Albers vindt dat de FIA Red Bull een makkelijk doelwit maakt: 'Absolute onzin!' Formule 1
Formule 1

Albers vindt dat de FIA Red Bull een makkelijk doelwit maakt: 'Absolute onzin!'

Albers vindt dat de FIA Red Bull een makkelijk doelwit maakt: 'Absolute onzin!'

Christijan Albers stond na afloop van de Grand Prix van Canada stil bij de grote namen tussen de uitvallers: beide Ferrari-coureurs en Sergio Pérez. De Mexicaan leverde net als in Monaco een belabberd weekend af, maar Albers merkt wel op dat de Red Bull Racing-coureur een naar zijn mening onterechte straf opliep in het weekend.

Voor Ferrari viel het weekend op zaterdag al in het water. Op zondag kreeg het Italiaanse team een kans op eerherstel, maar die werd niet gegrepen. 'Het had juist een sterke dag voor Ferrari kunnen zijn, want in de regen speelt de topsnelheid geen grote rol, maar ze hadden alsnog een dramatische race', weet Albers te melden in de Formule 1-podcast van De Telegraaf. Charles Leclerc viel met een motorprobleem uit, terwijl Carlos Sainz met een crash uitviel.

Pérez makkelijk doelwit

De derde grote naam met een DNF was Pérez. Hoewel Albers zich aansluit bij de stroom aan kritiek voor de 34-jarige, vindt hij het onterecht dat Pérez een gridstraf van drie plekken kreeg voor de race in Spanje. Het werd Red Bull en Pérez kwalijk genomen dat de Mexicaan met een kapotte achtervleugel nog langzaam terugreed naar de pitstraat. De wedstrijdleiding oordeelde dat Pérez zijn auto meteen had moeten parkeren. 'Absolute onzin', vindt Albers over de straf.

'Ik ben helemaal geen Pérez-liefhebber', voegt hij als discmlaimer toe. 'We hebben altijd al gezegd dat als de competitie sterker wordt, dat Max de auto met moeite op de eerste startrij zet, maar die vier of vijf tienden die Pérez mist, worden pijnlijk, omdat ze niet meer die luxe hebben dat ze een goede auto hebben. Dan sta je niet meer bij de eerste vier of vijf, maar dan zit je net binnen of net buiten de top tien. Dit was natuurlijk helemaal een dramatisch weekend, maar die straf is voor mij echte onzin van de FIA', herhaalt de voormalige Formule 1-coureur.

Albers vindt dat de FIA wat te ver doordraaft met de straf voor Pérez. 'Ik snap het wel, met het carbon, maar je wilt gewoon niet teruglopen. Je rijdt altijd terug, omdat je wilt kijken of er iets gerepareerd kan worden. Soms krijg je een rode vlag, en dan kunnen ze die achtervleugel nog maken. Ik vind het een beetje kinderachtig', oordeelt Albers.

Gebrek aan consistentie

'Ik begrijp wel dat het gevaarlijk is met al dat carbon op het circuit', zegt Albers, die niet vindt dat de wedstrijdleiding hetzelfde handelde als in het verleden. 'Dat is vlijmscherp, en daar kunnen de banden ook kapot van gaan. Aan de andere kant hebben we ook situaties gehad waarbij Max bijvoorbeeld schade had, en toch terug kon komen naar de pits, en Red Bull de hele vloer kon repareren. We hebben achtervleugels gezien, die gerepareerd zijn. Dat zijn ook mooie momenten, dus ik vind het echt overdreven.' We hebben regelmatig coureurs met veel schade terug zien rijden naar de pitstraat, en dat leverde doorgaans geen straf op.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws