Wie gaat vol voor een topprestatie in 2025, en wie zet volledig in op 2026? Williams spreekt in ieder geval openlijk uit dat het team de volledige focus op de lange termijn heeft gelegd. Teambaas James Vowles geeft zelfs toe dat hij Williams bewust tot een breekpunt bracht, om daar in de toekomst van te kunnen profiteren.
Vowles werd aan het begin van 2023 aangesteld als teambaas van de Britse renstal, en heeft de taak om Williams weer om te toveren tot een topteam. Daarvoor is wel geduld nodig, want Vowles trof bij Williams een hopeloos verouderde infrastructuur aan en een totaal gebrek aan overzicht. De 45-jarige wilde het roer volledig omgooien, maar beseft dat hij niet alles van de ene op de andere dag kan veranderen. 'Ik heb goede keuzes gemaakt en slechte keuzes gemaakt. We moeten veel binnen onze organisatie veranderen, als het over de infrastructuur gaat, en over nieuwe technologie, om de goede kant op te gaan', zegt de Brit tegen Motorsport.com.
Vowles liet Williams breken
'We hebben te maken met een fenomeen, dat change saturation heet', zegt Vowles, die erop doelt dat de organisatie onder druk komt te staan als je de situatie te snel verandert. 'Je kan dingen slechts op een bepaald tempo aanpassen. Als je te ver gaat, dan breekt het koord. Achteraf gezien besef je dan dat je dingen sneller wilde veranderen dan je in één keer kan doen.' Williams klom in 2023 nog op van de laatste tot de zevende plek, maar viel in 2024 weer terug tot de voorlaatste plek bij de constructeurs.
Williams kende een jaar vol crashes. Alexander Albon, Logan Sargeant, en Franco Colapinto stonden samen met Sergio Pérez in de top vier van coureurs met de meeste schade. Toch ziet Vowles lichtpunten na een lastig seizoen. 'Wat we geleerd hebben, gaat echter niet verloren. Hetgeen dat we geleerd hebben, blijft sowieso in ons achterhoofd. Nu is het dus positief, maar we hebben daar wel een prijs voor betaald. Je moet voorzichtig zijn met te veel veranderingen. We hebben niet alles goed gedaan, en daarom vochten we niet voor betere posities', vermoedt Vowles.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Vowles geeft zelfs toe dat hij Williams bewust over het randje duwde. 'Ik wilde het systeem zo ver mogelijk onder druk zetten, om te kijken wanneer en hoe het koord zou breken, éénmalig. Dit was de enige winter, waarin we die kans kregen', zo verklaart Vowles dat hij Williams bewust onder druk heeft gezet, om te leren waar de grens ligt. Hij hoopt hier op de lange termijn van te kunnen profiteren. 'Ik denk dat dat een goede manier is om ernaar te kijken, en ik wist ook dat het zo zou uitpakken.'
Eigenaar aan boord
Williams krijgt met Carlos Sainz in 2025 een nieuwe coureur, maar ook de Spanjaard zal komend seizoen moeten beseffen dat het vizier op 2026 gericht is. 'Vanaf het begin heb ik al gezegd - zelfs voor het seizoen begon - dat we 2024 en 2025 zouden gaan opofferen. Dit is een beetje hoe het offer uitziet, maar de prijs die we ervoor betaalden was wat groter dan ik verwachtte', geeft Vowles toe, nadat Williams veel prijzengeld miste vanwege het terugvallen in het kampioenschap.
In een snelle wereld als de Formule 1 hebben de meeste teambazen de luxe niet om twee seizoenen op te geven. In het verleden gold dat vooral voor het financieel kwetsbare Williams, maar Vowles leunt op de steun van eigenaar Dorilton Capital. 'Het vormde deel van de afspraak, die we aan het begin maakten toen ik overstapte naar Williams. Geen van beide partijen wil oplossingen voor de korte termijn. We doen alles voor de lange termijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'We hoeven niet met pleisters te werken', zo dankt Vowles de eigenaar van het team. 'Pleisters zien leuk uit, en creëren een laagje van veiligheid, maar daarna kan het snel omvallen. Dat kan een jaar duren, of drie jaar, maar uiteindelijk valt het om. Als je een team goed opbouwt, kun je jarenlang succesvol zijn, dus daar zetten we allebei op in', zo wijst hij op zichzelf en de investeerder.
Veel druk in 2026
Vowles beseft zelf dat deze aanpak voor veel druk zorgt bij de nieuwe reglementen in 2026, maar probeert die verwachtingen al te temperen. 'Intern weten we al dat we in 2026 nog niet op topniveau zullen zitten. Het wordt gewoon een stap in de goede richting, en daarna moeten 2027 en 2028 nieuwe stappen omhoog zijn. Vanaf 2025 zullen we de vruchten beginnen te plukken van het harde werk van de afgelopen jaren.'
Vanaf 1 januari 2025 mogen de teams hun 2026-modellen in de windtunnels testen. De verwachting is dat vooral veel kleinere teams daar meteen de focus op leggen. Toch denkt Vowles dat Williams langer nodig heeft om de absolute top te bereiken. 'Zodra je één jaar uitkiest en zegt dat dat hét jaar moet worden, creëer je de verkeerde omgeving. Je moet in elk jaar verder kunnen bouwen op het afgelopen jaar.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties