Het is duidelijk dat het team van Aston Martin er dit jaar flink op achteruit is gegaan. Het team staat nu negende in het constructeurskampioenschap, terwijl dat vorig jaar nog de zevende plaats was. Het grootste probleem lijkt de betrouwbaarheid van de wagen. Zo was in Monza de enige Aston Martin die over de finish kwam de safety car. Toch geeft het team zelf aan dat de slechtere prestaties meer door de kwalificatie komen.
'Sommige teams kwalificeren zich beter terwijl andere het in de race beter doen en wij hebben ons altijd gefocust op de prestaties op zondag', zo begint de hoofdingenieur van het team, Tom McCullough, geciteerd door het Spaanse AS. 'Echter als je te ver terug op de grid begint, dan wordt het toch een moeilijk verhaal', legt hij uit.
Toch is dat volgens de hoofdingenieur niet het enige probleem. 'Ook de balans van de auto en de grip die de coureurs willen, spelen een rol', vervolgt hij. 'Het is moeilijk om de coureurs een set-up te geven waarmee ze in één ronde en ook in de race kunnen aanvallen, maar we komen dichtbij', vertelt McCullough. De uitdaging komt volgens hem met name door de kleine verschillen in het middenveld. 'We waren zeer competitief in Zandvoort en hadden juist problemen in Monza. Dat heeft te maken met de marge tussen verschillende teams die erg klein is en dus hangt het ervan af wie het per dag goed doet.'
'Dat is wat coureurs met klasse doen'
De prestaties zijn dus nog niet echt goede reclame voor de tweevoudig wereldkampioen, Fernando Alonso, die volgend jaar bij het team zal rijden. 'We zien hem van buitenaf, vorig jaar en dit jaar, en hij is bijzonder competitief', vertelt McCullough over hem. 'We zien het werk dat hij elk weekend levert bij Alpine en we kijken ernaar uit om te zien wat we van hem kunnen leren en hoe hij ons kan helpen om vooruitgang te blijven boeken.'
'Ik hoop dat hij het meeste uit de auto haalt tijdens de kwalificatie en in de race, want hij is een zeer vastberaden coureur', vervolgt de hoofdingenieur. McCullough haalt een voorbeeld aan van wanneer voor hem echt duidelijk werd wat voor coureur Alonso is. 'We zagen hem op Zandvoort, hij zat midden in groep auto's op oude zachte banden en hij kwam er toch goed vanaf', vertelt hij. 'Een echte geweldige coureur, één die meer punten scoort dan de auto verdient. Dat is wat coureurs met klasse doen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties