In ‘Dit vinden de teams…’ werpt F1Maximaal een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: AlphaTauri, Williams, Alpine, Alfa Romeo en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben bij Formula1.com na de Grand Prix van Qatar.
AlphaTauri
Het was voor AlphaTauri een weekend om gauw te vergeten. Liam Lawson, die de afgelopen paar races een goede auditie deed voor een stoeltje bij het team, kwam bij zijn vermoedelijk laatste race van het seizoen niet verder dan P17. 'Het was echt lastig daar', blikt de Nieuw-Zeelander terug op de Grand Prix in Qatar. 'Vanaf het begin van de race hadden we geen snelheid en gedurende de hele race hadden we wat problemen met de stabiliteit, dus dat is iets om te analyseren. Het was erg warm en als je problemen hebt met de auto, is het nog moeilijker om snelheid te maken. Het lijkt mijn laatste race met het team te worden voordat Daniel (Ricciardo, red.) terugkomt, dus ik wil het team heel erg bedanken en het is jammer om zo te eindigen.'
Yuki Tsunoda deed het niet veel beter dan zijn teamgenoot, en moest in Qatar genoegen nemen met P15. De Japanner had vooral veel moeite met de hitte tijdens de race. 'Vandaag was het zwaar en voelde het heter aan dan in Singapore, dus het was zeker een uitdagende race', aldus Tsunoda. 'Mijn start was goed en soepel, ik maakte plaatsen goed en reed in de punten. Het voelde goed in de auto en de balans was ook goed, maar we waren gewoon te langzaam en konden het tempo niet bijhouden. Het is niet makkelijk om snel een oplossing te vinden, maar ik heb er alle vertrouwen in dat we samen met het team de gegevens zullen bekijken en zullen zien hoe we ons in de toekomst kunnen verbeteren. Ik denk dat Liam (Lawson, red.) misschien niet voor ons zal rijden in Austin, dus ik wil hem bedanken omdat hij het heel goed heeft gedaan. Ik heb genoten van de tijd samen als goede vrienden en teamgenoten.'
Williams
Net als AlphaTauri was het ook niet het weekend van Williams. Logan Sargeant moest 17 rondes voor het einde zijn race opgeven, vanwege uitdrogingsverschijnselen. 'Het belangrijkste is dat Alex (Albon, red.) en ik allebei oké zijn. Ik voel me al de hele week niet lekker en dat hielp niet met de uitdroging in deze hitte. Het laatste wat ik wilde was de auto met pensioen sturen, maar ik moest mijn gezondheid op de eerste plaats zetten. Sorry aan het team dat ik de finish niet kon halen. Ze hebben het hele weekend fantastisch werk geleverd in deze intense omstandigheden. Ik neem volgende week om volledig te herstellen en dan kom ik terug in Austin, waar ik erg naar uitkijk.'
Alexander Albon worstelde tijdens de race vooral met track limits, waardoor hij met meerdere tijdstraffen te maken kreeg en buiten de punten viel. 'Ten eerste ben ik blij dat Logan in orde is, want het is nooit makkelijk om je terug te trekken uit een race. Ik denk dat deze race een van de zwaarste van het jaar is, want ik had zelf ook last van hitte. Ons tempo was behoorlijk hoog, maar ik moet nog eens kijken naar wat er gebeurd is, want we zaten in een goede positie, maar uiteindelijk vielen we buiten de punten. We hadden ook wat last van een oververhitte cockpit, dus ook dat moeten we opnieuw bekijken. Het gat naar onze concurrenten wordt steeds kleiner, dus het is een moeilijk weekend om van weg te lopen, maar we zullen de gegevens bekijken en kijken wat er is gebeurd.'
Alpine
Ook de mannen van Alpine vonden de race in Qatar zwaar. Esteban Ocon gaf zelfs na de race aan overgegeven te hebben tijdens de wedstrijd, maar wist toch als P7 te finishen. 'Wat een zware en fysiek moeilijke race voor ons allemaal!', blikt Ocon dan ook terug op de Grand Prix. 'Uiteindelijk was het een geweldig resultaat voor ons met een zevende plaats en zes punten gepakt. We hadden een geweldige start om zo op te klimmen naar de vijfde plaats en het team verdient ook alle lof voor de goed uitgevoerde strategie en pitstops. De omstandigheden waren extreem zwaar in de auto en ik voelde me fysiek niet goed in de eerste helft van de race. Ik kon me herpakken en concentreren op wat ik moest doen. We hadden een paar goede inhaalacties onderweg en we namen zes waardevolle punten mee naar huis voor het team. Nu is het tijd voor rust en herstel en dan bereiden we ons voor op een veeleisende triple-header in Amerika en proberen we dit momentum mee te nemen naar Austin.'
Teamgenoot Pierre Gasly viel met een P12 net buiten de punten. De Fransman had ook moeite met de track limits, en kreeg daardoor drie keer te maken met een vijf seconden-tijdstraf. 'Er was vandaag potentieel om punten te scoren, dus ik ben natuurlijk teleurgesteld over hoe de race is verlopen. Het was geen goede dag, het is een kwestie van centimeters op de limiet van de baan, maar dat ligt aan mij, en vandaag heb ik daar een hoge prijs voor betaald. Het is frustrerend, want we hadden zeker de snelheid om goede punten te scoren voor het team. Tijdens de race hadden we een klein energiemanagementprobleem, wat me wat tempo kostte. Ik probeerde waarschijnlijk te veel risico's te nemen en dat te overcompenseren, waardoor ik te dicht bij de limiet ging. Ik leer ervan en ga verder. Het was een redelijk positief weekend voor het team, we hebben nog veel te leren en nu kijken we uit naar een intense triple-header die eraan komt, te beginnen in Austin.'
Alfa Romeo
Het team van Alfa Romeo is zeker tevreden met het Qatarese weekend, want zowel Valtteri Bottas als Zhou Guanyu wisten in de punten te rijden. 'Vandaag was een geweldige dag voor ons en ik ben echt blij met het resultaat dat we hebben neergezet', begint Bottas daarom ook. De Fin wist als achtste over de finish te komen. 'Het was warm en vochtig buiten, vrij extreem eigenlijk, en de omstandigheden maakten het nog moeilijker, maar we wisten dat we de potentie hadden om het goed te doen, en dat hebben we gedaan, dankzij een zuivere strategie en een foutloze race. Deze dubbele puntenfinish is een mooie beloning voor het hele team, zowel hier als thuis in Hinwil, voor het harde werk dat de afgelopen weken is verricht aan de upgrades. We blijven meer uit dit pakket halen en dat is bemoedigend voor de komende races. Met de punten die we vandaag hebben gescoord, hebben we onze positie in het constructeurskampioenschap verbeterd en zijn we opgeklommen naar P8. We zullen hard blijven werken om verder op te klimmen en onze seizoensdoelstelling te halen.'
Ook Zhou wist punten binnen te halen voor zijn team, dankzij zijn P9-finish. Zhou startte achteraan de grid, en wist tien plekken goed te maken tijdens de race. 'Het was een geweldige race, om van achteraan de grid naar de top tien te gaan. We hadden een goede strategie, we beheersten de banden goed en maakten geen enkele fout, en dit alles was de sleutel tot het resultaat van vanavond. We waren snel op de harde banden. Ons tempo in de laatste stint was fantastisch en daardoor konden we onze rivalen bijhouden. In de laatste stint was het vrij onduidelijk waar iedereen zat met de penalty's, dus het is geweldig om aan het eind negende te zijn. Het was geen gemakkelijke race, we moesten een paar goede inhaalacties maken en soms hard verdedigen. Het was belangrijk om binnen de limieten van de baan te blijven, maar we zijn er goed in geslaagd. Ik ben echt uitgeput, ik heb nog nooit zo hard gepusht onder zulke omstandigheden, maar dit is een geweldige beloning voor ons allemaal na zo'n zware periode. We hebben nooit opgegeven toen het moeilijk was, en vandaag hebben we het voor elkaar gekregen toen het er toe deed.'
Haas
De race van Haas ging tijdens de start al mis. Nico Hülkenberg maakte een fout door in de startplek van de uitgevallen Carlos Sainz plaats te nemen, en kreeg daarvoor een tien seconden-tijdstraf. 'Ik realiseerde het me voordat ik stopte, maar je kunt niet terugdraaien en de schade was al aangericht, dus dat was duidelijk een grote fout van mij vandaag', blikt Hülkenberg terug op zijn fout. De Duitse coureur moest daardoor uiteindelijk genoegen nemen met P16. 'Dat betekende het einde van onze race nog voor die goed en wel begonnen was. De omstandigheden waren heel extreem, de hitte, de vochtigheid, het tempo lag ongelooflijk hoog met het nieuwe asfalt dus ik denk dat we het allemaal voelen.'
Kevin Magnussen deed het niet veel beter dan zijn teamgenoot, en viel met een P14-finish ook buiten de punten. 'Het was ongelooflijk zwaar en erg heet', aldus de Deen. 'Het leek veel heter dan elke andere race die ik ooit heb gereden. Ik denk dat we een goede dag hadden, al was het niet vanuit het oogpunt van punten of de constructeursstand. Het is een strak gevecht met die jongens, maar we moeten volhouden en ons best doen om ze terug te pakken. We krijgen de volgende race een upgrade en daar zijn we allemaal erg blij mee en we zijn enthousiast om met die upgrade aan de slag te gaan. We verwachten misschien geen wonder voor de eerste race en het kan een race of twee duren voordat we er echt het maximale uit kunnen halen, maar er zijn nog steeds positieve dingen om naar uit te kijken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties