Lando Norris heeft na de eerdere teleurstelling uit de sprintrace meteen teruggeslagen met een poleposition voor de Grand Prix van de Verenigde Staten. De Brit was nipt sneller dat Max Verstappen, die in Q1 en Q2 nog het sterkste was. Verstappen leek in de tweede Q3-ronde op weg naar poleposition, maar George Russell crashte, waardoor Verstappen zijn ronde niet af kon maken. De Nederlander krijgt bij de start wel meteen een kans om toe te slaan. Ferrari staat met Carlos Sainz en Charles Leclerc op de tweede startrij.
Nadat Verstappen eerder op de dag al succes boekte in de sprintrace voor de Grand Prix van de Verenigde Staten, lag de focus enkele uurtjes later alweer op het veroveren van een goede startpositie voor de hoofdrace. Het waren Lando Norris, Carlos Sainz, en Oscar Piastri die als eersten van de topteams een eerste rondetijd klokten, maar toen Verstappen enkele minuten later op pad ging, werd duidelijk dat de Limburger veel sneller was. In de eerste sector won hij al een halve seconde. In de rest van de ronde leverde hij wat tijd in, maar met een 1:33,690 was hij nog altijd meer dan drie tienden sneller dan Norris.
Q1: Topteams proberen Q2 op oude banden te halen
Charles Leclerc, een van de kanshebbers op poleposition, stond tegen die tijd alweer in de pitstraat. De Monegask had echter geen tijd, omdat hij op gebruikte zachte banden de baanlimieten overschreden had. Mercedes wachtte juist vrij lang, en zette bij de eerste poging ook geen competitieve tijden neer. Met zes minuten te gaan stonden George Russell, Lewis Hamilton, en Charles Leclerc daardoor in de gevarenzone. Veel topteams probeerden het in eerste instantie op gebruikte banden, om zo een voordeel in Q3 te krijgen. Dat leidde tot een bijzonder top vijf met zes minuten te gaan: Pierre Gasly voor Max Verstappen, Nico Hülkenberg, Liam Lawson, en Esteban Ocon.
Daaruit werd ook duidelijk dat Verstappen de enige was die misschien erop mocht hopen dat hij met gebruikte banden Q2 kon halen. Ferrari was dan ook het eerste topteam dat zich met nieuwe banden op de baan meldde, waarbij Leclerc met een 1:33,2 naar de snelste tijd schoot, terwijl Sainz net achter Gasly op de derde plek terechtkwam. McLaren volgde met nieuwe banden, waarmee Norris de vierde tijd neerzette. Verstappen viel daarmee terug tot P5, terwijl Oscar Piastri niet verder dan de achtste stek kwam.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q1: Lawson top, Hamilton flop
Met drie minuten te gaan stonden beide coureurs van Mercedes nog steeds in de bottom five, samen met de coureurs van Stake en Yuki Tsunoda. Russell bracht zichzelf in veiligheid, maar Hamilton kwam niet verder dan de zestiende tijd. Zo was hij nog voor het vallen van de vlag uitgeschakeld, doordat hij zes tienden langzamer was dan Russell. Verstappen koos uiteindelijk wel voor nieuwe banden, en ging daarmee naar de snelste tijd 1:33,0. Daarmee was hij twee tienden sneller dan Leclerc, een halve seconde sneller dan Russell, en maar liefst 0,57 seconden sneller dan Norris.
Bij het vallen van de vlag schoot Tsunoda de top tien in, waardoor Hamilton verder terugviel. De afvallers waren Alexander Albon, Franco Colapinto, Valtteri Bottas, Hamilton, en Zhou Guanyu, terwijl Liam Lawson stuntte door als derde door te gaan, al weet de Nieuw-Zeelander wel al dat hij vanwege een gridstraf teruggezet zal worden. McLaren viel ook tegen met tiende en twaalfde tijden. Hamilton zal vermoedelijk een motorwissel toepassen, nu hij toch achteraan staat.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q2: Verstappen met monsterlijke ronde op gebruikte banden
In Q2 ging Verstappen als eerste naar buiten. Dat deed de Limburger omdat hij weer een poging wilde wagen op gebruikte banden, en hij dus voldoende tijd nodig had om nog naar nieuwe banden te kunnen wisselen. Ook Ferrari koos voor de gebruikte banden, terwijl McLaren na een moeizame Q1-sessie eieren voor haar geld koos, en meteen met nieuwe banden naar buiten ging. Ondanks de oude banden evenaarde Verstappen met een 1:33,0 zijn snelste tijd uit Q1.
Verstappen was daarmee vier tienden sneller dan Carlos Sainz en Sergio Pérez, die voor hetzelfde plan gekozen hadden. Leclerc kwam een volle seconde tekort. Gasly hield zijn sterke reeks in deze kwalificatie vast, door naar P2 te gaan, weliswaar op bijna vier tienden achterstand. Norris nam de eerste plek van Verstappen over, maar de voorsprong van twee tienden was beperkt, gezien het feit dat de Brit nieuwe banden had. Piastri eindigde met nieuwe banden zelfs nipt achter Verstappen, net als Russell.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Met zes minuten op de klok stonden Norris, Verstappen, Piastri, Russell, en Gasly vooraan. Esteban Ocon, Fernando Alonso, Lance Stroll, en Charles Leclerc in de gevarenzone, terwijl Liam Lawson gezien zijn gridstraf geen rondetijd meer neerzette. In de slotfase kwam iedereen weer naar buiten, behalve Lando Norris. Verstappen had nu wél nieuwe banden, en ging daarmee naar een 1:32,5, waarmee hij 0,267 seconden sneller was dan Norris.
Leclerc moest nog uit de gevarenzone komen, en nam duidelijk geen risico's. Hij ging naar de derde plek, voor Sergio Pérez. Yuki Tsunoda kreeg een slipstream van Lawson, waarmee hij opschoof naar de negende tijd, met nog verschillende coureurs te gaan. De Japanner werd na het vallen van de vlag nog terugverwezen door Magnussen en Alonso, en eindigde dus alsnog als elfde, voor Hülkenberg, Ocon, Stroll, en Lawson zonder tijd. Naast Alonso en Magnussen, haalde ook Gasly als verrassing Q3. Vooraan eindigde Verstappen eerste, voor Sainz.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q3: Titanengevecht tussen Norris en Verstappen
Het laatste kwalificatiedeel ging van start met drie nog complete teams: Red Bull, McLaren, en Ferrari. McLaren opende het bal, waarbij Norris in de openingssector drie tienden sneller was dan Piastri. De Brit had vooral een pijlsnelle middensector, en zocht de limiet op in de slotsector. Uiteindelijk was zijn ronde goed voor 1:32,3, en daarmee was hij zes tienden sneller dan Piastri. Sainz en Leclerc kwamen respectievelijk drie en vier tienden tekort.
Verstappen viel de tijd van Norris daarna aan, met een miniem voordeel in de eerste sector. Uiteindelijk leverde Verstappen dat voordeel echter in, en kwam hij 0,031 seconden tekort op zijn titelrivaal. Na de eerste pogingen leidde Norris voor Verstappen, Sainz, Leclerc, Piastri, en Russell. Pierre Gasly was met P7 best of the rest, voor Kevin Magnussen, waar Alonso maar één snelle ronde reed, en Sergio Pérez zijn belabberde rondetijd moest inleveren vanwege het overschrijden van de track limits.
In de slotminuten kwamen de tien snelste coureurs van de dag nog één keer naar buiten in een poging om hun snelste tijd aan te scherpen. Verstappen ging als eerste topper weer echt ervoor zitten, en won in de eerste sector al 0,17 seconden op de snelste tijd van Norris, die juist tijd liet liggen op zijn eigen snelste rondetijd in het openingsdeel van de ronde. Verstappen leek op weg naar poleposition, maar George Russell crashte in de laatste bocht, waardoor er een gele vlag kwam, en Verstappen niet kon verbeteren. Daardoor behield Norris poleposition in een complete anticlimax.
Wedden op de Eredivisie dit weekend? Pak nu een booster! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties