Door het seizoen heen hebben Max Verstappen en zijn engineer Gianpiero Lambiase de kijker en luisteraar getrakteerd op een aantal leuke boordradio's. Niet alle races gingen van een leien dakje tijdens het 2024-seizoen, en Verstappen was dan ook niet altijd kalm en beheerst op de boordradio. Race-ingenieur Lambiase is inmiddels heel wat gewend, en is niet bang om net zo cynisch te antwoorden als de Nederlander zelf. F1Maximaal.nl zet de tien leukste momenten op een rijtje.
1. GP Australië: Lambiase antwoordt net zo cynisch als Verstappen
Red Bull Racing begon het seizoen dominant en ging met twee dubbele zeges op zak door naar Australië. Tijdens de vrije training werd het duidelijk dat er nog wel het een en het ander aangepast moest worden aan de auto. Verstappen had vooral op vrijdag wat klachten over de balans en vroeg ook op zaterdagochtend nog om meerdere wijzigingen. Hij had met name last van overstuur en was ook niet te spreken over de staat van de banden na een aantal ronden. 'Ik heb zoveel onderstuur, echt', mopperde de Nederlander.
'Heb je een aanpassing nodig?' vroeg Lambiase. De asfalttemperaturen waren tijdens de derde vrije training wat hoger dan tijdens de tweede vrije training, wat vermoedelijk ook bijdroeg aan de problemen die Verstappen ervoer. 'Ja, minstens drie clicks', antwoordde de viervoudig wereldkampioen. Hij had vervolgens niet het idee dat de aanpassingen hielpen. 'De auto onderstuurt nog steeds erg veel', liet hij weten. 'En mijn voorbanden zien er ook fantastisch uit', zei hij. Lambiase, die inmiddels wat gewend is, antwoordde net zo cynisch. 'Fijn dat je alleen goed nieuws hebt, Max.'
2. GP China: Shanghai International Circuit werd Verstappens speeltuin
Verstappen pakte in Australië wel de poleposition, maar viel op zondag uit vanwege een defecte remschijf. Door naar China dus, waar hij zijn dominante openingsfase van het jaar voortzette. Hij won op zaterdag de sprintrace en blonk uit op zondag. Hij wist zijn voorsprong op de concurrentie flink uit te breiden in de slotfase van de race. 'Cruise maar naar de vlag, alsjeblieft', zei Lambiase, met een waarschuwende ondertoon dat Verstappen geen gekke capriolen uit moest halen. De 27-jarige wilde niet dat de pitmuur in slaap zou vallen richting het einde van de race.
'GP, check de onboards nu!' riep Verstappen, die vervolgens half driftend door de één na laatste bocht ging, en daarna als eerste over de streep kwam. 'Goed gedaan, Max. Good day at work!' reageerde Lambiase. 'Ja, dat was fantastisch. De auto was echt on fire', loofde de Nederlander. 'Goed gedaan, Max. Sprintrace, pole, deze zege, vijftien jaar na onze eerste zege. Heel goed gedaan. We sturen Paul (Monaghan, red.) naar het podium, dus geef hem maar genoeg champagne', klonk de stem van Christian Horner. 'Leuk! Ik hoop dat hij hard kan rennen', grinnikte Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
3. GP Monaco: Verstappen had zijn kussen mee moeten nemen
Na een aantal dominante races aan het begin van 2024, kreeg Red Bull wat problemen met de auto. Die problemen waren vooral zichtbaar op circuits met veel hobbels en kerbs, zoals het stratencircuit van Monaco. Tijdens de kwalificatie ging het al niet soepel, en tijdens de race veranderde dat niet. Hij rondde de race uiteindelijk af op P6. 'Oké, dat was dat', zei Lambiase. 'Goed gedaan, maat', luidde het complimentje aan Verstappen. 'Ik dacht dat zaterdag erg was, maar dit was een ander level. Mijn lichaam is echt gebroken', zei Verstappen.
'Het was een moeilijk weekend, Max, maar goed, dit was waarschijnlijk een van de saaiste races ooit', zei Horner. 'Die rode vlag vernietigde alle kansen op een leuke strategie. Het was echt heel saai', voegde Verstappen eraan toe. 'Volgens mij was Stroll de enige die een inhaalactie gedaan kreeg!' Lambiase had vooral gehoopt dat de concurrentie wat strijdvaardiger was geweest. 'Het is jammer dat Russell en Mercedes het zo vroeg in de race al opgaven', zei de ingenieur. 'Is er nog iemand in slaap gevallen?' vroeg Verstappen lachend.
4. GP Canada: Verstappen met onduidelijke omschrijving wat er mis was met de auto
Het was na de Grand Prix van Monaco duidelijk dat de auto van Red Bull niet meer dominant was en dat Verstappen elk weekend het onderste uit de kan moest halen. Hij verwachtte niet dat het op het circuit van Montréal veel beter zou gaan dan in Monaco, aangezien ook het Canadese asfalt vol zit met hobbels en kerbs. Tijdens de vrije trainingen en kwalificatie ondervond hij enkele problemen met de auto, maar Lambiase had aan een paar woorden niet genoeg. 'Wat moet ik doen?' vroeg Verstappen. 'Ga gewoon door, Max', zei Lambiase.
'Ja, maar ik heb mijn rondetijd al gereden, dus wat moet ik doen?' reageerde Verstappen. 'Kom maar naar binnen', zei Lambiase met een kleine zucht. 'Oké. De downshifts zijn ook shit', mopperde Verstappen vervolgens. Dat ze shit waren, was uiteraard vervelend, maar de pitmuur moest wel weten wat dat inhield. 'We hebben wel iets meer details nodig dan dat, Max', reageerde Lambiase, die zoals gewoonlijk niet heet of koud werd van Verstappens woorden. Op zondag won de Nederlander de race.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
5. GP Hongarije: Discussies na de openingsfase
Verstappen won na Canada ook nog de Grand Prix van Spanje, maar daarna moest hij lang wachten tot zijn volgende zege. Met de auto ging het van kwaad tot erger, en daardoor kookten Verstappens frustraties in Hongarije even over, waar er naar zijn idee niets goed ging. De viervoudig wereldkampioen had het vanaf het begin van de race al aan de stok met de stewards, de pitmuur en de auto. In de openingsronde ging hij met Oscar Piastri en Lando Norris de eerste bocht in. 'Ik werd van de baan geduwd!' zei Verstappen direct, die Norris buitenom inhaalde om een incident te voorkomen.
Red Bull vreesde het ergste, namelijk dat hij een straf zou krijgen. Lambiase meldde daarom dat hij die plek beter terug kon geven. 'Ik zat ervoor bij de apex', hield Verstappen vol. 'Begrepen, Max. Het incident is under investigation. Ik raad je aan om Norris te laten gaan, we kunnen er later over praten. Dus als je Lando erlangs wil laten in bocht 1', reageerde Lambiase. 'Waarom kunnen ze niet gewoon zeggen wat ze denken en dan beslissen we? Dit is echt bullshit', klonk Verstappen. 'Oké, dus we kunnen gewoon mensen van de baan duwen? Dan mag je de FIA vertellen dat we zo gaan racen vanaf nu', mopperde de Nederlander.
6. GP Verenigde Staten: FIA krijgt voor de verandering lof
Verstappen kreeg dit seizoen regelmatig te maken met de FIA en de stewards en was het niet vaak met het bestuursorgaan eens. Vooral na de Grand Prix van Singapore was de Limburger kritisch op de FIA. Hij had dan ook het gevoel dat hij onder een vergrootglas lag. Tijdens het gevecht tussen hem en Norris in Austin vreesden velen dat Verstappen diegene zou zijn die een straf zou krijgen. Echter zat Verstappen er ditmaal zeker voor bij de apex en was hij dus niet diegene die fout zat. Norris kreeg een straf van vijf seconden voor het inhalen buiten de baan.
Verstappen pakte daardoor de laatste podiumplek. 'Ik probeerde echt alles! Op zijn minst was het een leuke race', zei hij over de boordradio na afloop. 'Het is alleen een beetje raar dat je mag inhalen buiten de baan', voegde hij er met een knipoog aan toe. 'Nou, dat mag niet. De FIA pakte dat goed op, dus, there you go', zei Lambiase tevreden. 'Qua punten heb je dit weekend gedaan wat je moest doen', loofde de ingenieur.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
7. GP Mexico: Lambiase was het gezeur van McLaren zat
Norris kreeg tijdens het weekend in Austin een straf, Verstappen was de sjaak in Mexico. De Nederlander was redelijk agressief in zijn gevecht met de Brit, en kreeg tweemaal een tiensecondenstraf. Hij was het er duidelijk niet mee eens. Hij werd ditmaal echter niet boos op de boordradio. 'Max, for your information, je hebt een tiensecondenstraf gekregen voor het incident met Lando in bocht 4. Dus, head down', liet Lambiase weten. 'Tien?' vroeg Verstappen. 'Dat is best indrukwekkend', antwoordde hij. 'Er werd veel geklaagd, erg veel', zei Lambiase, die het geklaag van McLaren duidelijk zat was.
De ingenieur meldde Verstappen later dat hij nogmaals tien seconden had gekregen. 'Dat is voor leaving the track and gaining an advantage', zei Lambiase. 'Oké, maar hoe zit het dan met hem in bocht 4?' vroeg Verstappen. 'Dat is dan oké? That's silly, man.' De viervoudig wereldkampioen kwam uiteindelijk als zesde over de streep, waardoor hij de schade dus redelijk wist te beperken na twee tiensecondenstraffen. 'Het was een frustrerende race, Max, maar je hebt alles gegeven. De straffen waren zeker aan de zware kant', vond Horner na afloop.
8. GP Brazilië: Verstappen en Lambiase sloegen keihard terug na Mexico
Na Mexico verwachtte Verstappen dat het weekend in Brazilië ook dramatisch zou verlopen. Niets zat mee, en hij moest ook nog eens starten vanaf P17 na het gedoe met de rode vlag tijdens de kwalificatie en een motorstraf. In de stromende regen wisten Lambiase en Verstappen de race perfect te managen en werkten ze uitstekende samen, waarbij Lambiase vertrouwde op Verstappens instincten en Verstappen op zijn beurt het team ook vertrouwde. In de stromende regen reed de Nederlander vanuit het achterveld naar de zege.
Toen hij de pace had in de tweede helft van de race, maakte hij daar ook goed gebruik van. Hij reed de ene snelste ronde na de andere. 'Geen risico's, Max, je voorsprong is vijftien seconden', zei Lambiase. 'Ja, ja, ik heb het onder controle', reageerde Verstappen. 'Twee ronden nog tot de vlag, back it off a bit', verzocht Lambiase. 'Ja, ja, ik zal rustig aan doen.' Met een zeer ruime voorsprong kwam hij over de streep als de winnaar. 'Maat, 2016 was er bijna niets bij. Dat was echt ongelooflijk', zei Lambiase. 'En zo snoeren we ze de mond.'
9. GP Las Vegas: Emoties barsten los na Verstappens titelrace
De Grand Prix van Brazilië was dé race die Verstappen nodig had om een hele grote hand op de titelbokaal te plaatsen. Bij het ingaan van de laatste triple header van het jaar hoefde Verstappen in Las Vegas alleen nog maar vóór Norris te eindigen om daar al kampioen te worden. En dat deed hij. Na afloop van de race viel het echter wel op dat Lambiase niet zoveel te zeggen had, terwijl hij normaal de eerste persoon is die complimentjes aan Verstappen uitdeelt. Daar was een reden voor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ik ben wat stil geweest op de radio, maat, ik wilde mezelf niet zo voor schut zetten zoals jij, met het gestotter!' knipoogde Lambiase, die verwijst naar Verstappen die ook niet zo goed uit zijn woorden kwam. 'Je bent briljant geweest', loofde de ingenieur. 'Haha!' reageerde Verstappen. 'Jij ook, maat. Nog een lovely, lovely season. Veel uitdagingen, maar we hebben ze overwonnen, en dat was het belangrijkste.'
10. GP Qatar: Lambiase zag Russell een koekje van eigen deeg krijgen
Met zijn vierde titel al op zak reisde Verstappen door naar Qatar, waar hij in 2023 zijn titel veiligstelde. Het ging niet goed met de auto op vrijdag en zaterdag, maar Red Bull wist het tij te keren na de rampzalige sprintrace. Verstappen pakte de poleposition voor de hoofdtrace, maar die moest hij weer inleveren, omdat hij een gridstraf kreeg van één plek. Hij kreeg het aan de stok met George Russell bij de stewards, die van mening was dat Verstappen in de weg reed tijdens zijn openingsronde en dus onnodig langzaam reed.
Verstappen verschalkte de Mercedes-coureur direct in de eerste bocht en reed foutloos naar de zege. 'Goed gedaan, Max', zei Lambiase toen hij over de streep kwam. 'Karma is iets wonderbaarlijks. Je hebt absoluut niet onnodig langzaam gereden', zei Lambiase, verwijzend naar het incident van de dag ervoor. 'Wat een ongelooflijke race, dat was wel leuk!' reageerde Verstappen. 'Je mag de pitstraat inrijden zo. Leclerc en Piastri zullen je op het podium vergezellen. Oh, trouwens, George pakte P4', klonk Lambiase tevreden. 'Copy that', sloot Verstappen af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties