Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander stuk materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand raar van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal.nl houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.
Max Verstappen wist na een spannend kat-en-muis-spel met Lando Norris er alsnog vandoor te gaan met de overwinning tijdens de Grand Prix in Barcelona. De Nederlander reed uiteindelijk een ruime twee seconden voor de Brit over de finish. Het gat tussen de twee was bijna gehalveerd in vergelijking met het verschil tussen de twee heren in Montréal, toen Verstappen en Norris ook respectievelijk P1 en P2 eindigden.
Op de baan was er tijdens het Spaanse Grand Prix-weekend veel actie, van de fenomenale start van George Russell tot aan het gevecht tussen de Brit en landgenoot Norris om P2, maar betreffende de schade viel het mee. Hoewel Norris de overwinning in Spanje niet kon pakken, gaat de Brit er in deze editie van het brokkenpilotenklassement wel met P1 vandoor.
Alonso verliest een halve voorvleugel
Voor Fernando Alonso was het weekend in Spanje zijn thuisrace, maar deze begon niet al te best voor de tweevoudig wereldkampioen. Hoewel het zijn teamgenoot Lance Stroll was die vaker in de weg reed bij de andere coureurs tijdens VT1, de Canadees reed in het midden van de bocht terwijl Charles Leclerc er met een grote snelheid aankwam, zorgde uiteindelijk Alonso voor de eerste schade van het weekend.
De Spanjaard reed te hard over de kerbstones in bocht 9, en verloor daardoor een stuk van zijn voorvleugel. De afgebroken voorvleugel kwam vervolgens midden op de baan te liggen, waardoor de rode vlag moest worden gezwaaid. Heel lang werd de vrije training niet stilgelegd, want het brokstuk kon al gauw worden verwijderd. Binnen een paar minuten mochten de coureurs alweer de baan op.
Norris rijdt de meeste schade in Spanje
Tijdens de tweede vrije training later op de vrijdag was het Norris die als tweede coureur schade opliep in Barcelona. De Brit ging wijd in bocht 9, raakte de kerbstones, en kwam zelfs heel even met twee wielen in het grid terecht. ‘Ik raakte de vloer behoorlijk hard’, was de boordradio van Norris naar zijn team na het incident. McLaren mocht een totaal van €210.000 neerleggen voor het uitstapje van de Brit en het herstellen van zijn daardoor beschadigde vloer. De enkelvoudig Grand Prix-winnaar pakte daarmee de P1 in het brokkenpilotenklassement tijdens de race in Spanje.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Ferrari-mannen komen elkaar tegen
Terwijl de meeste ogen gericht waren op de inhaalactie van Russell en het daaropvolgende, kortdurende, gevecht tussen Verstappen en de Brit om P1, ging het bij Ferrari ondertussen bijna mis. Carlos Sainz vocht de hele race in zijn thuisland hard, maar plaatste misschien wel zijn meest controversiële inhaalactie aan het begin van de race op zijn teamgenoot.
Sainz probeerde Leclerc bij het ingaan van bocht 1 in te halen, maar liet tijdens deze inhaalactie amper ruimte over voor de Monegask. De twee Ferrari-coureurs raakten elkaar licht, en Sainz moest daardoor van de baan af sturen om een grotere botsing te voorkomen. Uiteindelijk liep Leclerc lichte schade aan zijn voorvleugel op, waardoor deze door zijn team vervangen moest worden. De inhaalactie van Sainz op zijn teamgenoot kostte Ferrari uiteindelijk €200.000. Het bedrag was echter niet hoog genoeg om McLaren dit weekend als team van de troon te stoten in het brokkenpilotenklassement.
De tekst gaat verder onder de tabel.
In het algemene brokkenpilotenklassement blijft de top tien onveranderd na het Grand Prix-weekend in Spanje. Alleen Leclerc stijgt naar P12, en staat nu betreffende de schadekosten op gelijke hoogte als teamgenoot Sainz. Bij de teams blijft Williams op P1 staan, gevolgd door Red Bull Racing.
Benieuwd hoe het brokkenpiloten-kampioenschap precies werkt? Lees het op deze pagina.
Coureursstand F1-brokkenpiloten
Constructeursstand F1-brokkenpiloten
Door: Noa de Ruijter en Wim G. Vandebilt
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties