In de ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen greep in Silverstone naast de zege, maar wist in de slotfase van de race wel erg dichtbij te komen. Na een uitstapje naast de baan in de kwalificatie en fluctuaties in de pace was het toch niet helemaal een ideaal weekend. Verstappen haalde wel het maximale eruit.
Het weekend in Silverstone was weer een 'normaal' weekend, dus zonder sprintrace. Gewoon, rechttoe rechtaan drie trainingen, de kwalificatie en op zondag de race. De laatste tijd duurt het even voordat Red Bull Racing de ideale afstellingen kan vinden, en dus was wat meer trainingstijd wel prettig. Hoe nuttig die trainingen waren, was nog maar net de vraag. Aangezien de weersomstandigheden behoorlijk snel veranderden en de kans op regen op zondag ook erg groot was, kon het zo zijn dat de data betreffende gripniveaus, banden, et cetera, allemaal de prullenbak in konden.
Weergoden steunden Verstappen niet: 'Die fucking regen!'
De coureurs begonnen de kwalificatie op de intermediates omdat het die ochtend flink had geregend. Het zonnetje kwam er echter als snel weer door, waardoor er een droge lijn ontstond. Aangezien Silverstone een vrije lange baan is, kon het zomaar zijn dat het aan de andere kant van de baan nog te nat was voor slicks. Het werd dus cruciaal om een goede ronde neer te zetten. Valtteri Bottas en Sergio Pérez besloten als eerste naar de slicks te gaan, maar dat liep niet goed af voor Pérez. Hij stond in het grind en veroorzaakte een rode vlag. Verstappen stond op dat moment nog binnen, hij had eerder de vierde tijd geklokt.
Het werd een race tegen de klok, want er kwam een nieuwe regenbui aan en Verstappen was gezakt naar de elfde tijd in de tijdentabel nadat de coureurs de kwalificatie weer voort mochten zetten. Vlak voor het einde van de sessie was Verstappen bezig met een verbetering, maar daarbij ging hij door het grind. 'Het regent hier!' zei hij van tevoren nog. 'Die fucking regen!' riep hij gefrustreerd. Het grind had de vloer aan gort gereten. 'Het regent, jezus', ging hij verder. 'Laat me weten wat je doet, Max, of je naar binnen gaat of buiten blijft', verzocht race-ingenieur Gianpiero Lambiase.
'Wat is Daniel aan het doen, is hij aan het pushen?' vroeg Verstappen, die Ricciardo voor zich zag rijden. 'Ja, hij is aan het pushen. Deze ronde moet je afmaken en daarna nog een', zei Lambiase. Verstappen schoot op dat moment naar de derde tijd, dus hij was hoogstwaarschijnlijk verzekerd van een plekje in de top vijftien. Voor de zekerheid moest hij doorrijden, want meer dan de helft van de coureurs moest nog een ronde neerzetten. Uiteindelijk was alles in orde en kon Verstappen door naar Q2. Dat moest hij echter wel doen met een kapotte vloer. Het was daarom vroeg in Q2 al duidelijk dat hij niet verwachtte er toptijden uit te kunnen halen. 'De auto is zo aan het glijden in de laatste bocht', zei Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen dicht bij de gevarenzone
De Nederlander schommelde tussen P4 en P7 betreffende de tijden in de tijdentabel, maar toen de zon er weer doorkwam en de baan weer begon te drogen, waren meerdere coureurs sneller, waardoor hij zakte naar P10. Met nog twintig seconden te gaan was Verstappen onderweg om een verbetering te noteren, maar dat was absoluut zijn laatste kans. Op dat moment perste hij er alles uit wat hij eruit kon persen, en schoot hij naar P6. De derde sector was zelfs paars, maar zijn tempo was niet wat het moest zijn vanwege de vloer, en dat was frustrerend. Verstappen tovert wel vaker een megaronde uit de hoge hoed in Q3, en daar ging hij ditmaal ook voor.
Zijn eerste run in Q3 leverde hem echter de derde tijd op. 'De auto is nog steeds wat lastig in bocht negen en tien', liet Verstappen weten. 'Oké, begrepen. Grip?' vroeg Lambiase. 'Beetje degradatie aan de voorkant. Laten we nog twee of drie clicks toepassen', verzocht de Red Bull-coureur. Hij ging daarna dan ook even naar binnen om die aanpassingen door te voeren. Met iets meer dan drie minuten op de klok ging Verstappen weer naar buiten. 'Ugh, ik verloor de achterkant in bocht vier. Maar goed, ik denk dat we het hebben gemaximaliseerd met de schade', zei Verstappen, die op P4 kwalificeerde. 'Bedankt jongens, dat er zo hard gewerkt is om het zo goed mogelijk te maken. Erg jammer dat we eraf gingen met de regen.'
Verstappen muurvast in the weather window: 'Er komt zo meer regen'
Verstappen wist bij de start van de race direct een plekje te winnen, hij haalde Lando Norris namelijk in en kon direct aanhaken bij de Mercedessen voor hem. Het duurde echter niet lang voordat het tempo van de twee Zilverpijlen wat te hoog lag, en Verstappen ervoor koos om zijn banden er niet door te branden in de eerste stint. Bovendien bleven de engineers aangeven dat het niet lang zou duren voordat de regen zou vallen. 'We verwachten regen over zo'n 25 minuten, Max', zei Lambiase. Hij kon Norris op dat moment prima achter zich houden zonder er veel voor te hoeven doen, maar hij raakte ook de aansluiting kwijt met Hamilton en Russell voor hem. Norris bleef nog een tijdje binnen DRS, maar het gat was te groot om voorlopig een aanval te doen.
'Over vijf minuten kunnen er wat kleine druppels vallen in bocht vijftien. We verwachten een heftigere bui vanaf ronde zestien', informeerde Lambiase. Op dat moment reden de coureurs in ronde zes. De zon scheen zelfs. Verstappen zat 1,5 seconde achter Hamilton, die 1,4 seconde achter Russell zat. De Brit lag nog steeds aan kop en had ook de snelste raceronde in handen. Vanaf de onboardcamera van Verstappen die gericht was op de achterkant van de auto was te zien dat de donkere wolken zich echt begonnen samen te pakken boven het circuit. Er was niet veel van de blauwe lucht over. De regen kon echter niet snel genoeg vallen, want Verstappens mediums begonnen langzaam maar zeker door te zakken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Norris bleef bij hem in de buurt terwijl Verstappen tijd begon te verliezen achter Hamilton. De kleine druppels die Lambiase eerder noemden, waren op de camera's van de regie al te zien, maar ze waren niet heftig genoeg om Verstappen binnen te halen. Ook Hamilton zei op de boordradio dat de baan absoluut nog te droog was voor intermediates. Leclerc en Pérez probeerden het, en moesten daar de prijs voor betalen. 'Norris zit binnen een halve seconde', liet Lambiase weten. De Brit stond er beter voor betreffende zijn banden en haalde Verstappen dan ook in. De drievoudig wereldkampioen wist dat het geen zin had om er tegen te vechten, het bandenvoordeel was te groot.
Lambiase legt de beslissing bij Verstappen: 'Het is jouw call'
'Het regent!' klonk Verstappen in ronde zeventien. De call om binnen te komen voor een andere band legde Lambiase bij zijn coureur. 'Jij zegt het maar als de omstandigheden verslechteren', zei de ingenieur. 'Sommige delen zijn nog compleet droog', antwoordde Verstappen, die niet te vroeg naar binnen wilde om intermediates op te halen. 'Nu een buitje en dan wordt het droger?' vroeg Verstappen ter bevestiging. 'Dat klopt', antwoordde Lambiase. 'In bocht vijftien kan het erger zijn, Max', vervolgde de ingenieur. 'Het regent best wel hard hier, maat', constateerde Verstappen. 'We verwachten dat dit nog nog twee à drie minuten aanhoudt', zegt de ingenieur. 'Dat is veel regen, man', zegt Verstappen.
'Zoals ik al zei: dry to wet, your call. Wat denk je?', zei Lambiase. 'Ik kijk het nog een ronde aan, maar ik kan de buienradar niet zien, maat', antwoordt Verstappen. 'We verwachten hierna tien minuten droog weer', ging Lambiase verder. 'Ter bevestiging: vier clicks erbij bij je volgende stint?' vroeg de ingenieur. 'Yep', zei Verstappen. Hij reed nog steeds door op de mediums, hij kreeg te horen dat hij sneller was dan de McLarens en de Mercedessen voor hem. Hij wilde nog niet naar de intermediates gaan, daarvoor vond hij het te droog. Ondertussen meldde Carlos Sainz zich in de de DRS van Verstappen, en dat was niet helemaal het plan. Op dat moment begon het ook weer te regenen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het regent weer harder', zei Verstappen. 'Aan het einde van deze ronde moeten we binnenkomen, denk ik', zei hij. 'Is goed', zei Lambiase. Hij moest het nog een ronde volhouden op de mediums voordat hij bij de pitstraat kwam. Verstappen was de eerste van het voorveld die besloot naar intermediates te gaan. Met zijn undercut wist hij Piastri en Russell in te halen. 'Dat was een erg goede zet. Kom op, we zijn weer in de race', loofde Lambiase. Hij gaf aan dat de regenbui ongeveer twintig minuten aan zou houden, daarna werd het weer droger. Het waren lastige omstandigheden, maar Verstappens strategische beslissingen gaf Red Bull weer een kans om mee te doen voor de zege.
Game on: 'We zien slijtage bij de rijders voor ons'
Heel tevreden met de intermediates was Verstappen echter niet. Hij kon al gauw merken dat de band begon te slijten. 'Ik heb echt veel deg', zei de Nederlander. Hij was nog steeds sneller dan de rijders voor zich, maar Verstappen vreesde dat het keerpunt snel zou komen. Opnieuw moest hij dan een cruciale call maken om over te stappen op slicks. Verstappen deed dat in ronde 39. 'Hamilton gaat naar binnen, Max', zei Lambiase. 'Ja, ik kom ook naar binnen', antwoordde hij. De monteurs stonden klaar met een nieuwe set harde banden. Norris en Hamilton gingen naar de softs, maar die sleten aan het begin van de race behoorlijk snel, idem voor de mediums.
Verstappen kwam met wheel spin de pitstraat uit, aangezien het daar nog behoorlijk nat was. De keuze om naar de harde banden te gaan leek eerst wat onlogisch, maar al snel was te zien dat Verstappens pace behoorlijk rap was. Met nog tien ronden te gaan tot het einde van de wedstrijd werden zijn kansen om alsnog te winnen opeens bijzonder groot. De Nederlander reed 6,5 seconden achter Norris en liep snel in. Binnen vier rondes reed hij vier seconden goed en kwam Norris definitief in beeld. Het duurde niet lang voordat hij aanklopte bij de McLaren-coureur. 'Versnelling zeven overal, Max. We zien overigens wat slijtage bij de rijders voor ons', liet Lambiase weten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Hamilton rijdt een 29,4, jij een 29,1. Je zit 1,7 seconden achter Lando nu', ging Lambiase verder. Verstappen had daarna maar twee ronden nodig omdat gat te dichten en Norris te passeren. Er waren nog vier ronden te gaan, maar het gat met Hamilton was vermoedelijk te groot. 'Het gat is 3,3', zei Lambiase, die wist dat de strijd absoluut nog niet gestreden was. 'Hoeveel ronden nog?' vroeg Verstappen. 'Als je nu over de streep komt nog drie', liet de ingenieur weten. 'Het gat is 3,2 nog drie ronden', herhaalde hij. Verstappen was aan het trappen om het gat te dichten, maar voor hem was de race helaas een ronde te kort. Hij kwam als tweede over de streep.
'Helaas, Max. Maar dat was niet slecht', zei Lambiase. 'Ah', lacht Verstappen. 'We waren niet de snelsten, maar we deden alles perfect met de strategie en de banden, dus daar kunnen we trots op zijn', zei hij. 'Ongelooflijk Max, wat een jacht (op Hamilton, red.). Goede punten gescoord vandaag, goed gedaan', zei teambaas Christian Horner. Verstappen reed nog even naast Hamilton, die de race had gewonnen. Hij feliciteerde de recordkampioen, die voor de negende keer een zege had geboekt op zijn thuiscircuit. 'Nog een paar ronden en je had in zijn versnellingsbak gezeten', zei Horner. 'Ja, de softs sleten erg snel op het einde', sloot Verstappen af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties