Martin Brundle zag dat er meerdere fouten werden gemaakt tijdens het Grand Prix-weekend in Italië. Ten eerste is de voormalig Formule 1-coureur het er niet mee eens dat coureurs gestraft worden voor het wisselen van motoronderdelen. Daarnaast vindt Brundle het vreemd dat de definitieve startopstelling niet direct na de kwalificatie bekend is. Ook is de verslaggever het niet helemaal eens met de keuze om de race te laten eindigen achter de safety car.
Max Verstappen was één van de coureurs die een gridstraf pakte op Monza. Bovendien was hij één van de weinigen die wist waar hij zou starten op zondag. 'Zeven coureurs werden geforceerd om een gridstraf te pakken, wat betekende dat we voor de tweede keer in drie races een startopstelling hadden die niet overeenkwam met de rangorde van de kwalificatie', schrijft Brundle in zijn column voor Sky Sports. 'Dit is onacceptabel, want mensen die de kwalificatie kijken willen zien hoe de startopstelling eruit komt te zien.' Uiteindelijk duurde het een aantal uren voordat de grid voor zondag duidelijk was.
'We hebben oplossingen nodig, want dit ziet er slecht uit voor de Formule 1', vervolgt de verslaggever. Brundle is van mening dat vooral de teams gestraft moeten worden en niet de coureurs. De Brit komt dan ook zelf met een aantal suggesties. 'Misschien moet de coureur tijdens een race een straf krijgen of misschien moeten de teams pijn voelen door financiële consequenties of vermindering in punten. Uiteindelijk dragen de coureurs de meeste lasten, ondanks dat het niet hun fout is.'
Brundle kritisch op wedstrijdleiding
De problemen van het raceweekend op Monza hielden daar echter nog niet op. Brundle zag de wedstrijdleiding stuntelen nadat Daniel Ricciardo was stilgevallen in ronde 47. 'Er volgde echt een storm aan problemen die het einde van de race ruïneerde. Niet dat het had uitgemaakt voor Verstappen, want Leclerc had hem niet in kunnen halen. Sainz had misschien wel kunnen jagen op Russell.'
'Het was echt pijnlijk om aan te zien', vervolgt de verslaggever. De auto van Ricciardo kon niet achter de barrières worden geduwd, omdat deze niet in zijn neutraal ging. Hierdoor eindigde de race uiteindelijk achter de safety car. 'Er was een initiatief om in de laatste vijf ronden, als een probleem zich voordoet, om met de rode vlag te zwaaien. We zagen vorig jaar in Azerbeidzjan dat je dan een fantastische finale krijgt. Uiteindelijk kregen we niet het beste evenement van de FIA te zien', aldus Brundle.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties