pirelli ferrari charles leclerc mclaren oscar piastri red bull racing max verstappen mercedes george russell gp saoedi arabie 2025 zondag Formule 1
Formule 1

Duits medium: 'Dat was mogelijk, als Verstappen zijn positie op reglementaire wijze had verdedigd'

pirelli ferrari charles leclerc mclaren oscar piastri red bull racing max verstappen mercedes george russell gp saoedi arabie 2025 zondag

Max Verstappen had de Grand Prix van Saoedi-Arabië naar alle waarschijnlijkheid gewonnen als hij geen straf had ontvangen voor het incident met Oscar Piastri in de eerste bocht. De vuile lucht zorgde opnieuw voor een hoop problemen en dat leek ook heel even de redding te worden voor de coureur van Red Bull Racing. Het mocht uiteindelijk niet baten voor Verstappen, die door de stewards werd bestraft en genoegen moest nemen met P2.

Na de race in Jeddah was er maar één onderwerp van gesprek in de paddock. Iedereen had een mening over het duel tussen Verstappen en Piastri in de eerste bocht. Piastri kwam vele beter van zijn startplek en bevond zich al snel naast de auto van Verstappen. Beide coureurs besloten heel erg laat te remmen, waardoor ze ook samen de eerste bocht indoken. Bij het aansnijden van de bocht werd het erg krap. Verstappen koos ervoor om het stuur open te zetten en via de uitloopzone de bocht af te snijden, om zo zijn positie te behouden.

Dat moest de Nederlander uiteindelijk bekopen met een tijdstraf van vijf seconden. De FIA legde uit dat het voorwiel van Piastri al naast de achteruitkijkspiegel van Verstappen zat, waardoor het zijn bocht was. Verstappen kreeg dus een straf voor 'leaving the track and gaining an advantage', een vergrijp waar normaal tien seconden tijdstraf op staat. Aangezien het incident gebeurde in de eerste ronde, spreekt de FIA van verzachtende omstandigheden en moest Verstappen vijf seconden langer stilstaan tijdens zijn pitstop.

De straf zorgde voor flink wat irritatie bij de viervoudig wereldkampioen. In gesprek met David Coulthard na de race hield Verstappen het heel erg kort. Ook in de persconferentie wilde de Red Bull-coureur niets kwijt over het incident. 'Verstappen verwees naar een waarschuwingsbrief die de FIA tijdens de winterstop had verstuurd. Daarin stond dat elke uitlating die het imago van de wereldfederatie schaadt, bestraft zal worden. Dus legde de coureur zichzelf een spreekverbod op', schrijft Auto, Motor und Sport.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing max verstappen gp saoedi arabie 2025 zondag 10
Max Verstappen gebruikte maar weinig woorden tijdens de mediasessies. 

Christian Horner en Helmut Marko verdedigden hun coureur. De teambaas van Red Bull deed dat het meest nadrukkelijk, aangezien hij tijdens een mediasessie foto's meenam van het incident. Hoewel Horner sprak over 'nieuw bewijsmateriaal' lijkt Red Bull de beslissing niet aan te vechten. Piastri zei na afloop dat hij tevreden was met hoe de stewards de situatie hadden afgehandeld. Het team van McLaren was eveneens blij met de beslissing van de FIA.

'In het kamp van McLaren wees men op een vergelijkbare situatie tijdens de race in Austin vorig jaar.' Destijds werd Lando Norris in een duel met Verstappen in bocht 12 naar buiten geduwd en verliet de baan, omdat zijn tegenstander hem aan de binnenkant geen ruimte liet. Verstappen remde heel erg laat en zat bij de apex voor zijn tegenstander. Toen kreeg Norris een tijdstraf van vijf seconden en werd Verstappen bewierookt voor zijn kennis van de regels. 'Deze interpretatie van het incident in Jeddah komt overeen met de momenteel geldende inhaalregels', stelt Auto, Motor und Sport.

Had Verstappen kunnen winnen? 

Was de overwinning mogelijk geweest voor Verstappen als hij geen straf had? 'Verstappen en Piastri wisten hoe belangrijk de koppositie in Jeddah is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het er stevig aan toe ging in hun duel in bocht 1.' Verstappen probeerde dan ook met man en macht zijn koppositie te verdedigen. De eerste vier races van het seizoen werden immers gewonnen door de coureur die vanaf poleposition startte. 'Het is goed mogelijk dat dat in Jeddah ook zo was geweest, als Verstappen zijn positie op reglementaire wijze had verdedigd.'

'In de eerste stint hield de wereldkampioen zijn achtervolger moeiteloos op afstand. Jeddah liet opnieuw zien hoe groot het nadeel is voor auto's die in vuile lucht rijden', vervolgt het Duitse medium. 'Toen Piastri probeerde binnen DRS-afstand van de Red Bull te komen, vroeg hij te veel van zijn banden. Vlak voor de pitstop in ronde twintig was Verstappens voorsprong al gegroeid tot 2,6 seconden – en die voorsprong liep alleen maar verder uit', is de conclusie.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws