Ingenieur Gian Paolo Dallara genoot met volle teugen van het spektakel dat de F1 op het circuit wist te zetten in Monza. Tegenover Autosprint laat de eigenaar van Dallara Motorsports, dat chassis ontwikkelt voor diverse raceklassen, weten onder de indruk te zijn van Daniel Ricciardo, terwijl hij het wonderbaarlijk vindt dat de halo wederom ernstig lichamelijk letsel voorkomen heeft bij een coureur. Tenslotte geeft hij aan dat ook Sergio Perez hem opviel op de zondag.
Allereerst ontfermt de Italiaan zich over racewinnaar Ricciardo. De Australiër kent een lastig seizoen bij McLaren, maar heeft zijn waarde op Monza getoond. 'Zonder het ongeval tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton was het eindresultaat misschien anders geweest, maar Ricciardo leidde de race vanaf de eerste ronde', zo opent Dallara over de McLaren-coureur. De kans had er dus alsnog dik in gezeten dat de overwinning naar McLaren ging.
Naar Ricciardo viel ook teamgenoot Lando Norris in de prijzen. Door het wegvallen van de twee snelste coureurs van de grid stond de deur open voor onregelmatigere podiumkandidaten om hun plekje op te eisen. Dallara: 'Het incident stond toe dat sommige heren aardig wat punten binnen hebben weten te slepen, alleen de titelkandidaten niet. Zo hebben ze de strijd om het wereldkampioenschap alleen maar uitgesteld.'
Also read
Sainz: 'Incident van Verstappen en Hamilton besproken bij volgende rijdersbriefing'
Palmer legt schuld bij Verstappen: 'Hij reed wel heel dapper'
Hamilton komt met de schrik vrij
Het spannendste moment van de aanvaring tussen Verstappen en Hamilton was uiteraard toen de Brit een wiel van de Red Bull op zijn helm kreeg. De halo voorkwam dat het volledige gewicht van de F1-bolide op zijn nek terecht kwam. 'Echt ongelooflijk', spreekt de chassisbouwer lovend over het veiligheidspunt dat enkele jaren geleden pas toegevoegd werd aan de auto's. 'Wat was er gebeurd zonder de halo..'
'Het blijkt keer op keer dat dit een ontbrekende schakel was in het veiligheidsconcept van de sport. De feiten hebben het in een jaar tijd aangetoond, met twee zeer duidelijke signalen', geeft Dallara aan. Hij refereert naar de eerste keer dat de halo een leven redde, in Bahrein 2020, toen Romain Grosjean de barrières invloog. Monza is de tweede keer in een jaar dat het veiligheidsonderdeel dus letsel voorkomt.
Perez springt eruit
Tenslotte licht Dallara graag Perez nog even uit. 'De Mexicaan is altijd aan het strijden', vertelt hij vermaakt. 'Checo heeft natuurlijk Verstappen als teamgenoot, dat is een mooie berg om te beklimmen. Als Verstappen niet al de beste van de huidige F1 is, is hij namelijk een zeer sterke nummer twee. Perez laat zien dat coureurs soms indruk kunnen maken, en soms niet.' De Red Bull-coureur wist uiteindelijk als derde over de eindstreep te komen, maar moest die klassering laten aan Valtteri Bottas na een tijdstraf van vijf seconden. Hij haalde Charles Leclerc op een onjuiste manier in.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties