Alpine F1 Team had waarschijnlijk een beter Grand Prix-weekend voor ogen in Singapore. Een gloednieuwe vloer moest de ambitie om vierde te worden in het constructeurskampioenschap kracht bijzetten, maar de wedstrijd liep uit in een deceptie voor zowel Fernando Alonso als Esteban Ocon. Wat ging er in vredesnaam mis bij de Franse renstal?
Voor Singapore nam Alpine een nieuwe vloer mee met ribbels aan de onderkant. Deze moesten bijdragen aan het beheren van de vortexen en de beweging van de banden. Hoewel Alonso het nog niet had getest in de simulator, wist de Spanjaard al wel dat de update een stap voorwaarts zou zijn. 'We hebben elke stap nodig in het gevecht met McLaren', luidde zijn oordeel voorafgaand aan het weekend.
Eenmaal begonnen aan het weekeinde lieten Alonso en Ocon goede dingen zien op het Marina Bay Street Circuit. De Fransman eindigde op vrijdag als zesde, twee plekken voor zijn teamgenoot. Het ging echter mis in de kwalificatie voor de oud-F3-titelrivaal van Max Verstappen. Hij wist niet door te stoten tot Q2 en vind de race aan vanaf P18, wat P17 werd doordat George Russell in de pitstraat begon.
Alonso kwalificeerde daarentegen knap als vijfde en had een mooi doel voor ogen voor zijn 350e Grand Prix-start. 'Het wordt erg riskant als het nat gaat worden, maar we zijn twee posities verwijderd van het podium. Waarom niet groots dromen?', zei de tweevoudig wereldkampioen voorafgaand aan de race. Geheel toevallig benoemde hij al wel iets dat stond te gebeuren. 'Als je crasht, of zoiets, dan kan het een DNF zijn.'
Alonso's uitspraken komen uit, maar niet de juiste
Het werd inderdaad een uitvalbeurt voor de inmiddels 41-jarige, al was het geen crash. Alonso viel in ronde 21 met technische problemen uit, net terwijl hij Verstappen al rondenlang achter zich wist te houden op het natte stratencircuit. Weer een DNF voor de toch al vaker uitgevallen Asturiër. Eerder viel hij ook al uit in Saoedi-Arabië, Imola en de voorgaande race in Italië. Enkel de uitvalbeurt in Imola kwam door schade aan zijn A522, de rest kwam door technisch malheur in de Renault-motor.
Ocon had niet veel beter geluk tijdens de race in Singapore, want in ronde 28 begaf ook zijn motor het. Dat gebeurde met veel rook ingaand van bocht 13, waar hij zijn auto noodgedwongen moest parkeren. Een dubbele uitvalbeurt voor Alpine en dat terwijl McLaren met een dubbele topvijffinish een achterstand van achttien punten wist om te buigen naar een voorsprong van vier punten.
De timing van de dubbele uitvalbeurt viel dus niet lekker, maar al het hele seizoen laat Alpine punten liggen door technische mankementen. Zo veel zelfs, dat Alonso naar Instagram ging om zijn frustratie te uiten. Zestig punten zouden er al verloren zijn gegaan. Dat is wel een beetje overdreven, maar met zes uitvalbeurten - vier voor Alonso, twee voor Ocon - zijn er wel onnodig veel punten verloren gegaan.
Hoeveel F1-punten verloor Alpine door uitvalbeurten?
Alonso viel uit vanaf P9 (twee punten) uit in Jeddah, P12 (nul punten) in Imola, P7 (zes punten) in Monza en P6 (acht punten) in Singapore. Dat zijn minstens zestien punten die verloren zijn gegaan voor de voormalig kampioen. Ocon verloor twee punten in Groot-Brittannië vanaf P9 en in Singapore lag hij nog niet in de punten. In totaal verloor Alpine dus achttien punten. Dat klinkt niet als veel, maar voor de teams uit het middenveld is een vijfde plek, wat goed is voor tien punten, soms al een overwinning. En dan ligt het er ook nog maar net aan hoe goed een bepaald middenveldteam is. Daarnaast maakte McLaren natuurlijk ook punten goed door te profiteren.
Alpine heeft vrij duidelijk de betere auto ten opzichte van McLaren, maar lijkt dat niet om te kunnen zetten in resultaten. Tot verbazing van Lando Norris, die eerder aangaf verbaasd te zijn over de tegenvallende prestaties van de Fransen. 'In misschien drie of vier races waren we sneller dan zij, maar over het algemeen heeft Alpine de betere auto. Als je kijkt naar de marges in de kwalificatie, en soms hun racepace met die van ons vergelijkt, dan hebben ze wel degelijk een goede auto. Alpine heeft meer fouten gemaakt dan wij, en ze hadden problemen met de auto.'
Gezien hoe krap het gevecht in het middenveld is, kan het team uit Enstone zich dergelijke misstappen niet veroorloven. Voor de komende races moet de knop dus om, om de misgelopen punten terug te winnen en McLaren te verslaan. Ocon ziet wel reden voor optimisme. 'Het positieve dat we kunnen meenemen, is dat onze auto het hele weekend goed heeft gepresteerd en we weten dat we een goed tempo hebben. De volgende race is in Suzuka, mijn favoriete circuit op de kalender, dus nu zullen we onszelf afstoffen en sterker terugkomen in Japan.'
Terrence Riepma (Twitter: @TerrenceRiepma | e-mail: t.riepma@valkeringmedia.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties