Max Verstappen staat op zestig Grand Prix-zeges. Tussen die zestig overwinningen zitten heel wat pareltjes, maar de overwinning in Canada mag aan dat rijtje toegevoegd worden. In de regen troefde de Nederlander George Russell en Lando Norris af op weg naar de finishvlag. Verstappen werd in de buitenlandse media dan ook getrakteerd op extreem hoge cijfers, met nauwelijks ruimte voor verbetering.
La Gazzetta dello Sport (Italië) - 10
'Max weet altijd hoe hij het verschil moet maken', kopt de Italiaanse krant La Gazzetta dello Sport. 'Het materiaal is niet langer zo superieur als voorheen het geval was. Dat maakt het des te duidelijker wie daadwerkelijk het verschil maakt', wordt geoordeeld over de wereldkampioen, die alweer zes zeges op zak heeft dit seizoen. 'Iedereen maakte meerdere fouten, terwijl hij bijna niks fout doet. Als het ertoe doet, rijdt hij een aantal snelle ronden, waardoor hij buiten bereik is. Het was een race, die alles had om de hiërarchieën onderuit te halen. Bij anderen gebeurde dat ook, maar niet bij Verstappen.'
Verstappen stak qua cijfer met kop en schouders boven de rest uit, want verder ontving niemand een 10, en negens werden helemaal niet uitgedeeld. Drie mannen ontvingen een 8: podiumklanten Lando Norris en George Russell, en daarnaast Alexander Albon. De Williams-coureur haalde Q3, reed in de punten, maar werd uit de race gereden door Carlos Sainz. De Spanjaard kreeg een 5, terwijl Sergio Pérez met een 4 nog slechter scoorde.
The Race (Groot-Brittannië) - 1e plek
Journalist Edd Straw van The Race deelt geen cijfers uit aan de coureurs, maar rangschikt ze van goed naar slecht. De Britse journalist oordeelde dat Max Verstappen de beste weekendprestatie had neergezet, en gaf hem de eerste plek. 'Verstappen zette een onberispelijk optreden na, met uitzondering van een korte excursie naast de baan, bij het uitkomen van de eerste bocht, en het ingaan van de tweede bocht van ronde 17', schrijft Straw, die de Nederlander het foutje vergeeft.
Daarbij speelt het ook een rol dat geen van de toppers foutloos bleef in de lastige omstandigheden. 'Het feit was dat Red Bull wederom onder druk stond, waardoor Verstappen zijn vaardigheden tentoon kon stellen, door te leveren in een lastige auto in zowel de kwalificatie als de race. Hoewel de timing van de eerste Safety Car hem in staat stelde om de leiding te grijpen, was hij ook de meest foutloze van de toppers. Hij maakte wederom het verschil', aldus Straw.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Achter Verstappen krijgt Norris de tweede plek, voor Alexander Albon, die dankzij pech een puntenfinish misliep. Fernando Alonso en Oscar Piastri bleven George Russell voor. Lewis Hamilton eindigde slechts als twaalfde, ondanks zijn beste seizoensresultaat. Carlos Sainz kwam niet verder dan P17, voor Logan Sargeant en Zhou Guanyu, terwijl Pérez de pijnlijke laatste plek kreeg. 'Dit was een van die weekenden waarin het bestaan van Pérez alleen laat zien hoe bijzonder het is wat teamgenoot Verstappen in de Red Bull doet', zijn de harde woorden van Straw.
Auto, Motor, und Sport (Duitsland) - 10
'Red Bull won een Grand Prix, die ze onder normale omstandigheden nooit hadden kunnen winnen', meent journalist Michael Schmidt van Auto, Motor, und Sport. 'Montréal is geen Red Bull-baan, maar ze hebben Max Verstappen in de cockpit zitten. Hij is beter dan welke upgrade dan ook', schrijft de Duitser. 'Montréal, met alle kerbstones, was een circuit dat Red Bull vreesde. McLaren en Mercedes hebben in deze omstandigheden betere auto's, en Ferrari waarschijnlijk ook, als ze in de kwalificatie niet met de bandendruk gegokt hadden. Toch won Verstappen.'
'De wereldkampioen haalde het beste uit elke situatie. Hij zette zijn Red Bull op de eerste rij, terwijl teamgenoot Pérez in Q1 uitgeschakeld werd. Ondanks een moeilijk bestuurbare auto, maakte hij alleen een foutje in bocht 2 tijdens de race, maar hij vocht terug toen dat nodig was', analyseert Schmidt. 'Hij had de snelheid in het bepalende deel van de race, om zijn tegenstanders te kunnen demoraliseren. Verstappen is daarom de enige die het topcijfer verdient.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Schmidt bekijkt daarna de andere mannen op het podium. 'Norris en Russell waren niet veel slechter, maar het ontbreekt hen aan killer instinct op de belangrijke momenten. Toch konden ze de regerend wereldkampioen af en toe onder druk zetten, en deden ze het goed in de duels, onder andere met hun teamgenoten. Dat is genoeg voor een 9.' Ook Daniel Ricciardo en Esteban Ocon kregen een 9. Zware onvoldoendes waren er ook: Zhou Guanyu kreeg na twee crashes een 1, terwijl Pérez het met een 2 niet veel beter deed.
Autosport (Groot-Brittannië) - 9
Bij het Britse Autosport kreeg Verstappen net niet de perfecte score: daarbij moet gezegd worden dat Autosport maar zeer zelden een 10 geeft. Verstappen kreeg wel een 9: 'Hij voelde zich eindelijk goed met de autobalans in Q3, waar hij de poletijd evenaarde. Hij schaduwde Russell aan het begin, voordat hij met een foutje Norris binnen DRS-afstand liet komen, net toen Verstappen de druk op de leider begon te verhogen. Hij kwam voor de eerste Safety Car ver achter Norris te zitten, maar schudde de achtervolgers na de eerste herstart af. De tweede herstart was nog beter, en met een reeks snelle ronden pakte hij de zege.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Naast Verstappen scoorde ook Norris een 9. Alle andere coureurs kregen een lagere waardering. Sainz, Zhou, en Yuki Tsunoda kregen een 4, terwijl Sargeant een 3 ontving, maar de echte low score was weggelegd voor Pérez. Daaronder volgt een opsomming van wat er allemaal verkeerd ging bij Pérez, die ook van de lezers een gemiddelde van slechts 1,29 kreeg.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties