Red Bull Racing was in 2023 zo dominant dat het op Singapore na alles Grands Prix won, maar 2024 is een heel ander verhaal. Max Verstappen staat nog steeds bovenaan in het kampioenschap en ook bij de constructeurs staat Red Bull voorlopig nog eerste, maar met zeven verschillende winnaars in de eerste seizoenshelft, is er niks meer over van de dominantie die het team genoot. David Coulthard zag het al heel vroeg aankomen.
De testdagen in Bahrein begin dit jaar toonden dat Red Bull nog steeds een voorsprong had op de rest, en ook tijdens de eerste wedstrijden was er nog een gat zichtbaar tussen Verstappen in zijn RB20 en de rest van het veld. Het gat was al een stuk kleiner dan vorig jaar en is nu nog verder gedicht, vooral door McLaren en Mercedes. ‘Ik wil me niet voordoen als visionair, maar volgens mij heb ik destijds op Viaplay en Channel 4 gezegd dat de kwalificatie veel dichter op elkaar zit, wanneer je de raceuitslag buiten beschouwing laat’, worden de woorden van Coulthard over Bahrein geciteerd door het Duitse Motorsport-Total.
Verstappen gaat nog moeten knokken
In de kwalificatie is het uiteraard noodzaak alles te geven voor een goede startpositie en het was volgens Coulthard hier dat men al kon zien dat Red Bull achteruitging ten opzichte van vorig jaar. ‘Het toont wat mensen op een bepaald moment in hun mars hebben’, legt de Schot uit. ‘Natuurlijk moet je dit tijdens de wedstrijd ook kunnen laten zien, maar ik had al vanaf het begin het gevoel dat iedereen dit seizoen dichter op elkaar zit’, verklapt Coulthard. Verstappen gaat er nog een behoorlijk kluif aan hebben. ‘Het gaat voor Max geen walk in the park worden’, realiseert hij zich.
Ferrari begon in Bahrein opvallend goed aan de kwalificatie, zag Coulthard. Leclerc zette in Q2 een enorm snelle tijd neer, maar wist dit kunstje niet te herhalen in Q3. Verstappen startte vanaf pole en won met overmacht, al was het gat tot de rest van het veld een derde gekrompen te opzichte van het jaar ervoor. ‘Het was mij direct duidelijk dat ze niet zo door zouden gaan als ze vorig jaar deden’, vertelt de Schot over zijn voormalige team. Allereerst zat het duidelijk dichter op elkaar en ten tweede heeft de geschiedenis uitgewezen dat niemand jarenlang kan domineren’, aldus de oud-coureur. 'Dat gold ook voor Michael Schumacher bij Ferrari en Lewis Hamilton bij Mercedes aan het begin van het hybride-tijdperk’, legt hij uit. ’Ze hadden een voorsprong op het gebied van motoren. Daarna hadden ze zowel een goede motor als een goede auto’, gaat Coulthard verder. ‘Maar ze wonnen niet zo veel als Max of Red Bull vorig jaar’, stelt hij vast.
Wereldkampioenschap nog niet zeker
De Schot verwacht niet dat daar binnenkort verandering in komt. ‘Er zullen verschillende winners zijn, het zal zo doorgaan’, denkt de voormalig Red Bull-coureur. ‘Het punt is wel dat Max na een half seizoen al een nette voorsprong heeft’, stelt hij vast. ‘Dat betekent niet dat hij wereldkampioen wordt, er kan nog een hoop gebeuren’, moet Coulthard toegeven. ‘Maar op meer dan dit had hij niet durven hopen, gezien verscheidene moeilijke races’, luidt de conclusie van Coulthard.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties