Oud-Formule 1-coureur David Coulthard vindt de straf van Red Bull Racing, in tegenstelling tot andere teams, aan de zware kant. Hij denkt dat renstallen als Ferrari, Mercedes en McLaren zich alleen om politieke redenen negatief uitlaten over de straf. Het Oostenrijkse team kreeg een straf van zeven miljoen dollar en een reductie van tien procent van hun windtunneltijd.
Coulthard vindt de straf zelf wel een beetje aan de harde kant. 'Formule 1 is een aerodynamische sport, aero is king is het soort leus dat je veel hoort', begint de oud-Formule 1-coureur bij Channel 4. 'Dus als je een vermindering hebt in de hoeveelheid tijd die je in de windtunnel kunt besteden, is het zo dat als je begint met een geweldig pakket, en je bent al sneller dan de anderen, dat het dan misschien minder invloed heeft. Maar als je kijkt naar het ontwikkelingstempo dat teams in een seizoen hebben, zou de auto die de eerste race in het jaar wint, moeite hebben om de top tien aan het einde van het jaar te halen, als deze niet wordt doorontwikkeld.'
'Dus dat is eigenlijk, denk ik, nogal een zware straf, maar het is duidelijk een besluit tussen de FIA en Red Bull', vervolgt Coulthard. Hij voegt eraan toe dat hij het wel fijn vindt dat de straf van de Oostenrijkse renstal naar buiten toe bekend is gemaakt. 'Omdat we nog steeds niet weten wat de Ferrari-penalty was toen ze een paar jaar geleden privé achter gesloten deuren werden beboet voor iets met de motor. Dus we hebben in ieder geval transparantie', is hij blij.
Coulthard: 'Het is gewoon de politieke aard van de Formule 1'
Andere teams lieten weten dat ze de straf voor Red Bull erg laag vonden. Volgens Coulthard komt dat door politieke redenen. 'Laten we zeggen dat McLaren, Ferrari en Mercedes volgend jaar over het budgetplafond gaan, omdat ze bereid zijn om tien procent windtunneltijd in te leveren. Dan zullen zij het niet doen, omdat niemand tien procent reductie wil', legt de Schot uit. 'Dus natuurlijk gaan ze dat zeggen, omdat de rollen nu eenmaal zo verdeeld zijn. Maar hoe zeker ze ook zijn in de Formule 1, er zal in de toekomst iets controversieel zijn aan hun team, zoals we bij Ferrari hebben gezien', verwacht de 51-jarige.
Zo noemt hij een voorbeeld van een ander team die eerder al in opspraak kwam. 'McLaren had een boete van honderd miljoen dollar voor het hebben van Ferrari-ontwerpen (in 2007, red.), want we vergeten dat dat in het verleden is gebeurd. Dus ik denk dat het gewoon de politieke aard van de Formule 1 is dat de teams gaan zeggen dat we allemaal worden benadeeld door de scheidsrechter, of we het nu leuk vinden of niet. De scheidsrechter is de FIA, ze hebben gesproken, dat is het einde', concludeert Coulthard.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties