Red Bull Racing moet betalen voor hun successen van 2022. Elk jaar betalen de teams een entry fee om weer mee te doen in de Formule 1, wat bestaat uit een standaard bedrag van iets meer dan zeshonderdduizend dollar en daar bovenop het bedrag per gescoord WK-punt. Aangezien de Oostenrijkse formatie met kop en schouders boven de andere teams uitstak in 2022, mag Red Bull de portemonnee trekken om in 2023 weer op de grid te staan.
Met vijftien overwinningen van Max Verstappen en twee overwinningen van Sergio Pérez heeft Red Bull behoorlijk wat punten verzameld in het 2022-seizoen. In totaal haalde de Oostenrijkse renstal 759 punten in het constructeurskampioenschap, maar liefst 205 punten meer dan Ferrari. Met dat puntenaantal verbrak Red Bull bijna het record van Mercedes van 2016. In dat jaar scoorde de Duitse renstal meer punten dan ooit in de geschiedenis van de Formule 1, dat waren er 765. In 2022 won Red Bull de rijderstitel met Verstappen en mochten ze ook de constructeursbokaal meenemen naar Milton Keynes. Daardoor wordt de entry fee voor 2023 wel prijzig
Red Bull gaat 6,2 miljoen dollar betalen
Om in 2023 weer mee te doen aan de Formule 1 heeft Red Bull iets meer dan 6,2 miljoen dollar moeten betalen, zo meldt Auto, Motor und Sport. 5,6 miljoen dollar daarvan is vanwege de punten die de coureurs hebben verzameld voor het kampioenschap. Ferrari moet in totaal iets meer dan vier miljoen dollar betalen en Mercedes zit daar net onder, met 3,7 miljoen dollar. In de onderstaande tabel staat hoeveel inschrijfgeld de teams moeten betalen.
Team | Basisfee | Fee voor WK-punten | Totaal |
Red Bull Racing | $617,687 | $5,624,949 | $6,242,636 |
Ferrari | $617,687 | $3,420,396 | $4,038,083 |
Mercedes | $617,687 | $3,179,610 | $3,797,297 |
Alpine | $617,687 | $1,068,102 | $1,685,789 |
McLaren | $617,687 | $981,666 | $1,599,353 |
Alfa Romeo | $617,687 | $339,570 | $957,257 |
Aston Martin | $617,687 | $339,570 | $957,257 |
Haas | $617,687 | $228,438 | $846,125 |
AlphaTauri | $617,687 | $216,090 | $833,777 |
Williams | $617,687 | $49,392 | $667,079 |
Entry fee vanzelfsprekend geen onderdeel van budgetcap
De budgetlimiet kwam tijdens de FIA prize giving gala op 9 december weer ter sprake, wat voor een wat ongemakkelijk moment zorgde tussen FIA-president Mohammed Ben Sulayem en Red Bull-teambaas Christian Horner. Bij het uitreiken van de constructeursbokaal verzekerde Ben Sulayem dat de beker niet van de budgetcap zou worden afgetrokken en dat ze deze van de FIA hebben gekregen. Horner kon er nog wel om lachen. Ook om de hoge entry fee kon hij nog wel grappen.
'Ik had me niet gerealiseerd dat we de FIA zoveel moesten betalen voor de punten', lachte Horner tijdens het FIA-gala in december. 'Ik kreeg de rekening laatst, dat was ongelofelijk.' Red Bull moest ook nog een boete van zeven miljoen dollar betalen vanwege het overschrijden van de budgetlimiet van 2021. In totaal mocht de Oostenrijkse renstal dus 13,2 miljoen overmaken naar de bankrekening van het bestuursorgaan. De entry fee is vanzelfsprekend een van de componenten die niet wordt meegerekend in de budgetcap.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties