Max Verstappen heeft niet alleen de Grand Prix van Canada gewonnen, maar ook zeer veel indruk gemaakt op analist Peter Windsor. De analist meent dat Verstappen niet de snelste auto had, maar met geweldige stuurmanskunsten toch aan het langste eind trok in de verraderlijke omstandigheden in Montréal.
Het wordt meteen duidelijk dat Windsor op zondag zat te genieten. 'Je kan met geen enkel perspectief eer doen aan de Grand Prix van Canada. Wat een race was dit', roept Windsor uit bij zijn analyse op YouTube. 'Het zat vol met actie, zoals we vaak zien in de Formule 1 als het halfnat is, met een droge lijn, en wisselende omstandigheden. Er gebeurde heel veel, misschien wel te veel in anderhalf uur tijd', lacht Windsor, die niet weet waar hij moet beginnen.
McLaren blinkt uit
'Het was een fabelachtige overwinning van Verstappen', beseft Windsor. 'Hoe moet je hem beoordelen? Je kan het afzetten tegen de uitstekende prestatie van Lando Norris in de McLaren, en de pure snelheid en agressie van George Russell in de Mercedes. Oscar Piastri liet ook weer zien dat hij een hele snelle coureur is, die Norris rugdekking gaf', zo benoemt Windsor de coureurs die lange tijd de eerste vier plekken in handen hadden.
Windsor licht er één moment uit, waarbij hij echt de sterkte van Verstappen zag. 'Het beste moment om mee te beginnen is misschien wel het laatste deel van de race, toen ze bij de tweede Safety Car-periode achter de Safety Car reden. De coureurs reden nu op droogweerbanden. Ze hadden mediums, al had Lewis Hamilton harde banden, omdat hij geen mediums meer had. Max reed vooraan, voor de McLarens en dan de Mercedes. Ik was op dat moment volledig overtuigd dat Norris de Grand Prix zou winnen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Norris was ongelofelijk snel in het eerste deel van de race, vooral op intermediates op een opdrogende baan', gaat de analist verder. 'De McLaren leek meer grip uit de banden te halen, toen het in feite slicks geworden waren, terwijl de Red Bull daar niet toe in staat was. Ook Mercedes zag hierin nooit zo overtuigend uit als McLaren.'
Windsor zag Verstappen wel sterk presteren, toen het in het middendeel van de race weer natter werd. 'Toen de regen weer kwam (na de eerste Safety Car, red.), kon hij met zijn afstelling weer wegrijden. Als het nat zou blijven, zou hij verder weggereden zijn, maar het bleef niet nat. Het werd droger, en Lando en George kwamen weer dichter bij Max, vooral in de tweede sector. Max kon daar de kerbstones niet gebruiken, zoals hij dat normaal wel zou doen. Dat deed hem echt pijn', aldus Windsor over de Nederlander die in bepaalde bochten om de kerbstones heen moest rijden.
Tweede sector problematisch
Volgens Windsor wist Verstappen op fenomenale wijze om te gaan met de tekortkomingen van zijn bolide. 'In sector 1 had hij geen probleem, omdat het meer om behendigheid draait. Als het een beetje nat is en het regent, heb je daar vooral finesse nodig, en daarom deed Max het dan ook goed in de eerste sector. Tussen de eerste en de tweede bocht was hij ook heel goed met het veranderen van richting daar. In de laatste sector deed hij het verder net zo goed als de anderen. In sector 3 was hij constant goed, maar de tweede sector was zijn Nemesis.'
'Dat vormde een probleem, en hij was daar kwetsbaar', weet Windsor, die nu weer terugkomt bij het laatste deel van de race. 'Als je in gedachten houdt dat Lando hem eerder in de race met gemak inhaalde, reed hij nu met tien ronden te gaan op mediumbanden op een deels natte baan voor Norris, dus ik dacht dat deze race naar Norris zou gaan. Ik denk dat veel mensen dit verwachtten', zegt Windsor over het moment tijdens de tweede Safety Car.
Verstappen-specialiteit
'Toch won Norris niet. Max reed gewoon weg', voegt Windsor vol ontzag toe. 'Het was zonder twijfel een uitstekend stukje stuurmanskunsten van Max, want ik geloof niet dat de Red Bull zo goed was als de McLaren, vooral qua bestuurbaarheid en bij de kerbstones. Ongelofelijk genoeg deed Max in die laatste tien ronden wat hij al zo vaak gedaan heeft, en wat hij zo goed kan doen: onder druk pakt hij hier een tiende, en daar een tiende. Hij zat helemaal op de limiet, terwijl hij de kerbstones niet kon aanraken. Echt ongelofelijk goed gereden', zegt Windsor nog maar eens.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties