Commentator Will Buxton heeft op X, het voormalige Twitter, hard uitgehaald naar Red Bull Racing. Sergio Pérez kreeg een gridstraf voor de Grand Prix van Spanje, terwijl Red Bull een rekening van 25.000 euro mag betalen. De wedstrijdleiding nam het team kwalijk dat het Pérez met een 'onveilige' auto terug naar de pitstraat liet rijden.
Pérez sloot een slecht weekend af met een spin, waarbij hij zijn achtervleugel beschadigde tegen de Canadese muur. Op dat moment was het duidelijk dat het einde verhaal voor de Mexicaan was in de Grand Prix, maar vooraan had Max Verstappen net een kleine voorsprong opgebouwd, en Red Bull zag dan ook liever geen Safety Car, en gaf Pérez de opdracht om zo mogelijk langzaam terug naar de pitstraat te rijden.
Beschuldiging van manipulatie
Hoewel het regelmatig gebeurt dat beschadigde auto's nog terug naar de pitstraat rijden, werd het voorval Red Bull niet in dank afgenomen. Red Bull moest zich na afloop melden bij de wedstrijdleiding, waar het team toegaf dat het Pérez deze opdracht had gegeven om Max Verstappen in bescherming te nemen. Hoewel veel analisten de gridstraf onterecht vonden, vindt Buxton juist dat Red Bull heel goed wegkwam hiermee. 'Persoonlijk vind ik dat de straf voor het team lang niet zwaar genoeg is.'
Buxton vindt het zeer kwalijk dat Red Bull hiermee de veiligheid uit het oog verloor. 'Het team heeft toegegeven dat ze Pérez bewust verteld hebben om de regels te breken, en daarmee brachten ze andere coureurs in gevaar. Daar bestaat deze regel ook voor. Dit deden ze om een Safety Car te vermijden, omdat ze wisten dat ze daarmee de overwinning mis konden lopen', schrijft de 43-jarige Brit op zijn X-account.
Crashgate
De presentator van F1TV gaat daarna nog een stapje verder. 'Als je dit omdraait, heb je een team dat een coureur zou vertellen om de regels te breken om een Safety Car te veroorzaken om hen te laten winnen. Het is maar een klein verschil. Eentje leverde een gridstraf en een boete op, de andere was Singapore 2008', zo vergelijkt Buxton de actie van Red Bull met Crashgate, waarbij Renault-coureur Nelson Piquet bewust moest crashen om teamgenoot Fernando Alonso aan de zege te helpen.
Overigens werd Renault als team destijds ook niet bestraft, hoewel Formule 1-kopstukken, waaronder Bernie Ecclestone, later toegaven dat ze al snel wisten dat er het een en ander aan de hand was. Buxton keek dan ook vooral op van de eerlijkheid van Red Bull bij de stewards. 'Een team vertelt haar coureur om de regels te omzeilen, om zo invloed uit te oefenen op een mogelijke Safety Car. Ik vind het wel interessant dat Red Bull zo openlijk haar denkwijze toegeeft.' Voor Pérez is de gridstraf van drie plekken in ieder geval slecht nieuws: hij behaalde in de laatste drie weekenden al geen goede startpositie, en dat wordt er nu ook niet makkelijker op.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties