In ‘Dit vinden de teams…’ werpt F1Maximaal een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: AlphaTauri, Williams, Alpine, Alfa Romeo en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben bij Formula1.com na de kwalificatie in het Japanse Suzuka.
AlphaTauri:
Yuki Tsunoda (P9)
Thuisrijder Tsunoda heeft zichzelf een goede uitgangspositie bezorgd. 'Ik ben zeker blij. Het is ongelooflijk, het is vooral speciaal om in je thuisrace Q3 te halen', aldus de 23-jarige. 'Het was niet makkelijk. We hadden het in de vrije trainingen lastig. Het team heeft heel goed werk geleverd, en de auto deed het geweldig, dus ik kijk uit naar de race.' Dan hoopt Tsunoda voor het eerste sinds Zandvoort de eerste ronde te overleven. 'Ik heb in Singapore nog niet met de upgrades kunnen racen, maar wat Liam (Lawson, red.) in Singapore liet zien, zag goed uit. Ik maak me weinig zorgen over de race, en ik moet van de race gaan genieten en van het moment met de fans, en hopelijk kunnen we punten scoren.'
Liam Lawson (P11)
Waar Liam Lawson in Singapore Max Verstappen nog uitschakelde in Q2 met 0,007 seconden verschil, kwam hij nu 43 duizendsten tekort. 'Het is best frustrerend. We zaten duidelijk heel dicht bij Q3 in de buurt. Met de informatie die we na de trainingen hadden, verwachtten we niet zo sterk te zijn. We wisten eerlijk gezegd niet eens of we door Q1 zouden komen, dus we waren agressief met de bandenkeuzes', aldus de Nieuw-Zeelander, die maar liefst drie sets zachte banden gebruikte in Q1 om daar als vierde te eindigen. Zijn tweede rondetijd uit Q1 was ook al ruim voldoende om Q2 te kunnen halen.
'Toen had ik in Q2 nog maar één set nieuwe banden, dus dat heeft ons uiteindelijk benadeeld. Voor de kwalificatie had ik er niet veel vertrouwen in, dus met de informatie die we hadden, denk ik dat we de juiste keuze gemaakt hebben, en nu moeten we het maximale uit de race halen.' Bij een goede race liggen er nog mogelijkheden voor AlphaTauri om Haas en Alfa Romeo in het kampioenschap in te halen. 'Het wordt een lange middag. De banden hebben het heel zwaar, maar dat is voor iedereen hetzelfde, dus we moeten gewoon alles uit ons eigen pakket halen en zien waar het schip strandt.'
Alpine
Pierre Gasly (P12)
'Er waren zeker wat positieve punten', oordeelt Pierre Gasly. 'We hadden heel lastige vrije trainingen achter de rug, waarin we veel dingen uitgeprobeerd hadden. Ik had geen goed gevoel met de auto, maar voor de kwalificatie kwam alles samen, en hebben we het maximale uit het pakket kunnen halen dat we nu hebben. Dat is helaas de twaalfde plek. De laatste weekenden staan we meestal rond die plek. Dat is nu eenmaal hoe we ervoor staan. We komen net wat snelheid tekort om Q3 te halen. Vanaf deze positie kunnen we wel voor de punten vechten.'
Een race geleden scoort Gasly nog flink in de straten van Singapore, en dat biedt houvast. 'In Singapore startten we ook als twaalfde en eindigden we als zesde. We zijn weer niet ver van de punten verwijderd, dus we zitten in dat gevecht, en ik vermoed dat het een zware race wordt qua bandendegradatie. Qua strategie hebben we twee sets harde banden bewaard, dus hopelijk kunnen we daarvan profiteren.'
Tekst loopt verder onder de afbeelding.
Esteban Ocon (P14)
'We wisten niet zo'n grote stap te zetten als we in Singapore wisten te zetten van vrijdag op zaterdag', aldus een balende Esteban Ocon. 'We boekten niet genoeg vooruitgang. Het is zonde om zo ver achter de puntenposities te starten, maar we hebben andere banden achter de hand gehouden dan de anderen. We hebben wat meer harde banden uitgespaard, dus we gaan zien wat dit in de race zal opleveren. We moeten goede strategische beslissingen nemen en hopelijk kunnen we wat plekken goedmaken op het asfalt. Hopelijk halen we voordeel uit de banden en biedt dat kansen.'
Williams
Alexander Albon (P13)
'Ik voel me oké. Het is tot nu toe een heel lastig weekend geweest. We hebben het heel lastig gehad met de hitte', geeft Alexander Albon aan. 'Er gaat zoveel energie in de banden zitten met dit ruwe asfalt. We lopen al het hele weekend achter de feiten aan, dus om de dertiende plek te pakken in dit weekend, is niet verkeerd. Ik had vooraf misschien wat meer verwacht, maar gezien hoe de vrijdag ging, is dit een prima resultaat. Ik was blij met mijn ronde, en de verschillen waren erg klein. Een beetje tijdwinst hier en daar had veel verschil kunnen opleveren. Morgen wordt zeker een lange race.'
De Britse Thai verwacht vooral een conservatief begin van de race. 'Onze racesnelheid was op vrijdag niet goed genoeg, maar die hebben we weten te verbeteren. Dat betekent niet dat we met vertrouwen de race ingaan, maar we zijn nu wel beter dan we waren. Ik verwacht een heel lastige race, met veel management, en waarin iedereen heel gecontroleerd te werken gaat.'
Logan Sargeant (P20)
Teamgenoot Logan Sargeant beschadigde zijn Williams, niet voor het eerst dit seizoen, behoorlijk. 'Ik verloor de achterkant van de auto bij het uitkomen van de laatste bocht, en dan komt het gras daar steeds dichter in de buurt', zegt de Amerikaan over zijn crash. 'Ik moet dit gewoon achter me laten. Wat kun je er nog aan doen? Het is nu gebeurd. Ik had het idee dat het tot dat moment een best goede dag was, en ik was best snel. Ik zat ongeveer waar ik moest zitten. Het was gewoon weer een klein foutje met grote gevolgen.'
Haas
Kevin Magnussen (P15)
Net als in Singapore wist Kevin Magnussen het gat in het kwalificatieduel bij Haas verder te dichten. 'Ik ben in ieder geval blij ermee dat ik het idee heb dat we het maximale eruit hebben weten te halen. We willen natuurlijk beter zijn dan de vijftiende plek, maar we wisten voor dit weekend al dat dit voor ons één van de slechtste circuits zou zijn', zegt de 30-jarige Deen. 'We weten dat onze auto in de kwalificatie beter is dan in de race, dus als je vijftiende start, weet je wat er in de race hoogstwaarschijnlijk gaat gebeuren. Ik heb wel het idee dat ik wat dingen heb verbeterd in hoe ik de auto bestuur, en dat ik er meer uit weet te halen, dus dat heeft zich uitbetaald, en daar kan ik tevreden mee zijn.'
Nico Hülkenberg (P18)
'Het was een rare sessie', opent Nico Hülkenberg. 'De eerste ronde werd verwijderd vanwege de track limits. De tweede ronde voelde heel goed aan in de eerste sector. In de tweede sector probeerde ik tijd te vinden, maar in plaats daarvan verloor ik tijd. Het was heel raar, een heel rare ervaring. Ik maakte geen fouten en had geen hachelijke momenten, dus we moeten kijken wat er gebeurd is waardoor we niet sneller wisten te gaan.'
Op beterschap voor de race hoeven de Haas-coureurs doorgaans niet te hopen, en dat doet Hülkenberg dan ook niet echt. 'We zagen al in de racesimulaties dat de bandendegradatie voor iedereen hoog zal zijn, en vooral ook voor ons. Het wordt echt een gevecht, en we moeten kijken wat we qua strategie kunnen doen. Misschien kunnen we een alternatieve keuze maken, dus daar gaan we vanavond over nadenken.'
Alfa Romeo
Valtteri Bottas (P16)
Het enige team dat helemaal werd uitgeschakeld in Q1, was Alfa Romeo. 'Het gevoel was goed tot de kwalificatie, en de snelheid ook. Ik weet niet wat er gebeurde', zegt Valtteri Bottas over de zwakke kwalificatie van het team. 'Ik had een goede en nette ronde, op wat verkeer in de eerste sector na. Het zou genoeg moeten zijn geweest om door te gaan (naar Q2, red.), maar we verloren vandaag relatief met de rest wat snelheid. Ik weet nu niet waar dat door komt, dus daar moeten we naar gaan kijken. Gisteren zag er eigenlijk best veelbelovend uit. Het zag er voor ons best goed uit, maar we gaan in de race zien hoe het gaat. We proberen toe te passen wat we in de kwalificatie geleerd hebben.'
Zhou Guanyu (P19)
Waar Bottas het idee had dat hij weinig had laten liggen, dacht Zhou Guanyu juist wel dat er meer haalbaar was. 'Ik was zeker niet blij met onze snelheid. De auto voelde best goed aan, maar in de allesbepalende snelle ronde had ik eerst een Mercedes die bij het uitkomen van de negende bocht in de weg reed. Hij blokkeerde me niet zozeer, maar hij bleef wel op de exit rijden, waardoor ik op de kerbstones terechtkwam. Toen was het al op het randje of ik Q2 zou halen, en daarna bleef Lawson de hele chicane voor me rijden. Het was heel rommelig, en ik had twee auto's die in de weg reden. Ik heb het gevoel dat we niet staan waar we horen te staan. Ik dacht dat we de auto hadden om zelfs Q3 mogelijk te kunnen halen, afhankelijk van de evolutie van het circuit. We blijven pushen, maar het wordt nu zeker lastiger.'
Aston Martin
Lance Stroll (P17)
Nadat Stroll in Italië met grote achterstand de laatste tijd niet noteren, was hij ook de langzaamste coureur in Singapore voor zijn crash. De zeventiende tijd is wat dat betreft dus een verbetering, al is teamgenoot Fernando Alonso juist de enige coureur die in elke kwalificatiesessie Q3 haalde. 'Het voelde aan als een goede ronde, maar het bleek niet zo snel te zijn', zegt de Canadees, die nogal kort van stof was. 'Ik geloof dat we het dit weekend zwaar hebben. Misschien gaat het in de race iets beter.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties