge veranderingen aan de afstellingen waardoor hij niets meer met de auto kon op zondag. Dat is geen goede basis voor 2025, dus ik hoop dat de verandering van omgeving bij Ferrari hem goed zal doen, zodat zijn droom werkelijkheid kan worden bij het Italiaanse team.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Alonso ongewoon 'normaal' in 2024 - 6,4
Elke Formule 1-kenner zal beamen dat je Fernando Alonso als coureur nooit als 'normaal' zou kunnen bestempelen. Toch had hij een jaar waarin dat een woord is dat te binnen schiet. Af en toe was de Aston Martin totaal niet vooruit te branden, waardoor de overduidelijke klasse van de Spanjaard volledig geneutraliseerd werd. In Emilia-Romagna, Monaco en Brazilië, bijvoorbeeld, zagen we een zeer matig presterende coureur. Dat hij niet hoger gekomen is dan twee keer een 8,6, helemaal aan het begin van het seizoen in Bahrein en Australië, geeft dan ook zeer duidelijk weer dat hij in het materiaal simpelweg niet in staat was om zijn gebruikelijke niveau te halen.
Van Weert: 'Na een geweldig 2023-seizoen, deed dit Aston Martin-jaar denken aan zijn laatste jaren bij McLaren. Het liep voor geen meter en dan komt de klagende Alonso weer naar boven. Alonso zal willen wachten op Adrian Newey, maar de Spanjaard moet na dit jaar, waarin ook vreemde individuele fouten werden gemaakt, misschien andere conclusies trekken.'
Gasly draait rampseizoen van Alpine om - 6,3
Pierre Gasly heeft in 2024 gedaan wat de meeste F1-fans onmogelijk achtten: hij heeft het seizoen van Alpine gered. Aan het begin van het jaar leek het alsof de Franse equipe troosteloos onderaan zou eindigen. In Bahrein behaalde Gasly dan ook een 3,0. In Singapore, later in het seizoen, ging het met een 3,4 nog steeds niet van harte. In de laatste races wist hij het tij echter te keren. Hij scoorde een flinke hap punten voor zijn team door in onder meer Brazilië (9,0), Qatar (9,2) en Abu Dhabi (8,6) snelheid te ontgrendelen waarvan niemand doorhad dat deze in de bolide zat dit jaar.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Kwakkelend Williams op de been gehouden door Albon - 5,9
Alexander Albon kon zich in de karts meten met heren als Verstappen, en dat laat hij seizoen na seizoen op het asfalt zien. In de Williams is het bijzonder lastig om elk weekend een voldoende te scoren, en dat lukt de Brit met Thaise roots dan ook zeker niet altijd. Desalniettemin heeft hij met een sterke race in Monza (8,4), een goede wedstrijd in Azerbeidzjan (8,0) en een prima prestatie in Monaco (8,3) de moeizame weekenden van het jaar tenietgedaan. In Brazilië werd er door een lelijke crash immers maar een 2,7 gescoord.
Dit was deel 1 van een tweedelige reeks waarin we kijken naar de cijfers die F1Maximaal.nl over heel 2024 gegeven heeft aan de coureurs. Kom morgen terug voor de volgende heren in de reeks, met onder meer Yuki Tsunoda, Verstappens kersverse teamgenoot Liam Lawson, en de vertrekkende Kevin Magnussen en Sergio Pérez die aan bod komen.
Eindcijfers Formule 1-seizoen 2024 (1 tot en met 12)
Coureur | Cijfer |
1. Max Verstappen | 8,4 |
2. Charles Leclerc | 7,8 |
=2. Lando Norris | 7,8 |
4. Carlos Sainz | 7,3 |
=4. Oscar Piastri | 7,3 |
6. Oliver Bearman | 7,2 |
7. George Russell | 7,1 |
8. Nico Hülkenberg | 6,8 |
9. Lewis Hamilton | 6,7 |
10. Fernando Alonso | 6,4 |
11. Pierre Gasly | 6,3 |
12. Alexander Albon | 5,9 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties