In de ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen sloeg terug na zijn DNF in Australië en hervatte waar hij in Jeddah gebleven was. De drievoudig wereldkampioen leidde de kampioensformatie als eerste over de streep, met Sergio Pérez op P2.
Verstappen was op zaterdag nog niet helemaal zeker van de zaken van Red Bull Racing. Iedereen had niet veel trainingstijd gekregen vanwege de onderbroken eerste vrije training en de regen in de tweede vrije training. Alleen de derde vrije training bleef over om nog wat longruns te doen en nog even te kijken naar de kwalificatiepace. Daaruit bleek dat Ferrari een sterke racepace zou hebben, maar het was wel duidelijk dat de Oostenrijkse renstal de snelheid zou hebben om de poleposition te pakken. Dat bewees de Limburger door de eerste startplek te bemachtigen, al was teamgenoot Pérez niet ver weg.
Geen bericht is goed bericht
Verstappen liet een paar minuten op zich wachten na de start van Q1 en dus was het druk op de baan toen hij ging beginnen aan zijn opwarmronde. 'Achter je zitten Hülkenberg en Gasly. Tsunoda nu op 2,5. En Tsunoda komt er nu langs', liet race-ingenieur Gianpiero Lambiase weten. Nadat al het verkeer uit de weg was kon Verstappen aan zijn vliegende run beginnen. De drievoudig wereldkampioen klokte een ronde van 1:28,866, maar liefst 3,8 tienden sneller dan de tweede tijd, die op dat moment van Fernando Alonso was. Verstappen reed uiteindelijk maar één ronde, niemand kon ook maar in de buurt van zijn tijd komen in de slotfase van Q1. Pérez zat op dat moment vier tienden achter hem.
De 26-jarige had dus alle tijd om even in de auto te zitten, hij kreeg dan ook een papiertje in zijn handen met wat data van de ronde die hij in Q1 had gereden. Nadat dat grondig was bestudeerd, kon hij naar buiten voor Q2. Met een nieuwe set softs onder de RB20 ging Verstappen een rondje opwarmen. Ditmaal was er niet zoveel verkeer op de baan, en dus hoefde hij nergens op te wachten voordat hij aan kon zetten. Lambiase had niks te melden aan zijn coureur, pas nadat hij klaar was met zijn ronde klonk hij weer op de boordradio. 'Piastri zet aan achter je, Max. Kom maar binnen na deze ronde', aldus de ingenieur. Verstappen had de eerste tijd weer in handen, hij had een ronde van 1:28,740 geklokt. Pérez zat twaalf duizendsten achter hem.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dat was niet de beste ronde vanaf bocht elf'
Ook in Q2 reed Verstappen slechts één ronde. Zijn eerste run was goed genoeg, en met die tijd bleef hij tot het einde van de sessie op P1 staan. Lande Norris was onderweg met een paarse sector, maar verloor in de andere twee sectoren te veel tijd om Verstappen van de troon te stoten. De coureurs hadden nog één kans om de Nederlander uit te dagen in Q3. 'Ik had wat onderstuur in bocht zes', legde Verstappen uit na zijn eerste run in Q3. 'Misschien kunnen we iets meer vleugel pakken', vervolgde hij. 'Yep, begrepen', antwoordde Lambiase. Verstappen had echter wel de snelste tijd in handen, namelijk een ronde van 1:28,240. Pérez stond er op dat moment zeker 3,5 tienden achter, met Hamilton op P3.
Met nog drie minuten op de klok gingen beide coureurs van Red Bull nog een keer naar buiten. Norris had ondertussen de tweede tijd geklokt, maar kwam alsnog 2,5 tienden te kort op Verstappen. Met zijn laatste nieuwe set softs ging de Nederlander op pad om zijn tijd te verdedigen. Hij wist een nog betere ronde te rijden, maar Pérez ook. Even was het spannend wie van de twee rijders de poleposition zou pakken, maar Verstappen was 66 duizendsten sneller dan zijn teamgenoot. 'Ik verloor de auto een beetje aan het einde, ik had geen voorbanden meer', zei Verstappen. 'Nee, het was niet je beste ronde vanaf bocht elf, maar goed gedaan. Vier op een rij', zei Lambiase. 'Ja, dat is niet slecht. Ik had een betere ronde kunnen doen, maar maakt niet uit, we staan eerste.' Teambaas Christian Horner was ook tevreden. 'P1, goed gedaan!'
Lambiase niet onder de indruk: 'Als verwacht dus'
Red Bull pakte op zaterdag een front row lockout, en dus bezetten Verstappen en Pérez P1 en P2 op de grid. Achter hen stonden Norris en Carlos Sainz. Verstappen moest hen dus achter zich zien te houden in de eerste bocht, en dat lukte prima. In de openingsronde van de race crashten Daniel Ricciardo en Alexander Albon in bocht drie, en dus kwam Lambiase al snel met het bericht dat de rode vlag de wedstrijd had geneutraliseerd. Verstappen kon terugrijden naar de pitstraat en vooraan de auto parkeren. Het ging wel even duren voordat de bandenstapel, waar de bolides in waren gevlogen, gerepareerd was. Ongeveer een half uur later kon de Grand Prix hervat worden, en de FIA bevestigde dat dat met een staande start ging gebeuren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Onderweg naar de grid graag hetzelfde als tijdens de startprocedure: twee lange burnouts, één korte', zei Lambiase terwijl Verstappen weer onderweg naar zijn gridslot was. Toen de lampen voor een tweede keer uitgingen was Verstappen weer goed weg, en wist hij de concurrentie achter zich te houden. 'Het gat is een seconde, hij (Pérez, red.) heeft DRS', zei Lambiase. Pérez zat nog een aantal ronden binnen DRS-afstand, maar al snel wist de Nederlander zijn voorsprong op te bouwen. 'Nu 1,1. Gebruik de schone lucht in je voordeel', vervolgde de ingenieur. Verstappen had na een ronde of vijf een voorsprong van 2,5 seconden op Pérez. Lambiase hield hem op de hoogte van de rondetijden van zijn teamgenoot, en ook die van Norris daarachter.
'Update betreffende de voorvleugel, Max?' vroeg Lambiase. 'Nou eh, het was eerst onderstuur, maar nu neigt het richting overstuur', liet Verstappen weten. 'Als verwacht dus, oké', antwoordde de ingenieur. 'Ja, misschien één of twee clicks minder', reageerde de 26-jarige. 'Ja, zoals ik je al had verteld, maar dank je', zei Lambiase sarcastisch. 'Gat achter je is 2,2 seconden.' Verstappen kreeg niet veel later echter te horen dat hij goed bezig was, en dat ook het bandenmanagement er goed uitzag. Het gat met Pérez begon daarna ook alleen maar groter te worden. Voor de drievoudig wereldkampioen was er op dat moment geen vuiltje aan de lucht. De racepace van Ferrari bleek namelijk niet zo goed te zijn als na de longruns werd verwacht, dus kon Red Bull vooraan het veld uitlopen. 'Ben je nog steeds blij met twee clicks minder?' vroeg Lambiase. 'Yep', luidde het korte antwoord.
Verstappen houdt iedereen in de gaten: 'Wat is het gat daarachter?'
Tot aan de pitstops van Red Bull had Lambiase niet veel interessants te melden op de boordradio. Verstappen reed zijn rondjes wel, en met elke ronde werd het gat met Pérez groter. De Mexicaan ging in de zestiende ronde van de race naar binnen, Verstappen volgde daarna. 'Russell komt nu langs je, nu kom je voor Lewis terecht', zei Lambiase. Vlot daarna was hij Russell al voorbij. Alleen Charles Leclerc zat nog voor hem, maar de Monegask reed op een set mediums die al wat versleten waren. 'Was die McLaren achter me nou al gestopt?' vroeg Verstappen. 'Dat is Lando achter je, op de harde band. Het is zijn zevende ronde (op die nieuwe set hards, red.)', laat Lambiase weten. 'Oké, houd me op de hoogte van de rondetijden van de mensen om me heen', verzocht Verstappen. 'Lando zat op een 36,4', aldus de ingenieur.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Leclerc op een 37,5', vervolgde Lambiase. 'Het gat achter je 2,5. Lando rijdt nu een 36,7.' Verstappen wilde echter meer data weten. 'En het gat daarachter?' vroeg hij. 'Achter Lando rijdt Checo, op het detectiepunt was het 2,3', informeerde Lambiase. Verstappen wist genoeg, hij kon daarna de jacht op Leclerc voortzetten. Al snel haalde hij de Ferrari-coureur in aan het einde van het rechte stuk. 'Lando 36,8', zei de ingenieur. 'Nog steeds de zevende versnelling voor bocht vijftien of niet?' vroeg Verstappen. 'Ja, alsjeblieft. Bedankt', antwoordde Lambiase. Zo ongeveer halverwege de race lag Verstappen aan de leiding met een voorsprong van drie seconden op Leclerc, maar het was duidelijk dat hij aan het uitlopen was. Pérez zat achter Norris en lijnde zich op om de Brit in te halen. 'Update: Checo is nu voorbij Norris. Het gat naar Checo is 6,4. Leclerc rijdt een 37,7.'
Lambiase liet zijn coureur ook weten dat ze erg blij waren met hoe de eerste stint ging, maar dat de baantemperaturen vijf graden waren gedaald in de tweede helft van de race. Het leverde nog geen problemen op, maar ze gingen het in de gaten houden aan de pitmuur. 'De banden beginnen nu hun pieken te bereiken', zei Lambiase. In een paar ronden was het gat tussen hem en Leclerc erachter ook al acht seconden geworden. Leclerc ging wijd en verloor toen een plek aan Pérez, waardoor de twee Red Bull-rijders weer achter elkaar aan reden. 'De auto achter je is nu Checo, het gat is tien seconden. Leclerc en Lando zijn weer naar binnen gegaan, met Lando mogelijk op een driestopper. Hoe staat het ervoor met je voorvleugel?' vroeg Lambiase. 'Prima nu, ik ben hier blij mee', antwoordde Verstappen.
Verstappen is dol op verkeer: 'Mijn god zeg'
Pérez kon het gat naar zijn teamgenoot dan ook niet verkleinen. 'In de vorige ronde was je twee tienden sneller dan Checo. Hij was niet aan het liften in bocht vijftien, en dat was 1,5 tiende waard. Maar jij moet blijven liften', zei Lambiase. Red Bull lag comfortabel aan de leiding, maar gaf die leiding tijdelijk uit handen toen beide coureurs binnen kwamen voor hun tweede stop. Net als de vorige keer ging Pérez eerst, en daarna Verstappen. Beide coureurs stapten over op een frisse set harde banden. Er waren op dat moment nog negentien ronden te gaan. 'Geen bedreigingen in de buurt, dus een easy out lap', zei de ingenieur. Verstappen moest alleen Sainz inhalen om de leiding terug te pakken, maar de Spanjaard moest ook nog een keer naar binnen. Pérez moest Leclerc weer voorbij, en dat kreeg hij dan ook snel gedaan. Toen de andere Ferrari-coureur zijn pitstop maakte, lag de Nederlander weer aan kop.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In ronde 42 werd de race kort onderbroken door een gele vlag in sector twee, Logan Sargeant had namelijk een uitstapje naast de baan gemaakt. Verstappen zag het voor hem gebeuren. 'Geel daar, geel', zei Lambiase. 'Ja, hij zit vast, denk ik', zei Verstappen. Sargeant kon echter terug de baan opkomen, waardoor het snel weer groen werd. 'De baan is waarschijnlijk alweer schoon als je daar weer komt, maar verwacht wat stof en grind', zei de ingenieur. 'Ah, alles alweer klaar', zei hij daarna. Geen vuiltje aan de lucht en op de baan dus, en Verstappen kon zijn weg naar zijn 57ste zege vervolgen. Niets of niemand kon hem in die laatste ronden nog tegenhouden. Pérez zat twaalf seconden achter hem, hij kon hem ook niets maken. Verstappen moest echter nog wel even door verkeer, en dat zat niet helemaal mee. 'Mijn god zeg', zei hij toen hij vast zat achter een Haas-coureur. 'Ik heb daar zoveel tijd verloren', mopperde Verstappen. 'Geen probleem, Max.'
Overwinning nummer 57 wel een walk in the park
Nadat de Nederlander door het verkeer was gekomen waren er nog drie rondes te gaan. Verstappen zou Verstappen niet zijn als hij niet nog even ging proberen om die snelste raceronde te bemachtigen. Niet veel later verscheen er een paars klokje achter zijn naam. 'Dat was een paarse ronde', zei Lambiase. 'Niet slecht op die oude banden!' zei Verstappen. Drie ronden later kwam hij als eerste over de streep. 'Die zege heb je netjes afgeleverd, Max. Heel goed gemanaged', complimenteerde Lambiase.
'Dat was een heel fijne race. De auto werd beter en beter gedurende de race', zei Verstappen. 'Goed gedaan, Max. Nog een één-twee, je hebt het fantastisch gedaan dit weekend, dominant op alle dagen', klonk Horner. Zij aan zij met Pérez reed Verstappen terug naar de pitstraat. Ook Tsunoda, die een punt pakte in zijn thuisrace, kwam erbij. 'Heel goed, drie Honda's op een rij', zei Horner. 'Dat ziet er goed uit op de foto's', antwoordde Verstappen. 'Poleposition, de zege, snelste raceronde, en snelste pitstop', somt Horner op. 'Dat klinkt simply lovely!' sloot de drievoudig wereldkampioen af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties